Var dette ett seksuelt overgrep?

Hei. Jeg er usikker om dette var et seksuelt overgrep så jeg kommer hit får å spørre anonymt.

Jeg er jente og har en kompis som er 1 år eldre en meg, han tokk på tissen min og prøvde å ta fingrene sine inn. (Utenpå klær)

Han prøvde flere ganger over flere dager helt til han traff og til og med en dag etter han traff tokk han på tissen min igjen. Greia er at jeg sa aldri “stop” eller jeg sa kanskje det men ikke ornkelig nokk. Og det var en felles kompis av oss i rommet. Men jeg vil si jeg viste det ganske tydelig at jeg ikke ville jeg vridde meg vekk og holdt over tissen og sa nei osv sånne ting. Etterhvert når jeg gjemte tissen under puter osv så ventet han helt til jeg stoppet å gjorde det så kjapt han kunne slik at jeg ikke skulle rekke så jeg måtte forte meg med å dekke over.

Var dette et seksuelt overgrep eller ikke? Fordi jeg vet ikke. Jeg vet att mye sikkert var min feil siden jeg ikke sa ifra ornkelig osv og at han mest sannsynlig ikke mente å gjøre meg ukomfortabel men, jeg vet ikke helt jeg…
Jeg vil bare vite

Ja eller nei?

Unnskyld for alle skrivefeil foresten jeg er ikke så flink på å stave å beklager vis det var vanskelig å forstå hva jeg mente med ting

Jeg er usikker på om det faller inn under den juridiske termen seksuelt overgrep, men det er i alle fall en straffbar handling.

Jeg er egentlig ikke ute etter noe straff på han. Jeg vil bare vite om det var det eller ikke fordi jeg er så usikker på om det er det eller ikke

Tror du må spørre en advokat om hva som ligger innenfor den spesifikke termen du spør om. Men jeg synes ikke du skal finne deg i slik adferd, både av hensyn til deg selv og andre i samme situasjon.

Jeg har bare gått 3 år juss, mens en advokat har 5 års utdannelse. Men hvis jeg ikke husker helt feil, så er du født sent i 2010. Altså er du 13 år. All seksuell omgang/handling med en person under 14 regnes som seksuelt overgrep. Altså regnes dette som seksuelt overgrep. Og man skal ikke alltid trenge å si stopp. Han burde ha lest kroppspråket ditt (jeg antar at dette var noe du ikke ville, så da synes det på kroppsspråket)

Syns du skal gå og anmelde det på politistasjonen!
Politiet kan også svaret på spørsmålet ditt. De er proffe.
Det er det beste du kan gjøre. Da stiller du opp for deg selv, og det tror jeg er viktig.

Problemet er at han er vennen min. Jeg vil ikke gjøre noe for å skade han, spesielt siden han sikkert ikke mente å skade meg

ja han er vennen din men det ikke greit og gjøre slikk, ja han er sikkert en kåt tennårings gutt men slikk skal man ikke gjøre. så det jeg fåreslår att du gjør er og snakke med han alene og si att om han ikke gir seg så kommer du til og gå til politiet. for det er din kropp og du som bestemmer hva som skal skje med den.

Skjønner om det kan være vanskelig å gå til politiet med det, men faktum er at nå er det du som har problemer, og det er noe med å stille opp for deg selv. Kanskje det er forskjellige måter å stille opp for seg selv på.
Kanskje det er lurt å snakke med han face to face slik det blir foreslått i det siste innlegget. Hva tenker du om det?

Mange jenter sliter med å sette grenser, og da er slike situasjoner veldig vanskelig. Jentene er redd for å såre, og godtar kanskje mer fordi gutten vil. Det er nok dessverre ganske vanlig å komme opp i slike dilemmaer, men det er ikke greit for jenta som opplever det.
Det er ikke godt å gå med slike følelser alene.

Jeg vet at du ikke vil vennen din vondt, men jeg føler med deg.

Her er det gutten som må ta hensyn til deg og være mer forsiktig.

Det virker som du har dårlig samvittighet for det som har skjedd, og det synes jeg ikke du skal ha. Det er ikke din feil at dette skjedde.

Utifra det du forteller så har du gjort mye for at dette ikke skulle ha skjedd. Du skal uansett ikke føle på skyld for du har gjort så godt du kunne. Man kan ikke gjøre mer enn så godt som man kan.

Takk for alle svar. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Dette kjedde en liten stund siden å da virker det feil av meg og ta det opp for han spesielt siden jeg ikke gjorde nokk og at han ikke mente noe vondt med det

Skjønner godt det, og det er helt i orden! :)

Jeg tenker at du er en snill og god jente.
Husk det!

Tusen takk

Fra en med erfaring fra flere ulike overgrep vil jeg si dette går under seksuelt overgrep ja. Definisjonen i mine øyne vil iallfall være dersom noen rører deg på intime områder uten at du har gitt samtykke og når du som du sier gir uttrykk for at dette ikke er noe du vil. Jeg har selv ikke gått til politiet med mine tilfeller grunnet ulike årsaker, men du skal vite at du ikke må føle på noe skyld i hva som har skjedd. En hver person kan klare å tyde kroppsspråk i den grad av at de ikke tar på underlivet til et annet menneske om de ikke viser at de ønsker det. Dette faller på han, og ikke deg. Jeg vil sterkt anbefale deg å snakke med noen du stoler på om hva som har skjedd. Du trenger ikke si alt, men bare forklar at han gjorde deg ukomfortabel og unngå å være med han så godt du kan. Dessverre er Norges lover ikke lagt opp godt nok til å beskytte verken kvinner eller menn mot slike ting, men det er viktig at du ikke står alene i dette. Er stolt av deg for at du klarer å sette ord på det. Ønsker deg alt vell

Tusen takk

Så hvordan mener du lovverket skulle vært annerledes, og samtidig ivareta uskyldspresumpsjonen og rettssikkerheten for alle involverte parter?

Forstår at det er vanskelig å skulle si i fra om dette når det er ein person du føler er vennen din. Ikkje lett for deg dette.
Du skriver at det har gått over fleire dager og at du har prøvd å gøyme deg vekk. Det fortel meg at du har vist at du ikkje syns dette er ok.
Eg syns du skal snakke med foreldrene dine, hvis det ikkje er eit alternativ kan du snakke med ein anna vaksen du stoler på, kanskje ein lærer eller helsesøster?
Det vennen din gjer er ikkje greit og det må han få beskjed om. Det er seksuelt overgrep når han tar deg på intime steder du ikkje vil han skal ta deg på. Alder har ikkje noko si på om det er greit å ta andre på tissen eller ikkje, alder kan berre ha noko å si for kva konsekvenser som er relevante. Å gøyme seg vekk og prøve unngå er det same som nei. Samstundes kan det hende at vedkommende ikkje har fått noko som helst veiledning eller informasjon og ikkje veit han begår seksuelle overgrep mot deg. Igjen så er det då viktig at du seier i frå til ein vaksen du stoler på som kan prate med deg, og han. Sjølv om han ikkje forstår kva han faktisk gjer så er det ikkje greit og du må gje beskjed slik at han lærer.
Uansett, du har IKKJE gjort noko galt, du MÅ snakke med ein vaksen du stoler og få hjelp til å stoppe dette. Det at du spør her betyr at du veit dette ikkje er greit. Eg heier på deg!

Tusen takk for svar. Jeg føler jeg ikke kan ta det opp siden dette kjedde ganske lenge siden

Du kan alltid ta ting opp. Uansett hvor lenge det er siden. Skjønner at det ikke er enkelt, men som sagt… dette kan du snakke om.