Er det samfunnet som gjør folk syke

Bra du får noe ut av denne tråden. Tror ikke dette er noe for meg lenger da jeg hadde større forhåpninger til det. Men takk for positivt svar!

Satte pris på å skrive med deg jeg i det siste, men det stoppet seg opp i ene tråden. Det er greit at man ikke kan snakke om alt med alle.

Og selv om jeg synes Frikar har sine poenger så er jeg helt enig i det du sier her. Dette er en plass hvor man nettopp skal få komme i sin underskuddsmentalitet og what not. Så må andre finne ut om de har overskudd nok til andres underskudd.

Ikke alle som er i underskudd ønsker å ha en underskuddsmentalitet, tvert imot vil de bort fra den.

Sant, men det er ikke det jeg snakker om. Jeg snakker om å komme i den tilstanden du er, om du ønsker å være i underskudds-mentalitet eller ikke. Hvis vi vil ha folk ut av sin kjære underskudds-mentalitet så må vi gi dem en god nok grunn da.

Det er det jeg snakker om.

Og det er akkurat det jeg prøver på, men med andre metoder enn profesjonelle behandlere vanligvis bruker.

Ok. Fortsett med det, men tror du at det funker å kritisere folk for deres “underskudds-mentalitet”? Spesielt med de i tankene som er svakest og det at vi er på sidetmedord

La oss snu på spørsmålet: tror du at det funker å la folk bli værende i, og bekrefte hverandres underskuddsmentalitet - uavhengig av kommunikasjonsplattform? Om ikke annet, vet jeg ihvertfall hva konsekvensene kan bli.

Forøvrig kritiserer jeg Mental Helse like mye for sin passivitet i dette temaet og andre verdispørsmål.

Det tror jeg er helt nødvendig i noen tilfeller. Folk som er langt nede trenger å føle seg forstått og sett før de eventuelt kan komme noen vei. Jeg tror på den andre siden at det sjelden vil være hjelpsomt å kritisere noen for deres underskuddsmentalitet. Om de har funnet en god nok grunn til å komme seg ut av det, så er det den som drar dem. Kritikken kan i verste fall slå ned noen som er for svake til å tåle det.

Jeg er åpen for at jeg kan ta feil, men jeg har mye mer tro på å heller vise ens egne grenser opp mot andres behov. For da å demonstrere at andre rundt dem ikke har tenkt å bli med på hva som helst. Dette er reelle konsekvenser.

Når det er sagt, jeg tror du har akkurat det noen trenger å høre og jeg personlig har ingen problem lenger om du sier at jeg har «underskudds-mentalitet». Så det er tid og sted for både å være hard og myk.

Vi blir nok ikke enige her, men det blir ikke fagfolkene heller.

Jeg er veldig enig i det du skriver, og synes du er kjempeflink til å ordlegge deg 😊

Hyggelig å høre. Og dine innlegg er gode bidrag i en saklig samtale

Det var fint å se de delte opp hjernen litt. Jeg fikk diagnosen schizoaffektiv lidelse for noen år siden. Jeg prøver å ikke skrive ut fra affekt. Selv om jeg ofte vil, i øyeblikket er det som en befrielse.

Men på sikt opplevde jeg det som ett slags våkent mareritt med ett narrativ hvor det handlet om hva som styrte meg og alle de andre. Det som jeg mener styrer er følelser og tanker.

(Jeg kan tenke meg at ett romvesen eller Gud styrer meg, men det er kun mulig på grunn av tanken og informasjon hjernen har 🧠)

Informasjon er ikke synonymt med sant.

I tankene er det store potensialer som kan aktiveres gjennom opplæring og veiledning. Om samfunnet hadde i større grad fokusert på blant annet det, og i mindre grad latt fokusert på økonomisk profitt styre den påtrengende informasjonsflyten reklame ofte er. Så tror jeg vi ville oppdaget at himmelriket kunne/kan være i nevrologisk koblinger. Det samme tror jeg mange psykisk syke kan si om helvete.

En annen ting er at vi reflekterer hjernen utad, så i den sinnstilstanden vi er i vil reflektere seg ut på forskjellige måter.

Jeg vil dele en til video under om speilnevroner 😐

Alle trenger å bli sett og forstått, bekrefta og vist empati. Folk som er langt nede trenger det bare i større grad.

Takk for åpenheten C137

Er det blitt lov å dele videoer her nå? Da begynner jeg med denne:

En video om speilnevroner og traumer. Jeg måtte jobbe meg gjennom mye informasjon og tolkninger gjort i god tro 😐

Det er fort gjort å aktivere historien inne i hodet igjen.

Denne var interessant, men tar bare for seg det mest grunnleggende.

Det utelates bl.a. at mange mennesker er gode skuespillere som får det til å se ut som følelseshjernen har tatt styringen, for på den måten å fremprovosere en følelsesstyrt og ukontrollert reaksjon hos den andre.

Siden den andre i en slik situasjon ikke kan vite om f.eks. projiseringer og utblåsninger bare er skuespill eller genuine følelsesreaksjoner, kan det å svare med samme mynt være en bevisst og gjennomtenkt strategi for å verne om sin integritet og sine interesser, istedenfor å la seg engasjere følelsesmessig.

Dette viser bl.a. hvor kort avstand det er mellom psykologi og politikk.

Artig liten snutt. Den prater om følehjernen, og hvordan tenkehjernen kan bli sterk. Jeg fikk ikke med meg hvor speilnevroner kom inn.

Dette er viktig å ta med seg.

Det er nok sant. Jeg tenkte spesifikt på det å bekrefte noens underskuddsmentalitet.