Jeg er 44 år, singel og uten egen familie. Den største sorgen i livet mitt er at jeg aldri fikk barn. Det har vært det viktigste ønsket mitt helt siden jeg var 15–16 år. Jeg har alltid sett for meg et liv hvor jeg ble far i ung alder, slik at jeg kunne være lenge i barnas liv, følge dem gjennom oppveksten, dele hverdager, ferier, små øyeblikk og store milepæler. Og hvis heldig, en dag også få oppleve å bli bestefar.
For meg har ønsket om familie og spesielt barn aldri bare vært et ønske, det har vært selve meningen med livet.
Mye av dette henger sammen med at faren min døde da jeg var 13 år. Han var 45 år da han fikk meg, og allerede som tenåring bestemte jeg meg for at jeg ville bli far tidlig. Jeg ville gi barna mine det jeg selv mistet, en far som kunne være der lenge. Jeg rakk heller aldri å bli kjent med besteforeldrene mine. Kanskje er det derfor generasjoner, familie og tilhørighet alltid har hatt en så dyp betydning for meg.
Likevel ble livet aldri slik jeg drømte om.
Jeg har vært i flere forhold, både gode og vanskelige. Jeg har opplevd seks spontanaborter, abort, dårlig timing, feil tidspunkt og forhold som ikke holdt. Hver gang føltes det som om livet flyttet drømmen litt lenger unna. Nå sitter jeg her og må erkjenne noe som gjør ubeskrivelig vondt å si høyt, jeg har mislyktes i livet.
Det er den erkjennelsen som knuser meg mest.
Nesten hver eneste dag sitter jeg og tenker tilbake på den jeg en gang var. Gutten på seks år. Åtteåringen. Tiåringen. Femtenåringen. Tjueåringen. Tjuefemåringen. Jeg tenker på alle de årene hvor livet fortsatt var fullt av håp, muligheter og forventninger. Da fremtiden fortsatt kunne bli god. Da familie, barn og et hjem virket som noe som ventet der fremme. Jeg savner ikke bare min fortid, jeg sørger over fremtiden den unge gutten trodde han skulle få.
Gjennom store deler av livet har jeg slitt med en tomhet jeg aldri helt har klart å forklare. Jeg har ofte følt meg død innvendig. Jeg har manglet selvtillit, vært usikker og hatt en konstant følelse av ikke å være god nok. Det har preget valgene mine, forholdene mine og livet mitt. Jeg ser tilbake og tenker at disse kampene kanskje var med på å ta fra meg det jeg ønsket meg aller mest.
Barnløsheten har også fått meg til å se på resten av livet mitt med et blikk fylt av anger.
Jeg kjenner på en knusende skyldfølelse overfor mamma. Jeg føler at jeg har sviktet henne som sønn. Jeg klarte aldri å gi henne barnebarna jeg vet hun drømte om. Jeg klarte aldri å gi henne muligheten til å være en bestemor, til å bygge de minnene og de nære relasjonene som følger med det. Den sorgen bærer jeg tungt.
Samtidig ser jeg tilbake og kjenner at jeg altfor ofte var fraværende. Jeg løp gjennom livet. Jeg jobbet, reiste og bodde i utlandet, alltid på vei videre til neste prosjekt. Mens jeg jaget noe jeg trodde skulle gi livet mening, gikk årene. Jeg var ikke der på bursdager, julefeiringer, nyttårsaftener og ferier. Jeg var ikke den sønnen jeg ønsket å være.
Det gjør spesielt vondt å tenke på de periodene da mamma mistet sine søsken og andre nære familiemedlemmer. Hun trengte støtte, omsorg og tilstedeværelse. Jeg føler at jeg ikke var der slik jeg burde ha vært. Jeg skulle ønske jeg hadde gitt henne mer av tiden min, mer kjærlighet og flere minner å se tilbake på. Den tanken knuser meg. For hun har kanskje 5 år hvis heldig 10 år igjen.
Den samme følelsen bærer jeg overfor brødrene mine. Jeg føler at jeg heller aldri ble den broren jeg ønsket å være. Jeg var ofte opptatt av mitt eget liv, og lot årene gå uten å være ordentlig til stede. Jeg kjenner på sorg over alle samtalene vi aldri hadde, alle minnene vi aldri skapte, og over relasjonen vi kanskje kunne hatt hvis jeg hadde vært mer til stede.
Jeg kjenner også på en stor sorg over vennskapene mine. Jeg har aldri vært flink til å ta vare på dem. Gjennom livet har jeg trukket meg unna, brutt kontakten eller latt relasjoner forsvinne. I dag har jeg ingen nære venner igjen. Det er en ensomhet som er vanskelig å beskrive. Jeg føler at jeg ikke bare mistet drømmen om å bli far, jeg mistet også mange av menneskene som kunne ha vært en del av livet mitt.
I dag sliter jeg med å finne mening. Fortiden føles ulevd, og fremtiden føles tom. Jeg kjenner på skam, anger, selvforakt og en sorg som nesten ikke lar seg beskrive med ord. Jeg har mareritt nesten hver natt, og de handler nesten alltid om barnløsheten. Sorgen har utviklet seg til en eksistensiell krise. Jeg vet ikke lenger hvem jeg er når den identiteten jeg alltid drømte om å være far, aldri ble en del av livet mitt.
Det som gjør aller mest vondt, er å se alle rundt meg. Barndomsvenner. Skolekamerater. Folk jeg har vokst opp med. Tidligere kollegaer. Naboer. Søsken, kusiner og fettere. Nesten alle har fått barn. Mange har tenåringer. Noen har til og med blitt besteforeldre. Jeg unner dem det av hele mitt hjerte, men samtidig river det meg i stykker. Det blir en konstant påminnelse om det livet jeg aldri fikk leve.
Jeg kjenner også på en dyp misunnelse overfor dem som fikk barn tidlig i 20-årene. Ikke bare fordi de har mer enn meg, men fordi de fikk det livet jeg selv drømte om. De fikk være unge foreldre. De får være lenge i barnas liv. De får oppleve et helt liv sammen med dem. De vil få se sine barnebarn, lage minner og bygge relasjoner.
Det vanskeligste å akseptere er kanskje at tiden ikke kan skrus tilbake. Jeg kan aldri bli 20,25 eller 30 igjen. Jeg kan aldri få tilbake de årene hvor alt fortsatt var mulig. Den sorgen er nesten umulig å bære.
Jeg tenker ofte på at når jeg dør, så vil min hele livshistorien stoppe. Ingen barn som husker meg. Ingen som bærer med seg minnene, historiene eller en liten del av meg videre. Ingen å gi ubetinget kjærlighet til, og ingen som en dag vil savne meg på den måten et barn savner en forelder. Kanskje høres det egoistisk ut, men for meg er det en av de største sorgene jeg kan forestille meg. I tillegg, så vil ingen utenom mamma og brødrene mine, huske meg eller savne meg. Det er som at jeg aldri har eksistert.
Jeg har kommet til et punkt hvor enden er nær og føles riktig. Jeg trenger ikke å bli sett, få hjelp eller bli reddet. Livet er tungt og veldig trist. Og det er dessverre ikke alle som er skapt til å leve livet. Den største sorgen er alle mulighetene, alle årene, stundene, minnene som aldri ble noe av. Alt som kunne vært men aldri ble til.
Jeg gråter innvending konstant, og tanken på hva mamma og brødrene og niesene mine må gå igjennom knuser meg helt, men har kommet til et punkt hvor smerten, sorgen, tomheten, selvhatet og anger på et ulevd liv er større enn å lysten på å leve. Det er skremmende å tenke på alle disse årene jeg har levd, all den tiden som har gått, 44år som har gått forbi på et blunk. Tiden som har flydd, og jeg har ingenting å vise til!
Dette er dessverre min endestasjon. Endelig kvitt all smerten, sorg og tomhet. Endelig slipper jeg å misunne alle jeg ser, og som er rundt meg. Når livet ikke smiler til en, så smiler en ikke tilbake. Det har jeg akseptert og vil endelig føle meg fri.
Husk å ta vare på alle relasjoner, vis omtanke og kjærlighet til familie og venner. Ikke sett en selv foran alt og alle alltid. Ta vare på relasjoner, og ta spesielt vare på venner, for de er en viktig del av livet ditt og historien din. Ta vare på dere selv og fortell daglig til deres nære hvor glade dere er i dem.