Sunt syn på samliv

Finnes det i det hele tatt noen sunn måte å forholde seg til sex og samliv, både for en selv og verden omkring?

Så klart det finnes. Men den kunnskapen har blitt litt glemt hos det store flertallet idag, av mange forskjellige grunner.

@Frikar-1 . Interessant. Så du mener det har fungert på en sunn måte en gang? Når og hvor?

Det foregår hele tiden. Men det hører vi ikke noe om, for de som har det bra med seg selv og hverandre har ikke noe behov for å snakke om det.

Somregel er det alltid en som vil mer enn den andre… opplever ofte at menn ønsker mer sex enn kvinner, og kvinner bruker detre til sin fordel…

Finnes selvfølgelig omvendte situasjoner også, men de kjenner ikke jeg til

Ok, ikke vet jeg, men et spørsmål jeg har til det er om deres sunne forhold til det er bygget på ignoranse om hvordan ting er eller om det er mulig selv når en har sett og erfart alle skyggesidene.

Har hatt og sett den erfaringen jeg også, ja.

Av det jeg kjenner til handler det om å gjøre noen verdivalg i utgangspunktet, slik at man har et utgangspunkt for å drøfte samlivsspørsmål ut fra et sett med spesifikke kriterier, istedenfor å skulle løse problemer spontant etterhvert som de oppstår, med alle de negative konsekvenser som følger med.

Ja, det er nesten alltid slik. Man har ikke alltid - Heller nesten aldri akkurat samme ønsker. Men man må møtes på halveien, og klare seg litt med hva man får…
Sexen er viktig for samholdet, så totalt fravær av sex fører ofte til brudd eller utroskap, men klarer man og ihvertfall holde det litt ved like, og ha lideskap når man har sex, så tror jeg man må nøye seg med det… Ihvertfall etter 5-6-7 år.
(Første året er jo alltid morro da… Holde på som kaniner, men det er ikke minrealitet i lengden, og jeg har kun vært i lengre forhold 12år, 4år, 12 år…) Får jeg 2 ganger i måneden nå er jeg fornøyd… Første året var 2 ganger om dagen nesten stusselig.

Så klart det finnes en sunn måte å forholde seg til både sex og samliv.
Håper du ikke tror at alle samliv er vanskeloge pg usunne…
Hva gjør at du spør om dette?

Har du noen eksempler på verdivalg?

Eksempel på et verdivalg er (på det mest grunnleggende planet) å definere for seg selv hva et menneske er og hva et samfunn er. Ut fra svaret på disse spørsmålene definerer man så hva et samliv innebærer både i et personlig og samfunnsmessig perspektiv. Så legger man dette til grunn for prosessen med å finne partner(e) og skape et samliv. Det motsatte, altså å overlate alt til tilfeldigheter og følelser i øyeblikket, er også et verdivalg. Forskjellen ligger i konsekvensene.

Jo, du minner meg på at jeg vet jo ganske godt at sunne forhold finnes. Jeg tror ikke at alle forhold er usunne i og for seg. Men forholdet man har til det å ha forhold, jeg skjønner ikke hvordan det kan være sunt når man som sagt har sett alle skyggesidene ved disse tinga. Jeg er typen som selv greier å ødelegge sunne forhold, kan man vel si.

Så da har du egentlige sunne forhold bak deg men som du selv har ødelagt. Kanskje problemet ligger i deg selv? :)
Men hva legger du i ordet “sunt” og “usunt”?

2 ganger om dagen stusselig, ja. Den har jeg ikke følt på, hehe. Har heller ikke følt på å måtte nøye meg med lite i et forhold. Sex er nok somregel et avgjørende element, eller i alle fall et savn. For meg er det selve grunnen, fordi jeg ikke egentlig ser etter det å dele hver dag med noen. Og så sliter jeg jo med det å finne ut hvordan dette skal gjøres på en sunn måte.

På gruppenivå tror jeg Norge ligger langt etter en del andre land i den vestlige kultursfære når det gjelder kunnskap om og forståelse for andre relasjonsformer enn “The relationship escalator”. Det får vi ikke gjort så mye med, annet enn å være villig til å hjelpe de som er interessert i tematikken. Så blir det en kost/nytte vurdering hvor langt man skal strekke seg i den prosessen.

Så altså for at en relasjon skal bli sunn så er suksessraten større om man har blitt enige om grunnleggende verdier på forhånd? Eller mener du mer å bli enig med seg selv? Jeg har veldig faste syn på hvordan jeg ser mennesket, og spesielt de jeg er glad i, og jeg får ikke dette til å henge sammen med seksuelle behov. Mine behov vil bedømme mennesker på en måte som som ikke står i forhold til mine verdier.

Med sunt så tenker jeg på at man slipper å bedømme folk utifra utseendet, fks. Sånn mer enn at det er kjønnet du ser etter eller noe, eller at de ikke er veldig overvektige eller skjødesløse med seg selv. Men selv det er problematisk fordi hva som ligger bak sånt vet vi ikke.

Og at en har et stort behov for å finne partnere utifra seksuelle behov er et problem. Å bedømme eller sortere folk i stor grad utifra utseende eller fysiske behov, slik min innebygde radar automatisk gjør, kan ikke annet enn å bli usunt, kombinert med evnen til å bry seg om mennesket bak fasaden.

Så har en den rent personlige splittelsen, at man kanskje egentlig trives mye alene, ikke er ekstrovert, men hele tiden blir presset av sin egen natur ute blant mennesker for å finne noen.

Slik jeg forstår begrepsbruken din her, ser det ut som du har et holdningsproblem - og det kan du endre på.

Hvis du mener at du med å “bedømme” mennesker tillegger dem spesifikke egenskaper utelukkende basert på utseende, må du endre på den vanen. Å vurdere menneskers egnethet til spesifikke roller og posisjoner basert på adferd (som til en viss grad også kan gjenspeiles i utseende) er noe helt annet.

Hvis du derimot mener at du har spesifikke preferanser mtp. utseende og tiltrekning, så lurer jeg på hvorfor dette strider mot ditt eget menneskesyn. Det kan minne om holdningene i visse ultrakonservative kristne miljøer, vil du virkelig være som dem?

Det er dette jeg mener. Problemet med det er at preferansene er i retning av de preferansene man ser om man spør hele verden hvem de synes er mest sexy av kjendisene. Ikke at jeg overhodet bryr meg om kjendiser, og jeg ser mange jenter som er i nærheten av disse standard-preferansene rundt mine trakter. Problemet er ikke at jeg tillegger disse som treffer preferansene bedre egenskaper som mennesker. Overhodet ikke. Jeg tror faktisk jeg er mindre manipulerbar enn de fleste sånn sett. Det er det som er problemet. Når det gjelder å sosialisere og velge mennesker i kretsen sin og forskjellig, så kan jeg ikke bare basere meg på deres faktiske menneskelige kvalitet, og interessen for dem som menneske. Fordi min overveldene interesse ute blant folk blir på det seksuelle. Og i det jeg vil kalle sunt forhold, så klarer jeg ikke å slå meg til ro med det jeg har.

For all del, om det er noe du mener man kan endre på, fortell. Det var det jeg lagde tråden for.