Hei.
Så bra at du får hjelp av DPS, det er godt å høre.
Det kan være tungt nok å være 20 år når man har mye i bagasjen, og det høres ut som om det har kommet opp nå, og da er det kjempe bra at du får hjelp.
Jeg syns ikke at du skal skylde på deg selv fordi du ikke visste at du trengte hjelp under ungdomsårene. Man er jo bare en ungdom, pluss at når man er vant til å ha det slik man har, så kan det være vanskelig å se at det kan være annerledes eller at man kan få hjelp til å få det bedre.
Det er leit å høre at du har isolert deg fra venner og livet generelt. Er det noen spesiell grunn for at du har gjort det?
Jeg skjønner at det kan kjennes veldig tungt å måtte bære på alt det vonde som har skjedd før. Dessverre går det ikke an å ta det bort, men det går an å gjøre slik at det tar mindre plass i livet ens og at det ikke er noe som stadig kommer tilbake og overvelder en og setter en ut.
Det å ikke føle at man takler disse følelsene, er helt normalt. Det er krevende å skulle stå i de. Det finnes behandlingsmåter og teknikker som lærer en hvordan en kan få dem mer på avstand, få mer ro og glede her og nå, og å lære seg å takle gradvis vanskeligere og vanskeligere følelser.
Det er ikke så godt når man føler at man ikke får den samme gleden lenger av ting, men det betyr ikke at de er dårlige heller. Og om du har gode folk og gode ting i livet ditt, så ville jeg anbefalt deg å prøve å iallfall bruke litt tid på det/dem. Så lenge det ikke er noe som skader deg eller gjør deg mer vondt, så er det brae ting. Ellers så er den vanligste teknikken for å holde seg her og nå og ikke bli dratt tilbake i fortida, å bruke sansene til å observere/kjenne ting her og nå. En av teknikkene er å velge tre nøytrale/trygge objekter som man studerer nøye. Det å beskrive for seg selv hvordan de ser ut, og kjenne på dem. Jeg liker selv å ha steiner å kjenne på, jeg går meg dem i lommene mine. Eller baller og annet å klemme på. Eller å se på noe som er i ro - et bilde, utsikten min o.l.
Det er opp til en selv hva som fungerer for en, det kan være ulikt fra person til person. Det viktigste er at det er ting som minner deg om her og nå, og ikke om det vonde du har opplevd i fortida.