Jeg har økonomiske problemer og prøver å finne mer jobb og nettverk. Når jeg spør noe til venner, bekjente, naboer osv, får jeg alltid: jeg vet ikke, jeg kan ikke…, jeg har ikke… det vet jeg også ikke…
Men når jeg til slutt mister alt og må til nav og bo et sted de finner for meg,da har de plutselig mye kunnskap og gode råd, og de dytter deg dit. Som om det er bra å gå til nav og å bli avhengig av dem.
Hvorfor vil folk ikke hjelpe andre til å få det bedre, men kun til å få det mye verre?
Jeg forstår. Men NAV hjelper ikke alltid, og ikke på en god eller fint måte. Mange sårende kommentarer, nedlatende kommentarer, løgner. Her er et lite kontor, og jeg føler meg veldig dårlig behandlet.
De ville ha et møte etter at jeg klaget. Jeg er i en vanskelig økonomisk situasjon og vil ikke være borte fra jobb i mange timer for ‘ingenting’. De skrev at jeg kunne fortelle dem hva som hadde gått galt. De visste det allerede, fordi jeg hadde skrevet til dem. Jeg spurte hva hensikten med samtalen var, hva annet vi ville diskutere i samtalen og om de da skal gjøre noe konkret med det, endre noe, prøve å løse det. Men jeg fikk ikke svar. Så spurte jeg igjen, men fortsatt ikke noe svar. Den tredje gangen jeg spurte, gjentok hun at jeg da kunne forklare klagen min. Jeg vil ikke bruke timevis borte fra jobb, når jeg er i økonomiske problemer, på å fortelle dem noe de allerede vet, og at de ikke gjør noe med det.
Vi hadde en telefonsamtale som ikke gikk særlig bra, men akseptabel. Jeg fikk et sammendrag av samtalen. Viktige ting jeg hadde sagt var ikke der. De hadde også endret situasjoner. Hvis jeg ba om noe, skrev de ned at jeg ikke ville ha sånn og sånn eller nektet sånn eller… Veldig negativt om meg, og ikke sant i det hele tatt. Jeg ba dem om å endre brevet fordi det var feil, og de nektet.
Jeg er også i økonomiske problemer uten at det er min feil, men jeg jobber veldig hardt for å løse det, og så sier de «Ikke gjør det igjen». Som om jeg har gjort noe, som om jeg liker å være i denne situasjonen.
Det har skjedd mer, men jeg vil ikke være gjenkjennelig.
Men… Jeg synes det er alvorlig at folk lyver og ikke vil hjelpe til med å forhindre alvorlige problemer. Når problemer oppstår, er det viktig å løse dem mens de fortsatt er små, og noen ganger trenger man hjelp fra andre til det. Men folk lyver og vil ikke hjelpe og de bare venter til du kommer i store problemer og da dytter de deg i enda mer problemer.
Jeg kan ikke redigere innlegget mitt. Jeg glemte noe.
De sa også at jeg ikke hadde rett på noe, mens jeg hadde rett på det.
Og jeg hadde et spørsmål de ikke hadde svar på. Det kan skje. De sa de skulle spørre. Men jeg fikk ikke svar. Etter å ha spurt to ganger til, kopierte de en setning fra et nettsted som ikke svarte på spørsmålet. De visste rett og slett ikke, eller ville ikke svare. Som et resultat fikk jeg ingen hjelp og kunne jeg ikke bruke en mulig løsning.
Takk for svar. Det prøver jeg, å holde kommunikasjon skriftlig, men de endrer alt jeg sier. Og de vil ha møter. (Sannsynligvis nettopp fordi de da kan si og skrive hva de vil.)
Det er nav. Så hva gjør jeg uten nav? Jeg vil ikke til nav. Men trenger hjelp.
Jeg prøver å løse alt selv og alene, men det er tung og vanskelig og det virker om ingenting jeg gjør hjelper noe og hvis jeg spør hjelp får jeg det ikke.
De kan ikke lovlig endre på det du sier så lenge du holder kommunikasjonen skriftlig. Du kan også ta med deg lydopptaker på møtene, eller ha med deg et vitne.
Jeg er utenlandsk og visste ikke om dem. Det skjedde i fjor kan jeg ta kontakt med dem nå om det som skjedde eller er det for sent? Hører de på vanlige folk?
Hva er ting som nav gjør som ikke er ok? Hva trenger jeg ikke å akseptere Jeg synes det de gjør er uakseptabelt, men samtidig virker det som om jeg er den eneste, eller at jeg overdriver. Alle sier at man må svelge kameler. Men denne giftige oppførselen har så en negativ effekt på meg. Jeg føler meg så verdiløs på grunn av dem.
Jeg vet ikke hvilket regelverk som gjelder for utenlandske statsborgere, det må du nok spørre noen andre om. Men informasjons- og veiledningsplikten gjelder uansett, samt reglene for forvaltning. Klager skal i utgangspunktet sendes til den instansen de er rettet mot, så blir klagen evt. oversendt Statsforvalteren dersom de er uenige.
Tusen takk at du hjelper meg mye i dag, Frikar-1. Jeg bgynner å føle meg litt bedre pga denne samtalen. Takk at du hører meg.
Forstår jeg riktig at nav da må sende det til Statsforvalteren? Det gjør de ikke. De bruker virkelig mye manipulasjon og hersketeknikk. Det er en liten gruppe ansatte som beholder makten på denne måten. Jeg føler meg utrygg der. Derfor vil jeg ikke be om hjelp fra dem igjen, men jeg trenger hjelp.
Da sender du klage som vanlig, og så kontakter du Statsforvalteren for å sjekke om klagen er videresendt i tråd med regelverket. Du må hindre dem i å bruke de mulighetene de har for manipulering. Ikke la noe kommunikasjon foregå muntlig. Bruk de digitale løsningene i all kommunikasjon med NAV, da kan de ikke endre på det du har skrevet i ettertid uten å gjøre noe ulovlig.