Ensomhet i agder

Jeg er mye ensom og sitter alene , de fleste er ekstremt asosiale ,
f.ex aldri noen som stopper om en haiker langs veien. folk setter
annonse i avisen med klage om hvor “ensomme” de er, når jeg ringer
er det “så hyggelig å snakke med deg, skal ringe i morgen” Og selvsagt
ringer ingen “i morgen eller neste dag” så ringer man igjen og spør hvorfor
og får bare nye falske løfter om å ringe og nr slettes. Er så altfor mye stress
å trykke på en knapp for å risikere vennskap. Langt mindre gå utenfor og hilse.
Hvorfor så umulig for ett menneske å være saklig / ærlig / åpen / sosial ?

Virker umulig å finne venner som er noe å samle på. Før ringte mange når de trengte hjelp
og jeg innså da raskt at om de måtte levere noe for reparasjon eller en del koster en 5er så
var det ikke så viktig likevel og selvsagt når jeg trengte noe er det alltid “har ikke tid” men lover hjelpe “snaaart”. Da jeg innså alle disse har egen bil og ikke gadd bruke 5 min for å få hjelp og forventet jeg hentet ting på sykkel og leverte på sølvfat og selvsagt kunne det aldri koste noe så begynte jeg ta betalt for min tid og slutte med dugnad til folk som aldri satt pris på det.
Over natten var det slutt på telefoner fra “venner”. Og om en kjenner venner av verdi er de opptatt hele dagen med å hjelpe andre og har ingen tid til gode samtaler eller hyggekvelder.

Jeg finner ingen klubb eller sosial aktivitet av interesse, alle tilbud er enten halleluja (religion) eller fotball.
For folk med mer avanserte interesser finnes åpenbart ingenting i agder. Jeg liker elektronikk / data / film.
Alt jeg finner når jeg søker er ting nedlagt for tiår siden , eller ting som er enmanns prosjekter. F.ex radioamatørklubben her er totalt 1 person alene.

Når jeg reiser i asia er det helt andre holdninger. Folk en passerer på gata inviterer til mat / drikke, spanderer og deler det de har, en gang så jeg en dele ut en hel pøs paraplyer i regnvær så ikke andre skulle bli våte.
Aldri hørt om noe slikt i norge overhode, hvorfor så stor forskjell og så vanskelig å være sosial her i nord ?
Man skal ikke møtes og kan ikke gjøre sosiale ting som å gå på kino sammen, bare “avtaler” og så utebli. Det er åpenbart mer morsomt enn å ha det sosialt sammen.

Du, tenker jeg, har jo tatt imot/med deg den mental helse greia med å ringe noen. 8 minutters samtale skulle jo være nok/en veldig bra begynnelse. Tenkte iallefall det ut fra det du skriver om at du ringer folk.
Og du virker å være veldig hjelpsom ellers også. Imponert over at du setter foten ned nå og tar betalt for din tid, istedenfor å bli utnyttet.

Aldri vært i Thailand, men hørt at dette er et land og samfunn (som du også skriver) som er veldig mye mer åpent og hjelpsomt enn Norge. Virker som om du blir sett i Thailand, og at folk er interessert i å bli kjent med deg. I motsetning til hva en kan føle i Norge.

Dette, å være vennlig, hjelpsom, invitere folk inn og med på ting finnes i Norge også. Iallefall her hvor jeg bor, men da er det gjerne "halleluja"😊 som står for/gjør dette. Iallefall hos meg.

NEI ! Den tlf er verdiløs , ikke fått ett eneste svar av verdi og 8 min er verdiløst selv om de faktisk hadde prøvd hjelpe / svare. Alt de gjør er å late som alt en går gjennom er ok og greit og trøste litt , men man får ingen reelle svar eller tips som faktisk løser oppgaven, det må man løse ALENE. Det er som å slukke brann med bensin etter hus er nedbrent / kaldt.

Og ja jeg er veldig hjelpsom og 99% utnytter dette og forventer jeg skal sykle å hente/ levere apparat og fikse gratis kilometervis unna om min bil sliter, fordi de selv ikke kan gidde bruke minutter av egen tid eller en øre på prosjektet, når det ikke har mer verdi så bruker jeg tiden til egne prosjekter som gjør mitt liv bedre og reparerer egne ting. Dog ikke sagt at jeg vil nekte noen hjelp som faktisk verdsetter og ønske den nok til å delta litt selv. Det er vist ett ordtak om å kaste perler for svin og da ser jeg bedre nytte i dem. Jeg liker godt folk som inviterer inn fremmede for å gi dem en flott julefeiring som ellers ville sittet alene i gråten og glodd i veggen. Slike folk finnes heldigvis dog er ikke mange av dem og nei de er heldigvis ikke alle bare ute etter halleluja og skal “frelse” alle til sitt eget syn akkurat som disse som selger timeshare, du slipper ikke fri før du har kjøpt . Har selv møtt og blitt invitert til å feire jul hos slike og noen laget julemat for meg. Superkoselig måte å gjøre noens ensomhet til en fest uten å presse dem til noe eller forvente annet enn smil tilbake.
Trist det finnes så få slike , man finner kanskje 2 familier i agder som kan hjelpe 2 personer og det betyr 99% fremdeles sitter alene, og også trist at man ofte hamres full av religion og sang man ikke ønsker i timevis før man ser snurten av ett smørbrød, i full timeshare mode. Jeg har selv prøvd arrangere åpen julefeiring lokalt her men fikk ingen med meg på ideen,
slikt krever sponsorer om det skal bli noe av.

Og ja thailand f.ex har helt andre holdninger enn vi finner her i norge, later til at jo varmere klima jo varmere er folks hjerter. Man blir invitert til å dele det lille de har mens her i norge vil ingen engang tenke på å stoppe for å plukke opp en stakkar som bærer og sliter på tunge ting i kilometervis , ingen vil tenke på å bruke 1 eneste minutt for å stoppe og redusere denne persons byrde, slik er norge mens i thailand kjøper folk en bøtte paraplyer av egne penger for å dele ut så ikke andre skal bli våte. Slikt vil jeg nok aldri oppleve i norge.

Enig i at 8 minutter er/høres litt lite ut.
Tenker du på sånne hjelpetelefoner som denne (mental helse) som en kan ringe inn til når du skriver; “ikke fått ett eneste svar av verdi og 8 min er verdiløst selv om de faktisk hadde prøvd hjelpe / svare. Alt de gjør er å late som alt en går gjennom er ok og greit og trøste litt , men man får ingen reelle svar eller tips som faktisk løser oppgaven, det må man løse ALENE”?

Jeg har prøvd hjelpetelefoner selv, men synes hellr ikke at dette gir meg det jeg vil ha/trenger. Som regel. Har opplevd noen helt fantastiske unntak da.

Det er veldig bra at du heller bruker tiden din på deg selv og det du har nytte glede av, istedenfor å bli utnyttet av andre.

Du har vært ute for timeshare folk/selgere? Høres ut som om de er relativt aggressive selgere. Jeg har aldri vært ute for dem, heldigvis. Ikke spesielt lyst til å komme ut for dem heller kjenner jeg.
Det er nok ikke så mange som arrangerer/innviterer til julefeiring hos seg selv. De fleste har jo nok med seg og sitt. Sin egen familie og sine egne venner. Imponerende at du har prøvd å få til julefeiring selv.

Ja det er kanskje noe i det at jo varmere klima, jo varmere hjerter.

Ja 8 min er uansett for lite til å nytte selv om de ønsket hjelpe før man ved ordet av det
er det slutt og man må vente ett døgn til å prøve igjen og eviglange køer såklart på linjene og som jeg sa er det vel kun ment som generell trøstetlf som brannslukking etter huset er brent ned og kaldt igjen i typisk offentlig ånd. Intet skal gjøres FØR det er for sent mens det enda kunne ha hjulpet noen. Samme med helsevesen , medisin som kunne hindret dyr protese/rullestol resten av livet holdes tilbake så folk kan lide mer SELV om dette koster offentlige mer enn å prøve hjelpe mens det enda kan kureres. Samme i psykiatrien, der begynner man hjelpe etter selvmordet har lykkes og dødsattest er levert i 3 eksemplarer osv. Før hadde man noe som het åpen linje der alle kunne ringe gratis og ha det kos, tviler ikke på dette hindret bøttevis selvmord og skapte mange vennskap. Selvsagt måtte ett slikt nyttig tilbud bort. Det kunne jo koste staten noen øre i drift, bedre da at famile bruker hundretusen på begravelse, eller ?

Ja bedre å bruke tid på ting en selv og ens venner om aktuelt har nytte av enn
å kaste perler for svin som aldri vil engang se dem, langt mindre verdsette dem.
Prøve lappe sammen rusthaugen av en bil f.ex i håp om at den passerer kontroll.
Har fått mange håpløse rep prosjekt av kompis som han har gitt opp og jeg fått i orden og har nytte av mange år etter. Min mor lovet meg sin kirby støvsuger samme type jeg hadde vært rundt å prøvd selge (bortkastet tid) ble en kort og fattig selgerkarriere ;)
Såklart var det løgn så plutselig år etter får jeg to støvsuger vrak på døra når hun er 100% sikker på de aldri kan repareres mer og er rent søppel, Da jeg undersøkte lærte jeg fort at deler koster mer enn å kjøpe en brukt støvsuger, og også at det lot seg gjøre med endel pirk å samle deler fra begge til å reparere en av dem som jeg enda har nytte av. F.ex den sorte strømbryter var sparket i filler og den røde virket så en hel del pes/pirk å montere over sort knapp til rød mekanisme som ikke var knust internt. Så nå kan ingen se den vært rep. impeller totalt knust, etter ett geni støvsugd bolter, stein eller noe , liming nyttet ikke.

Har ikke vært direkte borti time share selv men sett på tv hvordan de opererer, tja
om låse en gjeng inne i ett rom med like mange selgere som kunder etter å ha lokket dem med noe “tilbud” som f.ex gratis mat om de hører på ett “salgsseminar” også hamre løs halleluja til alle har signert om kjøp er aggressivt ? Muligens ? Føler det er samme med alle menigheter ,frelsesarmeen etc,. 3-4 timer minst halleluja på full pedal til folk svimer av før en ser snurten av så mye som en brødskive. Skuffende.
Og alt av klubber / sosiale aktiviteter later til å være halleluja eller fotball , ingen med avanserte interesser finner noe som ikke er forlengst nedlagt. Overasket over dette.
Ingen elektronikk eller dataklubb eller lanparty f.ex langt mellom slikt , kanskje i oslo kan man finne noe men ikke her på sørlandet.

Nei helt klart ikke mange som bryr seg om andre det ser man lett overalt, langt mellom dem som jeg sa. Kan stå hele dagen her å haike med tunge bæreposer uten noen stopper , raskerer å spasere da er man hjemme etter 4-5 timer og ingen har stoppet.
Det koster så altfor mye å bremse ned ett minutt og ta på noen og slippe dem av, de fleste klarer ikke engang å tenke tanken selv om folk danser livet av seg med tomler ++

Ja er nok noe med varme hjerter i varme land, jeg ser mange der som ikke engang har vegg eller dør dele sine beskjedne ting med fremmede , invitere inn etc. Der er ett slags tak luksus som ikke alle har.

Du virker å være veldig nevenyttig. Imponert nevenyttig synes jeg, ettersom jeg er en sånn type som bli relativt frustrert over ting. Ett eller annet virker ikke…og jeg får bare lyst til å kaste det ut av vinduet, hoppe på det, slå det med slegge, eller andre nyttige ting😊. Jeg er en relativt utålmodig type. Men jeg drømmer om å kunne være litt mer rolig. Kunne ha den roen til å fikse ting. Sette meg inn i hvordan de/det virker, og hvordan fikse det når det er ødelagt.

Du virker ikke å ha et veldig bra forhold til moren din?
Eller omvendt kanskje. At hun ikke har et bra forhold til deg. Høres litt sånn ondskapsfullt ut, å levere to garantert ødelagte støvsugere hos deg. Når hun egentlig hadde lovet å levere dem før, i en mye mer brukbar utgave.

Vi har litt ulik erfaring med “halleluja”. Hos meg arrangerer “halleluja” gjerne fester for alle, uten innslag av “halleluja” og hvor veldig mange av “halleluja medlemmene” stiller opp for å sørge for at arrangementet blir gratis. Veldig populært.
Jeg kjenner veldig mange i “halleluja” også. Det finnes utrolig koselige folk der, så uselvisk, hjelpsomme og “tjenende”.

Hun ene har en far som bare er Wao… Dette virker ekstremt religiøst, men faren hennes er som å møte Gud. Eller Jesus. Sånn jeg foresiller meg at det er/hadde vært å møte dem/en av de.
Du blir så sett som menneske av ham, denne faren. Han er veldig varm og fin. Hun er så heldig som har vokst opp med denne faren. Dette preger jo hennes møte med andre, hennes hjelpsomhet mot andre. Hennes verdier.
Men jeg har også vært borti ekstremt dømmende menigheter. De som mener homofili er en synd for eksempel. Som en må be om tilgivelse for. Og ikke leve ut. Og har du en som er homofil i familien… Få ham med deg på et møte så kirkelederne kan vaske ham ren gjennom dåp og bønn. I timesvis (omtrent som timeshare. Du slipper ikke ut før du er helbredet fra denne grusomme synden). Jeg liker kirkene bymisjon. De opplever jeg som rause og fine. Plass for og til alle.

Shit. 4-5 timer er langt å gå. Hadde jo sikkert vært noen som kjente deg også, som bare kjører forbi deg, istedenfor å la deg sitte på.

Har ikke inntrykk av at de (politikerne) legger mer til rette for ulike tilbud. Mer som du sier at de legger ned tilbud. Og det er jo et paradoks, den kortsiktige tenkningen. Spare akkurat her og nå, men måtte bruke betydelig mer penger senere…

Hva synes du om Else Kåss Furuseth sitt parti da? Ensomhets partiet. Håper det blir noe av jeg. At de får nok stemmer.