Du har rett, smerten er jo der uansett, for å ikke å ha fått det man ønsker og trenger, men man kan møte det og så på ulike måter. Bruke mange krefter på å få bort smerten, enten ved å jage bort følelsene eller unngå dem, eller ved at man hele tida går og ønsker og håper på å få det man ikke har fått tidligere, likevel. Eller man kan forholde seg til at det er slik, anerkjenne at det er slik man føler det og at man er lei seg for det, og at man har de ønskene, og se hva en selv kan gjøre i forhold til det. Eller hva en kan gi seg selv.
Jeg har lest at man lærer å møte seg selv slik særlig foreldrene møtte en som barn. At når foreldrene gir en omsorg og oppmerksomhet, trøster og er det for en, så lærer en også å møte en selv på den måten. Og jeg tror det da også er enklere for andre å være med en, fordi man ikke har disse veldige ønske og lengslene etter noe som egentlig foreldrene skulle gi en, men også at man ikke har lært å gi gode ting til en selv. Og det siste går an å lære seg. Det er ikke slik at fordi andre ikke har gitt det til en, så kan en ikke gi det til en selv. Jeg tenkte at jeg måtte ha tillatelse av noen til å gjøre gode ting for meg selv, men det er ikke slik. Jeg kan selv gi og unne meg det. Og det er det jeg mer og mer har gjort.
Jeg skjønte heller ikke før hvor mye en kan gi seg selv. Man trenger også ting fra andre, men min opplevelse er at det både er enklere å be om det, for andre å gi og sette pris på det man får fra andre, når man selv også gir en selv ting og behandler en godt. For når man har dette store tomrommet inni seg, den voldsomme lengselen, så blir det så overveldende både å be om det, men også for den som skal prøve å tilfredsstille den. Og det føles aldri ut som aldri blir nok, også fordi man trenger at man gjør seg selv godt.
De foreldrene som greier å støtte, trøste og hjelpe barnet på en måte slik at det selv kan greie å trøste og støtte seg selv, samtidig som det greier å be om hjelp og ta til seg den hjelpen når de merker at de ikke greier å stå i ting alene, det er dem som har gitt barna sine det beste utgangspunktet for resten av livet. Så det handler ikke bare om å ha hatt foreldre som har vært der for den, men også om det å få oppleve og kjenne at man greier ting selv også, eller kan spørre folk om hjelp når man ikke gjør det.
Det er iallfall mine tanker.