Jeg klarer ikke lenger å se noe poeng med livet og det er ikke akkurat et tema venner og familie er så ivrige på å snakke om.
Jeg har gjort mye gøy hittil i livet, reist mye, bodd i utlandet mm., men fikk en kronisk sykdom for noen år siden som ødela muligheten for å få barn og tydeligvis også muligheten for å finne kjæreste. Uten egen familie føler man seg ganske på utsiden av samfunnet i Norge. Heldigvis har jeg bra jobb, økonomi og venner, men hva hjelper det når man er kronisk syk, alene og barnløs. Føler jeg bare jobber for å betale regninger.
Er utad ganske aktiv, mye i naturen og er med på en del kulturelt, men det døyver ikke den overordnede tomheten som er der når man ikke har egen familie….kan heller ikke adoptere eller fostre pga sykdommen.
Skulle ønske samfunnet var mindre sentrert rundt barn og familie…men det kommer ikke til å endre seg med det første. Er så lei av babyboom på alle kanter. Det hjelper heller ikke å høre andre damer si at livet deres ville vært meningsløst uten barn. Lurer på hva de tenkte på når de sier slikt høyt!
Vet ikke egentlig hva jeg vil med dette…blir bare så frustrert av at det er forventet at man skal forsette livet når det virkelig ikke ble slik man hadde håpet på.
Sier man at man ikke vil leve blir man stemplet som gal eller deprimert…men hva om det faktisk bare er omstendighetene som suger?
Og ja jeg har vært hos psykolog, la oss bare si at de blir litt svarskyldige…særlig når de sitter der selv med sin lille kjernefamilie og liksom skal hjelpe meg. Det funker ikke, føles bare hyklersk. De hadde nok vært like frustrert om de var i min situasjon eller i andre lignende mindre optimale situasjoner. Skulle ønske det var mer akseptert å ville avslutte livet…da ville nok flere ikke tydd til selvmord.