Depresjonen som snakker, eller bryr faktisk ingen seg?

Har slitt med depresjon på og av siden tenårene. Er nå 32. Jeg har alt på stell, og i teorien et fint liv, men i perioder vil jeg ingenting annet enn å dø. Perioder som nå.

Første gangen jeg gikk til behandling (psykolog og medisin) fortalte jeg min mor om det. I etterkant av det latet hun stort sett som ingenting. Jeg merket at de lurte litt på hvordan det gikk med meg, men de spurte aldri og tok aldri initiativ til noe. Da jeg la på meg litt (pga. depresjonen) slik at dressen min ikke passet til en konfirmasjon vi skulle i sa pappa at jeg kunne gå og kjøpe meg en ny en med kortet hans, noe jeg merket var for at jeg skulle føle meg bedre, uten at han sa det. Det var fint, men kanskje litt villedet.

Mine nærmeste venner virker det som bryr seg mest om seg selv. Om jeg merker at de har det tungt gjør jeg ting for at de skal vite at jeg bryr meg - sender en morgenlevering, ringer litt oftere, spør hvordan det går, osv. Men det virker ikke som noen av de ønsker eller klarer å gjengjelde det. I går bestemte jeg meg for å droppe en av mine nærmeste kompiser. Han har generelt vært utrivelig lenge, men da jeg fortalte at jeg fikk bonus på jobb og han ble nærmest irritert på meg skjønte jeg at han ikke unner meg noe godt her i verden. Da han for ikke så lenge siden kjøpte seg hus for første gang gratulerte jeg, sendte en liten gave (han bor langt unna) og sa hvor fint det var. Da jeg kjøpte meg hus og var kry fikk jeg bare en kommentar om at nå er jeg gjeldsslave for livet.

Samboeren min bryr seg veldig mye, men hvis jeg forteller henne hvordan jeg har det blir hun konstant redd for at jeg skal ta livet av meg og behandler meg som en helt annen person. Hun kan også bli mye lei seg, og jeg må betrygge henne om at depresjonen ikke er pga. henne.

Føler da at ingen rundt meg er i stand til eller ønsker å være der for meg, i det hele tatt. Når det systematisk gjelder alle i livet mitt må det jo være noe galt med meg? Hvis mine egne foreldre ikke gidder å ta initiativ til mer enn en “alt bra der? alt bra her” hver 2. uke så har vel folk det bedre uten meg her?

Her er det nok mye depresjonen som snakker ja. Folk har ulike måter å kommunisere på, det betyr ikke nødvendigvis at de ikke bryr seg. Du kan ikke forvente spesifikke reaksjoner fra andre, med mindre dere har gjort spesifikke avtaler om det. Så kanskje må du jobbe litt med kommunikasjonen selv.

Hei.

Det er vanskelig å si for noen andre hvordan det faktisk er. Men her er mine tanker. Når det gjelder foreldrene dine, så tenker jeg at de ikke vet hva de skal si. Det unnskylder dem ikke, men det betyr ikke at de ikke bryr seg, når folk ikke vet hva de skal si, eller prøver å gjøre ting som skal lett fikse det. Det er jo fint at faren din kjøpte en ny dress til deg da han merket at den andre var for liten. Kanskje foreldrene dine selv ikke er vant til å snakke om ting med noen? Det er lov til å si noe til dem om det, si noe om hva du ønsker av dem, eller selv ta initiativ til å snakke med dem. Det er jo veldig bra at du fortalte ting til moren din første gangen, og veldig leit at hun ikke fulgte opp på det. Men du spør om det er fordi de ikke bryr seg, så trenger ikke det nødvendigvis være slik. At du hadde trengt noe annet og noe mer av dem, enn det de har gitt, det vil jeg tenke er slik, men det går an å prøve å si til dem hva du føler og hva du skulle ønske fra dem. Og hvordan de reagerer på det, er opp til dem - om de greier å si noe tilbake eller ikke. Det handler ikke om å bry seg eller ikke. Det kan være vanskeligere å si ting til folk man bryr seg veldig om.

Jeg tror nok at alle bryr seg mest om seg selv, altså venner, men det er jo slik det skal være, er det ikke det? At man først og fremst skal ta vare på seg selv, at man har ansvar for seg selv, men det er jo fint og bra med folk rundt en som en merker at bryr seg om en og setter pris på en. Det er da veldig fint at du bryr deg om andre, og jeg håper du gjør slike fine ting for deg selv når du har det tungt, som du gjør for andre. Det er også viktig å finne en balanse imellom å gjøre gode ting for en selv og gode ting for andre, slik at man ikke går på akkord med seg selv og bare skal gjøre ting for andre og ikke noe for seg selv. Da blir man bare bitter til slutt. Selv om man gjør ting for andre, kan man ikke kreve å få det samme tilbake. Det går an å be om det, men de har også lov til å si “nei”.

Den kompisen du nevner som du bestemte deg for å droppe - det høres ut som en god avgjørelse. Det høres jo ikke noe bra ut hvis han blir irritert på deg for at du får bonus på jobben og ikke unner deg gode ting. Det går da an å spørre han om det, sånn direkte - unner du meg ikke gode ting? Og se hva han svarer på det. Du har helt lov selv til å velge om du vil bruke tid og krefter på han eller ikke. Hvis man bare går i minus med en person, så er det ikke en god person å ha i livet sitt. Det er bare bra å kjenne hvem som det er godt og ikke godt å ha i livet sitt, eller bruke tid og krefter på.

Jeg skjønner at det ikke føles godt når samboeren din behandler deg som en helt annen person. Jeg har også opplevd det med folk, når jeg har fortalt ting til dem. Jeg skjønner da nå at det handler om deres usikkerhet, og jeg prøver ikke å bli for påvirket av det. Har du prøvd å snakke med henne om det? Det kan være lettere for folk hvis man greier å si noe om konkrete situasjoner og hva man føler da, eller hva man kunne ha trengt i dem. Bryte det som plager en ned for den andre, på en måte. Det er ikke lett for andre å forstå, og de kan ha egne ting som gjør at de reagerer sterkt følelsesmessig på ting, men det betyr ikke at det er ditt ansvar, på en måte. Det kan være ting hun selv trenger å finne ut av. Det går også an å spørre henne om det, hva hun føler og hvordan hun opplever det hele.

Det virker da som det handler en del om foreldrene dine, eller? Foreldre er jo dem som skal elske oss ubetinget og være der for oss, men foreldre er heller ikke feilfrie eller at de nødvendigvis er gode på å vise at de er glade i en, bryr seg og å snakke med en. Er du enebarn?

Forventer på ingen måte spesifikke reaksjoner, men f.eks. mine foreldre har jo ikke en reaksjon i det hele tatt. Og mer enn det må en vel kunne forvente? Jeg kan nok jobbe med kommunikasjonen, men jeg kjenner at jeg ikke har særlig lyst. Om jeg må spesifikt be om at de skal vise mer at de bryr seg mister det mye av verdien, og føles fort veldig påtatt.

Takk for langt svar. Det kan nok godt stemme at de ikke vet hva de skal si, og derfor lar være å si noe som helst. De gangene jeg har forsøkt å snakke med moren min om det merker jeg hun synes det er ukomfortabelt, og jeg vil ikke tvinge henne til å prate om det med meg. Jeg vil egentlig ikke nødvendigvis prate om det med de heller, jeg vil bare at de skal vise mer at de bryr seg - uten at jeg ber om det. Det er sikkert urimelig, men jeg forstår ikke at de kan vite at jeg har det sånn og så ikke gjøre noe mer om de faktisk bryr seg…

Enig med deg der, og jeg forventer på ingen måte at noen skal sette meg øverst her i verden og ofre egen velvære for meg. Men jeg har ikke energi til enveiskjøring lenger. Forslaget ditt om å spørre han direkte er fint, jeg skal tenke på det, men jeg ser egentlig ikke for meg at han endrer væremåte uansett. Han har vært sånn i årevis, og jeg har vel kanskje latt det gå litt for lenge med ham pga. vi har vært venner lenge. Jeg blir bare trist av at ingen av vennene mine vil sjekke at jeg har det bra. Alle vil bare prate med meg når vi prater om noe gøy. Det er sikkert min egen feil som har funnet meg (og beholdt) slike venner, men det er tungt når jeg har det tungt.

Det er en god refleksjon at det handler om deres egen usikkerhet. Jeg skal prøve å tenke på det om jeg forteller samboer om hvordan jeg har det. Men det sitter langt inne å si det nå.

Ja, det er kanskje spesielt foreldrene mine som jeg føler har et ansvar for å bry seg mer. Om vennene mine orker eller har lyst til å være der for meg er liksom litt mer valgfritt, men jeg føler meg litt sviktet av mamma og pappa. Jeg har en søster. Vi snakker ikke noe særlig om sånt heller, og jeg tror ikke hun har tid heller for hun er veldig opptatt.

Hei.

Takk for svar tilbake.

Jeg skjønner det du skriver. Jeg vet også hvor vanskelig det er å skulle ta opp ting med andre, men det er noe med hva man trenger selv at man gjør for en selv. Og det går an å ha den holdningen til det at det er noe man trenger å øve på. Er det noe du er redd for skal skje hvis du prøver?

Når det gjelder foreldrene dine, så tenker jeg at du kan si til dem at du føler det slik - at du ikke vet om de bryr seg, og at du skulle ønske de viste deg det. Jeg vet at dette er kanskje ikke det du ønsker, at du vel skulle ønske at det gjorde det uten at du trengte å snakke med dem om det. Og det er helt greit ønske, men nå er det jo ikke slik, og da tenker jeg at det går an å forsøke og se om de vil gjøre det etter at du har snakka med dem om det.

Jeg har tidligere vært veldig sånn at jeg ikke skulle spørre eller be folk om ting, og tenkt mye på at jeg ikke skulle belaste folk eller også det å tvinge dem til å snakke med meg. Men det er jo lov å be om ting og ha behov. Det går an å forklare hvorfor det er viktig for en. Og selv om man ikke får den reaksjonen man ønsker, så kan bare det å få sagt det, være veldig nyttig.

Det å bry seg om en selv og ville en selv godt, og ønske ting fra andre, er bare fint. Og hvis de syns ting er ubehagelige så har de selv et ansvar for seg selv og om å si fra om det, eller man kan trekke seg unna dem igjen.

Jeg tror på at vi mennesker trenger hverandre. Og at vi må gjennom litt ubehageligheter og ting som være vanskelige, for å komme nærme hverandre.

Nei, det kan du ikke forvente i vårt samfunnssystem.

Folk er ikke tankelesere. Hvordan skal de vite at det er viktig for deg hvis du ikke vil si det til dem?

Jeg skjønner godt at du føler/tenker at ingen rundt deg ønsker å være der for deg.
Men kanskje det er mer at de ikke er i stand til det?

Det er ikke noe galt med deg, bortsett fra at det kan virke som om du velger folk som ikke er i stand til å gi deg tilbake det du gir til dem. Og også håper/trenger at de gir tilbake til deg. Særlig nå.
Du virker å være en veldig empatisk person også, som gjør mye for at folk rundt deg skal ha det bra og føle seg sett. Det er kjipt å ikke få dette igjen.

Sånn jeg leser/forstår det du skriver er ikke ditt hjem et sånnt hjem der følelser har blitt diskutert og tålt liksom. Møtt med nysgjerrighet og positiv undring. Virker mer som om ting blir skjøvet under teppet og at foreldrene dine håper at ting går over av seg selv.
Siden du skriver at du vil at dine foreldre skal bry seg mer om deg, så opplever du trolig at de til dels bryr seg. Og det var jo det med dressen, som faren din kjøpte til deg. Men du hadde trolig trengt ord istedenfor ting. Og hvem trenger ikke det. Å bli sett, hørt, forstått. Lyttet til…

Kameraten din minner om meg.
Dersom han fungerer litt som meg er han generelt negativ og fokuserer lettere på dette enn det som er positivt i livet. Det er ikke sikkert han tenker over det selv hvordan han framstår, eller hva han gjør mot/med andre. Han har kanskje bare kommer inn i et mønster. For din egen del er det da bra, synes jeg, at du skjermer deg fra ham.

“jeg forventer på ingen måte at noen skal sette meg øverst her i verden og ofre egen velvære for meg.”

Dette ville jo jeg glatt forventet. Jeg forventer at det jeg gir ut sendes tilbake til meg. Jeg er høflig-du er høflig tilbake. Jeg er omtenksom-du er omtenksom tilbake.

Er det ikke dette en nettopp forventer som menneske? Gir en ikke ut/handler en ikke ovenfor andre slik en vil/trenger å bli behandlet selv? Det gjør iallefall jeg. Så egoistisk er jeg.
Men her ligger det da også at den du samhandler med kan sette pris på, og vil ha, noe helt annet enn det du setter pris på/trenger.

Det er fint skrevet det om at det heller er de andre som ikke makter å gi en det man ønsker eller trenger. Det er noe jeg tenkte over selv i går, at jeg nå istedenfor å føle at det er jeg det er noe galt med fordi jeg ønsker og trenger ting av folk som de ikke gir eller vil gi til meg, så er det fordi de ikke klarer å gi det eller har lært seg hvordan man gjør det.

Jeg tror at grunnen til at iallfall jeg har følt det slik som om det var meg det var noe feil med, er at hvis foreldrene ikke gir en det man trenger, så er det lettere for et barn å tenke at det er noe galt med en og ta på seg skylden, enn å tenke at foreldrene ikke gir en det de skulle ha gitt en eller noe sånt, for det siste er så veldig vondt. Man får jo ikke noen andre foreldre heller. Jeg har senere på en måte valgt folk som har oppført seg på lignende måter mot meg, som på en måte bekreftet hvordan jeg har blitt behandlet og sett på før, fordi det var jo det som var kjent for meg og derfor virket trygt. Det har vært vanskelig med folk som har føltes gode å være med og som oppførte seg på en annen måte, som om jeg fortjente å få omsorg og sånn. Det har vært vanskelig for meg å stole på. Jeg har da også opplevd det som om jeg ville finne mening med hvordan folk har vært mot meg, når de ikke har behandlet meg bra, hvorfor de ikke har gjort det, og derfor utsatte meg for det gang på gang.

For meg oppleves det som en stor forskjell imellom det å “forvente at noen skal sette en øverst i verden og ofre egen velvære for en” og det å forvente å få det samme tilbake som en gir. For det første tolker jeg som at man bare skal få, mens det andre er å gi og få, sånn mer sånn balanse i det. Noe som er vel en god ting i en relasjon, at det er en slags balanse imellom hvor mye man gir og får. Og så får den enkelte velge om de noen ganger har overskudd og lyst til å gi mer enn de får tilbake av noen.

Jeg tenker ikke at det er egoistisk å ønske ting tilbake når man gir ting til noen. Det kan heller bare være bra for et forhold at man også setter noen krav og forventninger til den andre, og ikke bare gir uten man skal forvente noe tilbake. Vi alle trenger og ønsker jo ting fra andre. Og det er mange folk her i verden man egentlig kunne ha vært med og gitt av oss selv til, og vi trenger også å finne de folkene som gir oss ting vi trenger og ønsker, og ikke bare folk vi kan gi ting til. Det er helt naturlig, tenker jeg, og bare en bra ting hvis vi omgir oss med folk som gir oss noe godt.

Det jeg da vil legge til, er at man kan være i et negativt spor og en negativ tankegang eller at man kan forvente at ting er på samme måten som man har opplevd tidligere, slik at man ikke legger merke til det som faktisk er positivt fordi man fokuserer på det man ikke får eller tenker man burde få. Eller man tror at det er annerledes enn det er, og prøver ikke en gang å finne ut om man kan få det man trenger eller ønsker.

Jeg gikk tur med ei venninne i går som jeg ikke hadde møtt på lenge, og etterpå tenkte jeg på at jeg kunne tenke om opplevelsen med turen på to måter. At jeg kunne kjenne på hvor fint det hadde vært å gå tur med henne, hvor godt det hadde gjort og glede meg over at jeg hadde fått gjøre det igjen, eller jeg kunne drive og “klage” over at jeg ikke fikk møtt henne ofte nok og at det var så lenge siden sist og alt det. Fordi jeg kjente at jeg egentlig savner å være med folk og at jeg skulle gjerne fått være det mer. Men det jeg innså, var at hvis jeg fokuserte på det siste, alt negative jeg kunne finne i forhold til det, så ville det jo helt ødelegge opplevelsen av det å ha vært med henne og gått tur med henne. Og at jeg da ville sagt til meg selv at selv om det hadde vært fint, så var det ikke bra nok, fordi jeg ikke fikk sett henne ofte nok og så kunne jeg bestemt meg for å kutte kontakten med henne. Jeg tror jeg har gjort dette med folk tidligere.

Poenget mitt er at man kan se på gode ting på to ulike måter, at man kan glede seg over det, og bare kjenne på den gode følelsen det å tenke på det og ha opplevd det gir, eller man kan si at det hjelper jo ikke likevel, det er ikke godt nok, det forandrer ikke på andre ting og alt sånt negativt.

For meg er da alle de små gode øyeblikkene, og at jeg merker dem og greier å nyte dem, det som gjør livet verdt å leve. Og jeg merker også at jeg da greier å fjerne meg mer og mer fra alle de negative tankene og det å være på vakt hele tiden.

Takk for svaret ditt, det var mange gode refleksjoner.

Du har riktig oppfatning av hjemmet jeg er vokst opp i. Jeg tror nok at jeg gjerne hadde litt sterke følelser som barn, og husker mange ganger hvor jeg gråt utrøstelig veldig lenge uten “god grunn”. Det kan jo tenkes at de ble lei av å høre på det, og heller fikk meg til å slutte. Jeg liker i alle fall ikke å vise følelser nå, og gjør det sjeldent. Derfor er det ekstra sårt når jeg åpner meg og sier at jeg har det tungt så vil hverken venner eller familie prate med meg eller strekke ut en hånd.

Jeg tror du har rett i at kameraten min ikke tenker over det, eller i alle fall ikke ønsker noe vondt med oppførselen. Men jeg klarer ikke omgås det mer, og jeg har gjort mitt for at han skal ha det fint. En gang han sa han synes det var trassig med en potensiell arbeidsgiver som ikke ringte han tilbake engang så sendte jeg ham en morgenlevering med diverse ting han liker. Kostet noen hundrelapper, så var ikke noe voldsomt, men bare for å vise at jeg bryr meg. Han sa ikke takk engang…

Jeg også tenker at man bør kunne forvente litt eget initiativ fra foreldre og venner, uten at man spesifikt ber om alt. Spesielt når man selv ønsker andre vel og forsøker å vise det. Det er jo veldig sjeldent noen kommer og sier rett ut “jeg har det tungt, kan du vise at du bryr deg?”, men det er jo ofte veldig lett å plukke opp på andre måter. Da synes jeg man har et ansvar for å vise at man bryr seg, om man bryr seg da. Dette fører meg tilbake til at vennene mine ikke faktisk bryr seg, og at jeg kanskje har samlet på feil type folk. Familien min får jeg jo ikke gjort så mye med, men det sårer allikevel at de ikke gjør noe for at jeg skal ha det bra. Nesten all kontakt kommer fra meg, og alt de vet om livet mitt vet de fordi jeg har tatt initiativ til å fortelle. De spør aldri om noe. Jeg kan ikke forstå hvordan man kan bry seg om noen, men ta så lite initiativ… Jeg vet ikke helt hvor jeg skal med dette, for de kommer jo ikke til å endre seg, og jeg orker ikke bli skuffet mer.

Det er din mening, den har du lov til å ha, men det er ikke slike verdier vårt samfunn er bygget på. Ønsker du det annerledes må du lage ditt eget parallellsamfunn.

Mitt syn er en mening, mens ditt syn er en absolutt sannhet? Flott for deg at du mener du har funnet den ene sannhet og hvordan ting er her i verden, men det der hjelper ingen andre altså. Fint at du ville hjelpe med å dele ditt syn, men du kan ta det med til noen andre.

Jeg vil bare si at det å ha sterke følelser som barn er helt naturlig. Foreldrene skal hjelpe en til å greie å regulere de følelsene, men det er ikke alltid slik at foreldre selv vet hvordan de skal håndtere sine egne følelser på en god måte, eller de har lært en måte som har fungert for dem, og som de mer eller mindre bevisst lærer videre, uten at det kan ha fungert for deg.

Jeg har lært at om et barn er “utrøstelig”, så er det ikke slik at det egentlig ikke er utrøselig, men at den voksne ikke har funnet måten til å trøste det på eller hva barnet faktisk trenger.

Det er leit at du har blitt lært opp til å ikke vise følelser, for de er så nyttige for en.

Når det gjelder det, så har jeg selv opplevd i det siste, at om jeg faktisk viser følelser med “vanlige” folk eller behandlere, så tror de mer på meg og det jeg sier, enn om jeg bare sier det. At jeg tror kanskje at folk reagerer mer på folk som viser følelser, også på en positiv måte. Følelsene våre er en måte å kommunisere på, og hvis vi ser noen gråter, har vi vel (iallfall de fleste av oss) lyst å trøste og lindre smerten deres. Mens hvis noen bare forteller hvordan man har det, uten å vise følelser, så kan det kanskje fortere bare bli oppfattet som noe man bare sier.

Jeg vet ikke om dette stemmer, det er bare noe jeg tenkte på nå :)

Det er ikke mitt subjektive syn, men et fakta som vi alle må forholde oss til. Som sagt kan du lage ditt eget parallellsamfunn hvis du ønsker å leve etter andre verdier og regler enn de som er gitt av vårt samfunssystem, ellers vil du bare møte skuffelser.

Ok, send meg kilde på at slik er samfunnssystemet vårt da. Om dette er vedtatt og opplest fakta.

Kilden finner du i læreplanen for grunnskolen.

Blir for dumt. Kom deg tilbake til freakforum du. Sykt sted å skulle kverulere og påtvinge livssynet ditt på folk. Tror du har mye større problemer enn meg.

Er du tom for saklige argumenter nå, siden du begynner med personangrep?

Saklige argumenter til hva? Dette er ikke en diskusjon om samfunnet vårt. Du bare slenger ut bastante påstander om samfunnet som vi andre liksom må forholde oss til. Jeg sier at det hjelper meg ingenting og at jeg ikke ønsker å prate mer med meg. De to andre i tråden her er hjelpsomme og hyggelige. Freakforum er nok et mer egnet sted for deg og din måte å kommunisere på.

Ja, de kunne nok håndtert det bedre, men jeg skjønner jo også at det var litt andre tider på 90-tallet. Ikke så lett å få tak i kunnskap og hjelp som nå. De er veldig snille og gjorde nok så godt de kunne, selv om det gjør det vanskelig for meg å åpne meg nå.

Tror på deg mer på hvilken måte da? Ting rundt depresjon og slikt, eller ting generelt?