Livssorg over livets usving

Hei, dame på straks 33 år her. Mitt første innlegg, beklager dersom det blir både langt og rotete.

Jeg har et håp og ønske om at fokuset til deg som forhåpentligvis leser og svarer tar i betraktning at dette er skrevet med selvfokus og egoisme. Jeg håper jeg slipper tilbakemeldinger på at er utakknemlig for barna jeg er så heldig å ha fått, eller at det fins dem som har det verre. Dette er jeg svært klar over, men det er lite hjelpsomt i følelseshelvete jeg står i.

Livet jeg har forestilt og ønsket meg ble plutselig utilgjengelig. Jeg og min forlovede, m38, ønsker litt plutselig forskjellige ting i livet og jeg står nå i et veiskille. Jeg må velge mellom enten å være tro med meg selv ved at jeg trosser hans ønske (her har barnet i meg lyst å si ved at jeg gjør det samme som han gjør mot meg), og fortsetter min livsreise med de tanker, håp og mål jeg har hatt i en årrekke - også lenge før vi møttes. Dette innebærer et samlivsbrudd og også familieoppløsning. Alternativet er at jeg finner forsonelse med at livet mitt tok meg i en annen retning, dog ved at det er styrt og kanskje diktert av hans ønske.

Egentlig tror jeg at jeg bærer på flere livssorger, som jeg heller ikke har forsont meg med. Håper det kan bli klarere etterhvert som jeg prosesserer denne som er relativt nyoppstått, at jeg kan finne livsglede - det skulle man tro og forvente at må finne sted i og med at sorg finner sted.

Litt forhistorie. Vi har vært sammen siden sommeren 2018. Ingen felles barn, men jeg har to døtre fra et tidligere forhold og han har en sønn fra sitt tidligere ekteskap. Da vi møttes, var det som en livsro og mening ble servert på et sølvfat. Sånn en kjemi, forståelse og respekt med takhøyde og rom til å tåle og takle alle opp og nedturer. Barna var små, fra 2 til 5 år, og familiedrømmen som for oss begge hadde blitt knust gjenoppsto og forførte oss begge. Livet lekte. Utfordringene står selvfølgelig på rekke og rad, spesielt med eksene, men vi blir fort et sterkt team som “står han av”.
Før vi etablerte oss, diskuterte vi dette med en mulig fremtidig familieforøkelse. Jeg var svært tydelig på mitt sterke ønske om flere barn i fremtiden - og gjerne før barna vi har blir veldig stor for å forhindre “kull” og attpåklatt. Men at jeg og er åpen for å vente, men at jo lengre tid det går, jo større vil mitt ønske om to barn være da jeg ikke likte tanken på tre tette som vokser opp sammen og en enslig i flokken senere. Svaret hans den første tiden, kanskje det første året, var at han hadde vært så lenge alene etter skilsmissen at tanken om flere barn hadde blitt fjern og nærmest ukjent, men at han skulle tenke på dette å gjøre seg opp en formening. Temaet har vært oppe til prat og diskusjon i både alvorlig og spøkefull tone gjennom årene vi har vært sammen.
I 2021 kjøpte vi nytt gammelt hus som vi totalrenoverte, med et ekstra soverom og stooor yttergang for å enkelt kunne trille vogn inn uten at den står i veien. Vi planlegger og gjennomfører renoveringen igjen som et sterkt team som har hverandre nær. Vi flyttet inn til jul i 2021.
I februar 22 får jeg covid og blir svært dårlig, det utviklet seg til long covid med fatigue. Jeg føler meg som et skall av meg selv, og jeg tror det er denne våren og sommeren at den livssorgen jeg nå skriver om, oppsto.
Denne sommeren i 22, på vår 4årsdag, kjenner jeg at jeg begynner å få det travelt med å oppfylle familieforøkelse - jeg er tross alt bikket 30 nå, og hadde vel i utgangspunktet sett for meg å være ferdig med produksjonen til jeg var 30… barna er nå 6, 9 og 10 år. Heller ikke den dagen kunne han gi et svar om han ønsket fler barn eller ei. Jeg setter ned foten å sier han blir nødt å ta et valg - og at han ikke kan velge på mine vegne, at han kun kan velge om han selv vil ha flere barn eller ikke. Og at jeg begynner å tenke på donorbarn, men at det er en prosess som må være påbegynt innen man fyller 33 år som enslig aasistert befruktning. Så han må ta valget sitt slik at jeg kan ta mitt.
Likevel tar det to år til før han bestemmer seg og et halvt påfølgende år til han steriliserer seg. En av tilleggsutfordringene i dette har også vært prevensjon. Jeg har bedt både pent og stygt om å slippe hormonelt prevensjon ettersom kroppen min ga så opp i 22. Jeg har hatt pstav siden vi møttes, og byttet denne ut etter tre år.

Men så, nå er da valget hans tatt og om du som leser henger med på tidsperioden, har steriliseringen funnet sted nå i januar. Han hae gjennom vinteren gjort det klart for meg at dersom jeg gjennomfører og blir gravid, er det over mellom oss. Og det er jo også her at tvilen, sorgen og smeren slår så hardt inn.

Ikke bare må jeg enten velge å leve med hans valg, som jo strider veldig imot det livet jeg har ønsket og visualisert for oss sammen, men det oppstår nå en voldsom sjalusi på hans ekskone. Det kan jeg ikke si å ha opplevd på noe som helst tidspunkt tideligere i livet. I sjalusien bor tanker som at det kun er en person på jorda som er god nok til å bære frem hans barn. Kun ett menneske skulle få oppleve å gi ham denne livsgaven.
Vi har snakket såpass mye om og med denne damen at jeg vet hvor sterk kanskje avsky, eller i alle fall forakt, han føler mot henne - å det faktum at det var hun som ville skilles gir økt drivkraft til sjalusien. Og når han nå føler det slik om henne, hva føler han egentlig om meg, da? Har vi i det hele tatt en bærekraftig fremtid å jobbe for sammen, eller burde man takke for kampen å gå hver til sitt - sett på med uavhengighet til min livssorg? Altså, er dette forholdet levedyktig og har livets rett?

Realiteten enten jeg vil eller ei, er at mitt liv i både for-, nå- og fremtid i 100% grad er endret basert på noe som er fullstendig utenfor min kontroll. Og det i seg selv oppleves selvsagt som både urettferdig og feil, og om mulig kanskje også mer smertefullt fordi valget hans er så motstridende mitt livsønske. Og ikke minst, tidsaspektet.
Jeg tror ikke at angsten og smerten ville vært like altoppslukende dersom det på en måte bare ikke gikk å bli gravid sammen. At det liksom bare ble som det ble uten noens aktive valg. Kanskje da ville hjertet mitt hatt det lettere, fordi vi står på samme side og kan ha det vondt og vanskelig sammen?

Her slår jo bare livet inn med en av sine u-svinger. Altså, han kunne jo havnet i en ulykke og verst tenkelig utfall at han døde. Også det ville vært i samme grad utenfor min kontroll på samme måte som nå, men han hadde jo ikke valgt å havne i den ulykken. Og resultatet er ko det samme; ingen felles barn består.

Så hvordan forsoner man seg med denne altoppslukende sorgen over at livet ikke ble slik som det skulle? Hvordan kan jeg ivareta meg selv best, slik at det er størst mulighet for at jeg ikke forakter denne nydelige mannen min som jeg jo ønsker å dele livet med? Hvordan hindrer jeg å bli ei bitter møkkakjerring etter fylte 45, ene og alene fordi han tok muligheten fra meg en kald januardag i 2025? For jeg har jo et valg her og nå om å bryte forlovelsen, bryte opp kjernefamilien, i håp om enten 1. forsøke å få til barneønsket på egenhånd, og det er jo selvsagt uten garanti eller 2. stå opp for meg selv, stå i ordene om at det er ikke han som kan velge for meg. Blir det først da jeg kan være tro mot meg selv? Eller går det an å omgjøre denne uroen, denne smerten, om til gjødsel i både livet og parforholdet?

Jeg kjenner også på følelsen av komplett håpløst og egentlig svik, bedrag. Det gjør fysisk vondt, det er vanskelig å puste. Daglige gjøremål virker enorme.

Så er det en joker til i dette arsenalet jeg opplever av strømmende følelser. Tidspunktet.
I høst da “bomba” gikk av og han fortalte at han nå hadde bestemt seg for at han ikke ønsker barn, gikk alt i lås. Vi bestemte oss for å investere i parforholdet ved å gå i parterapi. Dit går vi ca hver tredje uke fortsatt. Terapien har løsnet opp og gitt modning til tanker og følelser, og jeg har opplevd en soleklar forbedring i forholdet. Vi har reist, vi har prioritert hverandre og vi bestemte oss for å satse på oss-et. Det har kjentes positivt og voksende ut.
Tirsdags kveld denne uka informerer han om at han har tatt kontakt med klinikken og får time allerede torsdag - så slipper han å grue seg så lenge. Igjen raser verdenen min, med samme altoppslukende angst og smerte som i høst da jeg trodde forholdet raknet. Ergo er også timen bestilt før jeg får vite om det.
Sist vi snakket om dette en gang i september var at jeg kunne ta ut pstaven siden han endelig hadde bestemt seg, og at vi er forsiktig fremover. Jeg fikk bestilt meg time til fertilitetssjekk, fire mnd ventetid, og at han avventer steriliseringen frem til at jeg har vært på denne kontrollen - han ville ikke gjennomføre inngrepet dersom jeg ikke var fruktbar.
Dette føltes også helt forferdelig, er jeg da en place-holder frem til han treffer hun han ønsker å få barn med? For da er det ikke lengre slik at han ikke vil flere barn, han bare vil ikke sammen med meg? Men jeg får altså under 1,5 døgn forvarsel. Og jeg har siden torsdag vridd meg i angst og smertetokter.

Jeg er også lei av denne offerrollen jeg for ofte finner meg selv i. Jeg ønsker å leve et forfyllende og gjerne meningsfullt liv, og jeg mistenker at livet mitt i stor grad har handlet og dreid seg om rollen jeg har som mor. Hvis jeg ikke er noens mamma, noens førstevalg og beste klemmer - hvem er jeg da? Tanken på det som selvsagt er uunngåelig at barna en dag blir voksne og jeg skal innta en ny mammarolle på sidelinja - forbeholdt at de ønsker meg der - er voldsom. Og da tenker jeg, dette barneønske mitt, hvor kommer det egentlig fra? Hvilket behov ønsker jeg at det skal fylle, og hva annet kan jeg fylle det med? For uansett hvor mange barn man får, vil dagen komme hvor jeg inntrår som sidelinjemamma. Tilskuer. Det er reelt og naturlig. Skyver jeg bare den dagen lengre frem i tid, for å slippe å forsone meg med realiteten av det som faktisk skal skje når man velger å få barn? For ja, hvem er jeg da. Hva vil livet da bestå av og inneholde. Tomhet og savn etter barnet som aldri ble? Glede og ydmykhet over de to vakre menneskene jeg har båret fram og elsket i da over to tiår? Skam over livssorgen jeg nå står i?

Og hva er det som egentlig er det smertefulle jeg nå står i? Er det alle tingene som utgjør totalen? Er det valget hans eller måten og tidsbruken på valget? Er det realiteten på livets vending? Hvor stammer sorgen og smerten fra, å hva skal til for at den ikke rakner meg verken nå eller senere?

Hei.

Du har mye du tenker og kjenner på, og mange spørsmål du stiller. Det er bra spørsmål å stille, men det er jo i deg at svarene finnes. For meg høres det ut som du hadde hatt god nytte av å snakke med noen alene også, i tillegg til parterapien, slik at du kan få nøstet opp i dette og finne svar på alt dette du lurer og tenker på.

Jeg kan da gi deg mine tanker jeg fikk da jeg leste det du skriver. Jeg vet ikke heller hvorfor det har blitt så viktig for deg med dette barnet, eller hva det handler om. Har du en følelse av at det bare er som mor og bare ved at partneren din vil ha barn med deg, at du har verdi? Og hvor kommer det fra? Hvem var du før du fikk barn?

Jeg tolker det ikke som om han vil ha barn med noen andre, hvis han lar være å sterilisere seg hvis han slipper å gjøre det. Det er jo et inngrep han må igjennom. Og jeg tror ikke at det om han vil ha noen flere barn, har med deg å gjøre, at det handler om han å gjøre, at han ikke ønsker det. Ikke da at jeg kan vite det, ettersom jeg jo ikke kjenner han.

Uansett om du får et barn til nå eller ikke, så vil du jo på et eller annet tidspunkt forholde deg til det å bli mor på sidelinja. Så hvis det er det du frykter og er redd for, så vil det å få et barn til, ikke unngå det, det vil bare utsette det. Så kanskje det heller vil hjelpe deg å jobbe med den frykten?

Du vil alltid være moren deres, og ha en stor og viktig plass i livet deres uansett når de blir voksen, men da på en annen måte. Men du vil også kunne være besteforelder til deres barn, og du vil få lov til å se hvordan de utvikler seg og hva de finner på i livet.

For meg høres det ut som dette ønsket har blitt noe som har tatt litt sånn over livet ditt. Det er ikke noe uvanlig i det, jeg tror mange kan oppleve det å ønske seg noe så voldsomt, slik at man ikke vet hva man skal gjøre hvis man ikke får det, og at man da også bare prøver mer og mer å få det man ønsker, og jo mer man prøver og tenker på det, jo viktigere føles det bare å måtte få det, for jo verre føles det om man ikke får det, fordi man har brukt så mye tid og krefter på det. Og jeg tror kanskje at man trenger å komme seg ut av det, av denne sirkelen.

Det er mange som må finne ut hvordan de skal leve videre med en sorg over noe som ikke ble slik de ønsket, eller annet livet ikke ble slik de så for seg. Og det finnes også mange som har erfaring med å hjelpe med det.

Det å la en selv få lov til å kjenne på alt man kjenner, tenker jeg er bra, men det er også viktig at man ikke lar det oppsluke en. Det at dere gjør fine ting sammen som par, høres veldig bra ut. Jeg tror også at det vil være veldig bra for deg å finne frem til ting som er deg, utenom det å være mor og partner, hva liker du å gjøre, hva gir deg glede og gode opplevelser? Ting du kan gjøre for deg selv, og ting du liker å gjøre, som ikke handler om å være mor og partner.

Det jeg tenker er at hvis dette ønsket og denne sorgen gjør at du ikke greier å se og sette pris på de tingene du faktisk har, så mister du jo gleden med alt det også, og det vil være veldig leit.

Du stiller jo selv disse spørsmålene, og jeg har stilt deg spørsmål du selv har stilt.

Å finne noen du kan snakke med alt dette om, og som kan hjelpe deg med å finne svarene på alle disse spørsmålene, tror jeg kan være veldig bra for deg. Som sagt, så tror jeg at det er veldig bra at du stiller disse spørsmålene selv og at du har begynt å tenke over det, det er første steget på veien til å finne ut av det, og et viktig steg.

Slike tanker og spørsmål kan også ta litt over. Jeg fikk et tips en gang om at man har på en måte to valg når det gjelder ting som ikke slik man ønsker, hvis man kan forandre på det, så må man prøve på det, og hvis man ikke kan forandre på det, så er det beste å bare godta det. Det er jo lettere sagt enn gjort. Men slik jeg ser det, så får du uansett nå ikke det du egentlig ønsker, så da tenker jeg at det kan være bedre å jobbe med å godta at det er slik, og hva du kan gjøre for å få det best mulig med det du har, enn å fortsette å kjempe for noe som ikke vil skje. Da kan du bruke tiden og kreftene heller på hvordan du kan ha det bra med slik det er og med dem du har rundt deg.

Jeg har ikke svarene dine, men jeg tenker at dette kan handle om så mye mer enn dette barnet. Det kan handle om en usikkerhet og utrygghet på om du har en verdi i deg selv, utenom det å være mor og partner. I relasjon med andre, så kommer gjerne gamle usikkerheter og utryggheter opp, og det kan være nyttig å få hjelp til å finne ut hva som handler om ting du har opplevd og hvordan du har hatt det tidligere, og hva handler om det parforholdet du er i nå og slik ting er nå. For det kan være vanskelig å se hva som er hva.

Jo nærmere noen kommer er, jo lettere er det at slike ting kommer opp, og det er egentlig bare bra, hvis man greier å se hvor de kommer fra, og hva man faktisk trenger.

Hva trenger du av partneren din for å føle deg trygg på at han setter pris på deg for den du er? Det høres jo ut som dere hadde en god start sammen, og at forholdet deres er bygget på en gjensidig respekt. Det kan være vanskelig for han å forstå hvorfor dette ønsket har blitt så viktig for deg, og at det du legger i det at han ikke vil ha flere barn, ikke er noe av det han selv tenker.

Når det er valg som involverer begge to, så kan man ikke bestemme hva den andre skal velge, man kan ikke bestemme det. Man kan bare ta et valg for en selv. Selv om det føles ut som han tar et valg for dere begge, så har han all rett til å ta det valget om at han ikke ønsker flere barn. Og da er det ditt valg om du vil akseptere og godta det, eller ikke.

For meg høres det ut som du har mye som det ville være vondt for deg å miste også. Og er det ønsket om et barn til, verdt det?

Det å komme seg over en slik livssorg, er noe man absolutt kan greie å gjøre. Man kan trenge hjelp og støtte til å gjøre det, men det er ikke noe umulig i det, og det er en del av livet for oss fleste, at ting ikke ble slik vi ønsket eller så for oss på et vis. Og du har jo ting, som det ville være veldig leit om du mistet, eller synd om du ikke kan greie å glede deg over igjen. Så jeg vil anbefale deg å bruke tiden og kreftene dine på å finne ut hva som skal til for at du kan beholde deg du har og glede deg over det igjen. For når man kjenner på en livssorg, så kan man tenke at da har ikke noe en verdi eller en glede, eller at ikke noe har en vits, men man vil tape så mye på det i det lange løp om man mister det også.

Kjenn på det det du føler, og del heller det med mannen din. Be om omsorg for han for det du kjenner på, heller enn å forvente at han skal oppfylle dette ønsket ditt. Han kan gi deg gode ting på andre måter enn å gi deg et barn til. Det er det jeg tenker.

Jeg håper det har vært godt for deg å få satt ord på disse tingene her, og at disse tankene mine føles litt nyttige.

Han burde vært klarere på dette før ja, selv har jeg alle mine med samme og vi har 4.Det er 9 år mellom nr 1 og 4 her. Det ble mye mer å tenke på med nr 4, ny bil måtte vi ha for å få plass til hele familien og 2 måtte dele rom og det gikk ikje så greit som jeg trodde det skulle da disse to brødrene er veldig ulike og ikje var så gode venner som jeg trodde og den minste av dem ikje sa til meg hvor vanskelig det var å dele rom med storebror. Disse vanskelighetene fikk jeg ikje vite om før de ble store for de klarte faktisk å skjule det, den største med å spille grei storebror og den minste trodde vi viste hva som foregikk. Ikje at dere er sånn altså men det ble noe helt annet med 3 enn 4 iallfall. Jeg fikk mindre tid selv om jeg var hjemmeværende da de var små men kan være han tenker på alt som følger med uten å si noe om det eller er det hans eks som har sine meninger han ikje vil dele?Har noen hatt meninger han har valgt å høre på fremfor å snakke med deg ? Uansett så kunne han sagt bedre fra etter at han viste om testen du skulle gjennom. Da vi fortalte at vi skulle ha nr 4 og min mann fortalte det til sin familie og at vi skulle se på ny bil så fikk han spørsmål om han nå ville det, ha ny bil altså. Vi måtte jo det skulle alle bli med og min søster syntes jeg var dum som ble gravid igjen og hun sa det til min mann at hun ikje kunne skjønne at han ville det. Hun har selv har hun 3. Ikje for å strø salt i såret her men kan det være andre som har overtalt ham til å ta valget? Det gikk jo veldig fort på slutten der synes jeg