Å ta sitt eget liv.
Jeg har vært åpen med mine venner om at kommer jeg til det punktet at jeg ikke kommer meg ovenpå, blir dette min utvei.
Flere som kjenner meg og min historie har vist stor forståelse og respekt for mitt valg.
Jeg har støttet aktiv dødshjelp i mange år, skulle ønske det var et tilbud her i Norge. Både for fysisk og psykisk syke.
I januar kom jeg til dette punktet, og tok overdose. Men jeg angret meg og ba om hjelp til å behandle det jeg tok.
Fikk ingen oppfølging av psyk etterpå, etter eget ønske. Så de lot meg gå.
Dette er ok nok for min del.
Men… Så kommer jeg til saken…
Noen av de menneskene jeg så på som nære venner, som støttet min mening om å ende livet… Fikk vite det etter noen mnd, og det endte med at de kuttet meg ut.
På bakgrunn av at de orker ikke vente på at jeg skal dø. Og jeg ble kalt egoistisk!
Alle skal dø engang, tidspunktet kan man ikke si.
Mitt liv er veldig A4, står opp og gjør det samfunnet forventer av meg og har alt på stell.
Men jeg vil aldri bli 100% frisk igjen, min sykdom jobber fortere enn jeg klare å skaffe verktøy til å håndtere den.
Det jeg lærte når jeg var 20, hjelper meg ikke nå når jeg er godt over 40.
Jeg forstår at de vennene mine som har trukket seg vekk, har et annet syn en jeg.
Jeg snakker om livskvalitet, hvem skal man leve for?
Jeg ønsker ikke å bare eksistere, men leve.
En av grunnen til at jeg ba om hjelp i januar, var fordi jeg brøt et løfte. Et løfte jeg gav min beste venn for 20 år siden. At han skal være tilstede når jeg drar for godt.
For mange vil dette være vanskelig å lese, noen vil tenke at jeg burde vært innlagt, noen tenker sikkert at jeg er komplett idiot.
Men se det fra en annen vinkel, jeg har innsyn i mitt eget liv. Og tro meg, jeg har kjempet. Og kjemper forsatt!
Har gjort litt undersøkelse, og skal prøve noe annet. Det er et ønske om nye verktøy hos meg, men er veldig sliten. Det skal jeg ikke legge skjul på.
Så, til dere som velger å si at selvmord er et egoistisk valg. Ja, det er kanskje det… Men det er så mye mer en det.
Takk for at du ønsket å lese dette.