Forstår meg ikke på psykologer og er utrolig frustrert

Beklager veggen av tekst. Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker å få ut av å poste dette. Jeg er bare frustrert og føler for å gi opp. Kanskje noen andre kjenner seg igjen eller kan oppklare noe.

Over de siste 2-3 årene har jeg gått til flere psykologer (bare privat fordi jeg har ikke noe tro på at det offentlige anser meg som “syk nok” for å komme gjennom det nåløyet) og jeg føler ikke at de forstår meg eller tar meg seriøst nok. Jeg antar at det er et meg-problem siden jeg er fellesnevneren her, og jeg skjønner ikke hva jeg evt gjør feil. Jeg tror kanskje måten jeg snakker og oppfører meg på ikke samsvarer med alvoret i ordene jeg sier, og derfor tolker de meg feil og forstår ikke alvoret. Ellers er jeg er fullstendig forvirret over hvordan prosessen “gå til psykolog” fungerer – både prosessen over tid og formatet på hver enkelt time. Jeg skjønner ikke hva det er meningen å si, spørre om eller be om når jeg er der eller hva jeg burde kunne forvente, og jeg blir bare mer og mer forvirret.

Etter jeg har forklart situasjonen og problemene mine etter beste evne, så gjør bare psykologene greia si og spør masse spørsmål. Jeg skjønner ikke alltid motivasjonen bak hvert enkelt spørsmål, men jeg svarer så godt jeg kan fordi jeg antar all informasjon jeg kan gi er nyttig for dem. Og jeg er jo ingen psykolog og har ingen forutsetning for å vurdere relevansen rundt alt de spør om. Det er sikkert sånt de må vite for å snevre seg inn mot et eller annet, bruker jeg å tenke.

Men spørsmålene slutter aldri. Det er samme greia time etter time, og etter hvert virker det som de begynner å gå tom for spørsmål. De kaster ut noen små hypoteser, forslag og tips her og der, men det er sjeldent de følger det opp og jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke det. Jeg skjønner at spørsmålene kanskje er ment for å trigge tankeprosesser hos meg, men hvordan skal jeg se forskjell på slike spørsmål og oppklarende/undersøkende spørsmål som psykologen bruker for å samle innsikt?

Jeg har også flere eksempler på ting psykologer har sagt og gjort som har slitt på min tillit til dem. Det slår meg ikke der og da, men etter timen når jeg får tid til å reflektere og la det synke inn så kan det gå hardt inn på meg. Noen eksempler:

• Jeg delte med en psykolog at jeg overtenker veldig mye eller noe sånt. Til det sa hun at når slike tanker kommer så skal jeg telle objekter i omgivelsene mine for å distrahere tankene mine. Hvordan skal det liksom fungere? Jeg går jo bare tilbake til grubletankene mine umiddelbart etterpå, og jeg kan jo ikke “kjenne etter” om jeg fortsatt husker hva jeg tenkte på for da må jeg jo holde de tankene i hodet som referansepunkt. Ikke kan jeg telle for alltid heller. Neste time sa jeg at tellingen ikke fungerer og at jeg ikke skjønner greia. Fikk ingen tilfredsstillende forklaring, men jeg fikk derimot samme “tips” en gang til i en senere time… Ganske sikker på at hun hadde glemt forrige gang.
  • Første time hos en annen psykolog fortalte jeg om problemene mine med at jeg bruker unnvikelse som strategi for å takle ubehag, at det skaper mye angst og begrenser livet mitt stort. Gjennom de neste timene, som “motivasjon”, minnet han meg stadig på at livet mitt nå er på vei mot et mørkt og ensomt sted. Han prøvde altså å skremme meg til å gjøre endringer i livet mitt, til tross for at jeg tydelig hadde opplyst om at jeg håndterer slike angstfremmende tanker ved å unngå dem og skyve dem unna. Strategien hans funket ikke for å si det sånn.
  • Etter mange timer uten suksess med å få meg til å gjøre hjemmelekser (som jeg overhode ikke forsto verken meningen eller motivasjonen bak) eller med å skremme meg frisk, så konkluderte samme psykolog med at jeg egentlig er fornøyd med livet mitt som det er og at jeg derfor ikke ønsker meg endring.
  • Jeg fortalte neste psykolog om samme problem. “Hjelpen” jeg fikk da var tips om å prøve mindfulness og beskjed om at jeg bare måtte lære meg å håndtere ubehag annerledes. Når jeg spurte hvordan og forklarte at det var nettopp det jeg trenger hjelp med, så var svaret mer eller mindre “vi har ikke så mange verktøy i psykologien, så du må bare prøve hardere og finne strategier selv for å stå i ubehaget og komme deg over det slik at hjernen din lærer seg andre mønstre”.

Psykologene har også en tendens til å henge seg opp i veldig spesifikke ting. Den ene psykologen ville ha eksempler på ting jeg kanskje ville gjort i en verden uten angst og unnvikelsesproblemer. “Dra på treningssenter” var en av mange ting jeg listet opp. Da fikk han helt skylapper og jeg følte han fikk for seg at min hovedmotivasjon for å gå til psykolog var mitt store ønske om å trene på treningssenter… Ikke akkurat. Min nåværende psykolog har valgt å gå all-in på å hjelpe meg å finne noe som føles meningsfylt for meg. Dette med å "føle på mening og at jeg skaper verdi for verden” var bare én av sju punkter (plus mange underpunkter) på listen min for “Hva er det jeg egentlig vil?” som var hjemmeleksen min å tenke på fra forrige time. Det virker som hun har glemt de 6 andre punktene nå.

Jeg hører hele tiden at man ofte må prøve flere psykologer før man finner “den rette”. Men hvordan er det meningen at jeg (som ikke kan noe om psykologi) skal kunne vurdere en psykolog og hvorvidt de gjør en god jobb og er rett for meg? Og hvor mange timer må jeg gå til en psykolog for å gi dem en fair sjanse?

Jeg har gjort masse research selv på hva som kan være “galt” med meg og har funnet flere plausible hypoteser. Jeg har også brukt mye tid på å reflektere over tankene og følelsene mine og på å formulere dem slik at jeg kan være så tydelig som mulig da jeg skal ta det opp hos psykologen. Med det er visst ikke tydelig nok, eller så gjør jeg det bare helt feil, for de klarer aldri å bruke informasjonen jeg tilbyr til å finne teknikker, behandlinger, verktøy, råd osv som funker eller som adresserer problemene mine. Foreslår jeg mulige diagnoser eller tilstander beskrevet i litteraturen så tror de ikke på meg. Hvis jeg heller prøver å forklare situasjonen min slik det oppleves for meg, så bruker jeg kanskje ikke rette ord og begreper for å trigge assosiasjoner hos dem. Er den rette strategien heller å selvdiagnostisere og legge formuleringene mine så nært litteraturen at de pitcher min hypotese som deres egen? Det er en skummel tanke i så fall.

Når jeg leser på nett finner jeg en million navngitte terapiformer og teknikker hvorav flere garantert kunne hjulpet meg, men ingen psykologer har noen gang foreslått etter anbefalt noe sånt. Må jeg be om det eller “bestille” spesifikk behandling fra dem eksplisitt? “Én stykk CBT takk!” Jeg nekter å godta at det funker sånn. Må jeg selv vite hva slags behandling jeg trenger? Jeg har aldri vært alvorlig syk, men jeg håper for guds skyld at jeg slipper å spesifisere rett medisinsk behandling for at jeg skal få den.

Jeg mistenker at jeg er autistisk og at det muligens kan forklare forvirringen min og den tilsynelatende kommunikasjonssvikten mellom meg og psykologene. Uansett, så forstår jeg ikke hvorfor de tilsynelatende aldri setter spørsmål ved egne kvalifikasjoner rundt mine spesifikke problemer. Er det for mye å forvente at de forteller meg at “du burde oppsøke noen som kan mer om x” eller “du ville hatt nytte av tilbud y” hvis de ikke kan hjelpe meg bedre selv? Jeg trodde det var åpenbart at de skal hjelpe meg å skaffe rett hjelp slik at jeg blir i det minste pekt i riktig retning hvis jeg selv valgte feil person å oppsøke hjelp hos, men jeg føler nå det var en feil antakelse.

Alle sier hele tiden hvor viktig det er å be om hjelp når man har det vanskelig, men nå gjør jeg jo det ved å gå til psykolog, og det er ingen hjelp å få. Har jeg misforstått hva det betyr å be om hjelp? Ber jeg om hjelp på feil måte? Skjønner jeg bare ikke hvordan “hjelp” ser ut?

Tilliten min til profesjonen er nå lav og livet føles mer håpløst enn noensinne. Hvis jeg ikke engang kan kjøpe hjelp fra en psykolog, hvem i all verden kan hjelpe meg da?

Ja, når du går helprivat er du en kunde som kjøper en vare/tjeneste. Da må du spesifisere hva slags vare/tjeneste du skal ha.

Men hva er egentlig problemet ditt, siden du mistenker at du er autistisk?

Siden du er en betalende kunde er det bare du selv som avgjør kriteriene for bedring.

Har du drøftet dette med dem direkte?

Tjenesten jeg kjøper er vel ikke noe annet enn individuelle samtaler med psykolog slik jeg forstår det. Jeg har aldri lest eller blitt fortalt noe sted at jeg må spesifisere hva slags behandling jeg skal ha.

Psykologene jeg har vært hos introduserer alltid første time med spørsmål om hvorfor jeg er der, hva de kan hjelpe meg med eller noe sånt. Så presenterer jeg en eller annen formulering av hvordan jeg forstår og opplever situasjonen min, med en mer eller mindre implisitt forespørsel om å hjelpe meg med dette. Hva formatet på denne hjelpen skal være tenker jeg det er rimelig å overlate til fagfolkene.

Unnskyld, men jeg vet ikke hvordan jeg skal tolke spørsmålet ditt. Spør du om hvilket problem jeg oppsøker psykolog for? Eller lurer du på hvilke autistiske trekk jeg har som jeg tror kan være årsaken til forvirringen min rundt psykologer? Eller noe annet?

Mener du at jeg skal vurdere en psykolog basert på min egen bedring? Hvis det er tilfellet, har du noen tips til hvordan man måler egen bedring og hva man burde måle?

Det som gjør meg usikker er at det er fullt mulig å føle seg bra etter hver time uten at det underliggende problemet har blitt adressert eller løst på noen som helst måte. Eller kanskje man alltid føler seg dårlig fordi den riktige behandlingen er rett og slett ubehagelig. Det er mange ting som krever lang tid før reell bedring er merkbar også. Og hvordan kan jeg vite at det ikke bare er jeg som bruker dem feil?

En gang sa jeg til en psykolog at jeg ikke helt skjønner hva han er ute etter når han åpner hver time med “Hvordan går det?” Jeg husker ikke hva svaret hans var. Ellers må jeg helt ærlig si nei, det har jeg ikke drøftet med dem.

Dette er nemlig ikke en bevisst tanke jeg har underveis i samtalen. Og det er bare nylig jeg har innsett at svaret mitt kanskje noen ganger i større grad er ment for meg selv enn for psykologen. Det har nok vært en ubevisst antakelse at de vil opplyse meg om meningen bak spørsmålet hvis meningen er noe annet enn innsamling av informasjon (som er min default-tolkning av et spørsmål). Jeg skal definitivt ta opp dette med min nåværende psykolog!

Ja, det har du rett i. Men det må dere komme frem til i fellesskap, da det er mange ulike metoder avhengig av pasientens problemstilling. Feil tilnærming eller metode kan faktisk gjøre ting verre.

Begge deler.

Nei, det kan du bare vite selv.

Her er du inne på noe, for dette er et kjent problem - og et tegn på at behandlingen ikke fungerer etter hensikten. Men igjen: du må ta dette opp med behandler direkte, og være tydelig på at du ønsker å løse et problem, ikke å føle deg bedre på kort sikt

Denne grunnleggende antakelsen har du rett til å ha, og jeg støtter deg i den. Men mange psykologer er ikke bevisste på sine egne grunnleggende antakelser og fortolkningsmønstre, selv om de egentlig skal være det. Derfor er det viktig at dere drøfter dette, slik at dere kan unngå flere misforståelser.

Ellers tror jeg det kan være nyttig for deg å lese filosofen Hans Skjervheim, begynn med essayet “Deltakar og tilskodar”.

Det er akkurat dette jeg opplever. Det gir veldig mening det du sier om at vi må komme fram til det i fellesskap. Derfor er jeg så forvirret over at psykologene ikke tar det opp med meg først.

Jeg har lurt på om kanskje de bruker bestemte metodikker på meg uten å si noe. Det oppleves ikke som noe annet enn uendelige spørsmål da, så jeg vet ikke hva slags metodikk det skulle vært.

Jeg kan alltids sette spørsmåltegn ved hva de gjør, men på et eller annet tidspunkt må jeg bare stole på at de vet hva de driver med også. Hvor den grensa går vet jeg ikke. Jeg noterer meg det som enda en ting jeg skal ta opp på neste time med min nåværende psykolog.

Til spørsmålet om hvilket problem jeg oppsøker psykolog for: Det er veldig vanskelig å forklare og var heller ikke poenget med innlegget mitt, men det kortet svaret er at jeg ikke vet selv hva det egentlige problemet er og det er det jeg prøver å finne ut av. Min opplevelse av livet er at det generelt føles ganske tomt, unødvendig vanskelig og meningsløst. Jeg føler det er et eller annet jeg ikke har skjønt med hvordan verden fungerer eller at jeg mangler en eller annen grunnleggende ferdighet for å delta i samfunnet som en vanlig oppegående voksen. Jeg føler ikke jeg passer inn noe sted. Jeg føler meg fanget av mitt eget hode ute av stand til å gjøre situasjonen bedre for meg selv. Jeg føler at jeg bare sitter og venter på at livet skal spille seg ut og bli ferdig.

Til spørsmålet om hvilke autistiske trekk jeg har som kanskje skaper forvirring rundt psykologer: Det er umulig for meg å vite hvordan mitt hode fungerer i forhold til andres, men jeg føler jeg tar ting mer “bokstavelig” enn de fleste andre gjør, og jeg tror jeg er mer opptatt av at ting skal gi mening tvers igjennom. Det henger sammen med at jeg tror jeg tenker mest bottom-up, mens andre i større grad tenker top-down. I tillegg kan jeg være ganske “matter-of-fact” når jeg snakker om vanskelige ting, og jeg forholder meg mer analytisk til egne tanker og følelser i stedet for å bare si det jeg føler, hvis det gir mening. Hele konseptet følelser synes jeg er ganske vanskelig å ta innover meg. Som oftest klarer jeg ikke å vite hva jeg føler annet enn en eller annen grad av bra eller dårlig. En annen ting er at jeg har aldri observert andre hos psykologen før, så jeg blir usikker på hvordan det er meningen jeg skal oppføre og slikt.

Alle disse tingene til sammen, og sikkert flere ting, kan skape misforståelser som er mer eller mindre åpenbare. Det kan rett og slett føles som om vi snakker ulike språk – kanskje uten å være klar over det.

Når det er sagt, så vet jeg veldig godt at ingen av disse tingene er egne diagnosekriterer for autisme selv om noe av det kan passe under visse kriteriepunkter, og jeg vet at det er fullt mulig å ha slike trekk uten å være autistisk. Jeg mener ikke å delvdiagnostistere, men jeg har flere grunner (i tillegg til det jeg nevner her) til å mistenke at jeg er autistisk. Poenget mitt var bare at det kan forklare hvorfor jeg har vansker med å forstå hvordan det er meningen å bruke og interagere med en psykolog.

Jeg har prøvd å være tydelig på dette, men kanskje jeg må passe på å ta det opp igjen når jeg føler ting sklir ut.

Det at ikke alle psykologer er bevisste på egne antakelser og tolkninger er nok bare en skuffende sannhet jeg må godta og forholde meg til. De er jo tross alt mennesker de også. Jeg legger det til på lista over ting jeg skal ta opp.

Jeg har aldri hørt om Hans Skjervheim før, men det er morsomt at du tar opp dette med filosofi fordi jeg har vurdert en stund å bestille en time hos filosofisk praktiker som et slags supplement til psykolog. Men det er en digresjon… Jeg skummet gjennom SNL-siden om han og temaet høres veldig interessant ut selv om det er mange begreper og konsepter jeg ikke er kjent med, feks scientisme, fenemenologi og eksistensfilsofi. Hva slags forkunnskap burde jeg ha for å forstå essayet du anbefaler? Jeg skal uansett sette meg på venteliste for å låne boka på biblioteket. Takk for tipset!

Etter å ha lest dine svar her, tror jeg ikke du egentlig trenger psykolog. Du trenger egentlig bare å komme inn i et miljø av likesinnede, og da tenker jeg ikke på “autismemiljøet”. Det du beskriver som korrelerer med autistiske trekk kan skyldes eksterne årsaker i bla. barndom og oppvekst, og/eller feillæringer i tidlig voksen alder. Sannsynligvis har du (som alle andre) blindsoner du ikke er klar over, men du bør vurdere å bruke pengene dine på noe annet en psykologtimer dersom du ønsker å finne svar på grunnleggende eksistensielle og filosofiske spørsmål.

Du eneste du trenger å forstå er at virkeligheten eksisterer uavhengig av vår opplevelse av den. Slik jeg leser Skjervheim dreier veldig mye av bøkene hans om refleksjoner rundt hva akkurat dét innebærer i et fellesskap med andre mennesker.

Du kan forøvrig lese essayet her: Nasjonalbiblioteket

Jeg tror du har delvis rett i at jeg ikke egentlig trenger psykolog. Jeg har usunne mestringsstrategier og negative tankemønstre osv osv som jeg tror psykologer kan hjelpe med. Jeg trenger liksom hjelp til å lære å hjelpe meg selv. Samtidig er det sikkert mye som hadde blitt løst ved å finne et likesinnet miljø og ved å finne tilfredsstillende svar på eksistensielle spørsmål.

Det er bare veldig vanskelig å skille disse tingene fra hverandre og identifisere hva slags hjelp jeg skal lete etter. Jeg vil gjerne “finne svaret”, men jeg vet liksom ikke hva spørsmålet er heller. Jeg er inneforstått med at psykologer verken er eller har svaret på alt, men jeg har antatt og forventet at de skal kunne hjelpe meg å rydde opp i det og peke meg i riktig retning. Jeg aner hvor ellers man skal starte.

Og takk for lenken til Nasjonalbiblioteket! Den klarte jeg visst ikke å snuble over da jeg googlet.

Det er en rasjonell tanke, men du må nok bare akseptere psykologprofesjonens begrensninger og tilkortkommenheter. Det finnes andre miljøer og subkulturer som sannsynligvis kan hjelpe deg bedre.

Jeg gir meg her, for det er ikke mer jeg kan hjelpe deg med uten å kjenne deg personlig. Lykke til videre!

Takk for det! Jeg setter pris på hjelpen din

Hei.

Jeg ønsker ikke å gå særlig inn i dette må jeg innrømme, men jeg tror dessverre du opplever det mange andre som går til psykolog opplever. En skuffelse og forvirring. Man går inn med et håp om å få klarhet og i det minste få en pekepinn i hvordan lete etter noe - “peke i riktig retning” som du sier, men så føles det som om man ikke får noe ut av det, eller i verste fall føler at ting går i feil retning. Man kan til og med begynne å lure på hva man selv gjør feil i møte med psykolog. Dette til tross for at en svarer tydelig på det psykologen spør om.

Personlig er jeg selv veldig skuffet over selve profesjonen da jeg har møtt mange, og ingen har hjulpet meg i å finne ut av ting eller å komme meg videre.

Jeg tenker at mange psykologer ikke hverken tar særlig ansvar, er dyktige, og at en del av psykologien også kan være utdatert. Så egentlig vil jeg bare si at jeg er av samme oppfatning som deg.
Boka; “Skadelige samtaler” kan være verdt å ta en titt på!

Jeg må også si at du virker veldig oppegående og kanskje både smartere og med tunga mer rett i munnen enn de psykologene jeg har møtt i alle fall. Jeg vil også anbefale deg å STOLE PÅ DEG SELV. Om du føler du ikke kommer noen vei, så er jeg temmelig sikker på at det ikke er deg det er noe galt med, men uklare og udyktige psykologer!
Slik jeg leser teksten din virker du skarp, klar, oppegående og tydelig. Det er ikke sikkert du har noen diagnose eller at noe er “galt” i forhold til deg selv. Kanskje du bare er ganske så tankefull.

Og en ting til.. Det har over flere tiår blitt lagt vekt på psykologi der man skal prate om ting. Men nå er bl.a. metakognitiv terapi i vinden. Denne terapien legger vekt på det motsatte; å tenke mindre!
Skuffende spør du meg, å ha terapi som går i forskjellige retninger.

Jeg har også hørt en psykolog si at psykologi handler om kvalifisert gjetning.

Det er fint å vite at jeg ikke er alene om å føle det sånn – selv om det er skuffende “å ha rett i” at det står så dårlig til med psykologtilbudet, hvis du skjønner. Jeg ønsket meg veldig at noen skulle påpeke en helt åpenbar ting jeg har misforstått som ville oppklart alt, menmen jaja…

Du sier jeg virker oppegående, og kanskje jeg er det og derfor klarer å holde hodet over vann, men da skremmer det meg hvordan tilbudet for hjelp må oppleves for svakerestilte og mer sårbare mennesker. Lett å navigere er det ikke akkurat. Det er vanskelig å ikke bli kynisk.

Uansett, jeg setter veldig pris på det du sier om meg. Når jeg gang på gang verken føler meg forstått eller tatt seriøst, så er det lett å tro at jeg bare er dårlig på formidling eller for “dum” til å skjønne hva enn de prøver å formidle til meg. Jeg har fått flere gode tips til ting jeg kan ta opp med psykologen for å kanskje løse opp i noe av dette, men uansett betyr det veldig mye for meg det du sier. Det er en slags bekreftelse på jeg verken er dum eller en dårlig formidler, at problemet ikke utelukkende ligger hos meg, og at jeg i det minste er delvis berettiget til å føle det sånn. Det hjelper.

Jeg skal definitivt sjekke ut den boka! Takk for tipset og tusen takk for at du tok deg tiden til å lese og svare.

Jeg skriver at du virker oppegåande fordi det er noe jeg og de fleste vil se når de leser teksten din. Du trenger heller ikke å ha noen diagnose. Du stiller relevante spørsmål, og det er helt riktig det du sier; psykologer skal jo hjelpe med psyken! Det er så logisk. Men jeg har snakket med veldig mange som dessverre sitter med det samme følelsene som deg, meg selv inkludert. Derfor skriver jeg dette til deg.

Selvfølgelig.. Alle kan ha en diagnose eller flere, men det kan nok sannsynligvis en del psykologer også tenker jeg.
Jeg tenker også at det er godt mulig du er helt frisk og rask og ikke har noen autisme. Du vet.. i samfunnet snakkes det fryktelig mye om diagnoser. Jeg har levd såpass lenge at jeg vet at det gjorde vi ikke “før” om du skjønner.
Men så er det også sånn at jeg og en del andre synes at livet kan være litt mer komplisert nå når det er mer internasjonalt, og kanskje også etter at internett gjorde sitt inntog. Det er mer press i samfunnet enn det var for noen tiår siden, på mange måter.

Jeg tenkte å svare deg fordi jeg forstår frustrasjonen din. Som du vet er det nok noen som finner sin psykolog, og finner ut av en eller annen diagnose man kan jobbe med, men jeg er som deg av en annen erfaring, og jeg har også prøvd mange ganger.
Selvfølgelig er det forskjellige oppfatninger av dette, men jeg tipper at den oppfatningen du sitter med er det veldig mange som sitter med, og problemet er at det ikke kommer ut. Kanskje fordi de som går til psykolog ikke alltid er de øverst på rangstigen.. Ikke så lett å ta opp slikt heller kanskje..

Det er skrevet om dette på disse sidene her tidligere også husker jeg, og da var det også mange med samme erfaring som deg. Det er ikke slik det skal være, og jeg tenker at en gang vil man få fokus på det og historisk se på det som ganske så flaut og tragisk; at man har latt psykologien få være slik den er så lenge, og ikke ansvarliggjort eller hatt noe apparat for å måle progresjonen hos “pasientene”.

Jeg tenker også at empati fra psykologer bør komme mer inn, og i en fagbok jeg har lest står det faktisk at relasjonen er mer avgjørende enn faktisk den psykologiske retningen!
Tenker jeg mer på dette nå så blir jeg nok litt irritert, så jeg må stoppe nå. Men jeg skjønner om du er både fryktelig skuffa og irritert.

Men jeg håper i alle fall at du kan prøve å stole på deg selv, din egen intuisjon og magefølelse, og strengt tatt burde psykologer hjelpe en med slikt, og nettopp her skorter det! :(

Jeg tror egentlig det beste er å prøve å godta at det er slik, og for all del.. slutt om du går til noen som ikke gir deg noe bedre!

Skal det bli noen endring på dette, må pasienter begynne å stå sammen og stille krav. Men jeg har ikke lengre noen tro på at det kommer til å skje, så da stiller jeg heller opp for de ytterst få enkeltindividene som krever sin rett på egen hånd. Så får alle andre høste som de sår.

Jeg er ikke så opptatt av å få noen diagnoser (selv om en adhd-diagnose for et par år siden hjalp en del siden det ga meg tilgang på medisiner), og jeg kommer ikke til å be om autisme-utredning selv om jeg tror at jeg oppfyller diagnosekriteriene. Hvis jeg har rett, så kan det forklare visse kommunikasjonsproblemer med psykologer. Derfor tester jeg nå ut en psykolog med erfaring med autisme og er åpen om mine mistanker slik at hun forhåpentligvis kommuniserer med meg med hensyn til at jeg, med min nevrologi, kan tolke ting litt annerledes. Det gjenstår å se om det fungerer.

Jeg har også hørt at relasjon har mer å si enn behandlingsmetoden. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til deg egentlig. Du har nok rett i at det best å bare godta at ting er som det er og forholde meg til verden deretter.

Jeg skal nå prøve litt til og ikke gi opp helt enda. Jeg har fått mange gode råd og innsikter nå som jeg kan ta med meg :)

Og hvis jeg får nok av psykologer og blir sint nok kanskje jeg skriver en kronikk for å sperrer opp øynene til samfunnet og implodere hele bransjen haha. Neida

Vet ikke hva du prøver på Frikar-1, men svaret mitt var ikke til deg.
Det er ikke nødvendigvis alle som ønsker å bruke tid og krefter på å prøve å forandre samfunnet, og det er dessuten lov å si hva man synes om ting uten at du trenger å tolke det så mye mer enn at noen kommer med rn subjektiv mening. Du vet ingenting om hva jeg eller andre gjør heller.