Altså, jeg mener ikke å si hva du skal gjøre eller ikke. Det må du jo bestemme selv! Dessuten ser det jo ut som du har en plan, så det er jo veldig bra!
Jeg ville bare si at mye av det du tenker sannsynligvis er rett, og er bare glad du stoler på deg selv og går videre med det du er i gang med.
Lykke til! 😊
Jeg har også tenkt på det med kronikk. Men det blir ikke må i alle fall..
Det handler ikke om å “forandre samfunnet”, men å kreve de rettighetene vi har i utgangspunktet.
Jeg personlig skriver ofte om fortid her, så er det det du snakker ang. meg så er det for sent å bry seg om ting som skjedde for over 10 år siden. Jeg bruker ikke tid på det nå og trenger heller ikke psykolog.
Og nå Frikar vet jeg mer om hvordan jeg skal finne frem i mine rettigheter og hvor og hvordan klage, så nå hadde jeg nok heller gjort det. Men akkurat nå har jeg ingenting å klage på :)
Ja, da er vi i samme situasjon.
Så bra.
Men hvis du irriterer deg over at folk ikke klager, for det er vel det du mener med å stå opp for sine rettigheter?
Hva med å fortelle de om hvor de skal lete og hvor evt. rådgi seg?
Jeg kan ikke få sagt det mange nok ganger at folk må kjenne sine liberale rettigheter som er nedfelt i Grunnloven og/eller innarbeidet rettspraksis: Liberalt demokrati – Wikipedia
Pasient- og Brukerombudet kan svare på mye, men jeg anbefaler også å bruke de ulike pasientorganisasjonene, som kan være mer spesialiserte på sine områder. I det offentlige helsevesenet kan man også henvise til den generelle informasjons- og veiledningsplikten (Forvaltningslovens § 11).
Så gjelder det også å anvende kritisk tenkning i det daglige, istedenfor å stole blindt på sosialt tillærte normer. Det er f.eks. en utbredt feiloppfatning - til og med blant høyt utdannede mennesker som burde vite bedre - at pasientene ikke skal vite hva psykologer egentlig mener med spørsmålene sine, men tenke seg frem til meningen “på egen hånd”.
Hva med at du skriver det på en egen tråd der du begynner med informasjon om dette her?
Det er ikke sikkert at alle vet noe liberalt demokrati, men at dersom man skriver litt om pasient- og brukerombudet f.eks. eller lovverket, så er det litt lettere å forstå nøyaktig hvor man kan henvende seg.
Da har du prøvd å opplyse andre, men på en fin måte! Så kan folk bestemme selv om de skal bruke informasjonen eller ikke. Skjønner?
Jeg foreslår en ny tråd siden det var en annen som startet denne tråden. Bare et forslag.
Dette har jeg tenkt på, men jeg finner det mer hensiktsmessig å respondere i spesifikke tråder.
Neida, jeg tolket deg ikke sånn heller :) Takk igjen for støtte og gode råd