Det ville være fryktelig trist om du tok livet ditt
Trist er vell ålreit
Hei! Synes det er trist at systemet svikter oss på denne måten. Selv i fjor var det tre selvmord bare på skolen jeg gikk og jeg skjønner ikke hvordan de på en måte bare lar det skje. Det er systemsvikt. Jeg tenker det er viktig at du er bevisst på hvor disse tankene kommer fra og gjør små steg hver dag for at du skal få det bedre. Du har kanskje ikke skjønt det men du har kommet en lang vei bare ved å tørre å sette ord på det og søke hjelp. Skjønner godt at det er vanskelig når man ikke blir møtt med støtte tilbake. Men en start for å få det bedre er å være snill med seg selv og. Når slike tanker oppstår er det viktig å akseptere følelsene dine men ikke la de definere deg, fordi en følelse er ikke alltid rasjonell og jeg vil råde deg til å sjekke faktaene neste gang du sier noe negativt til deg selv. Ofte stemmer ikke dette og når man da endrer måten man handler i små steg kan følelsen forsvinne. Og vit at det finnes snille folk der ute, men du må være snill mot deg selv først. Det finnes alltid en vei ut bare man tar det steg for steg av gangen og aksepterer at alle dager er ulike, men ikke lar de dårlige dagene definere deg. Ønsker deg alt godt❤️
Jeg er overbevist om at tingene jeg tror om meg er sanne. Tror heller ikke det finnes noen små steg ut ifra der jeg er
Det finnes alltid noen små steg man kan ta for å få det gradvis litt og litt bedre for en selv.
Hei.
Jeg vil bare skrive at du har skrevet en fin og klok melding.
Så leit å høre at det har vært flere på skolen din som har tatt selvmord, og jeg tenker også at de har blitt sviktet og ikke sett, men jeg tror også at for mange dessverre heller ikke lærer hvordan de skal håndtere vonde ting som skjer og som du skriver, ikke blir møtt på riktig måte når de først ber om hjelp.
Man trenger å lære folk mye tidligere at de har et alternativ til selvmord. Det er også viktig å bli møtt med omsorg og forståelse, for å lære å møte seg selv med omsorg og forståelse. Også å lære at det går an å stå i de vonde følelsene og de kan gå over igjen hvis vi behandler oss selv godt og søker gode ting for oss, istedenfor å straffe oss selv med å ha det vondt. Når vi isolerer oss selv når vi har det vondt, så er det som om vi straffer oss selv og setter oss selv i fengsel for at vi har det vondt. Og det gjør jo ting bare enda verre.
Det kan være veldig vanskelig å få tak i folk som har gravd seg langt ned i det vonde og trukket seg helt unna, og gjentatt og gjentatt for seg selv alle grunnene for at man ikke vil kunne få det noe bedre, og som unngår alt som kan være litt krevende og utfordrende.
At det du skrev stemmer så godt for alle som har det vondt, og det er godt oppsummert. Du har evnen til å sette deg inn i hvordan andre har det, og se hva som kan hjelpe dem til å få det bedre. Så hvis du tenker på utdannings- og yrkesvei, så tenker jeg at du har veldig gode muligheter og forutsetninger for en jobb der du hjelper folk som har det vondt :)