Hei alle,
Kjenner dere det at man som en ensom person bare lenges etter å være rundt folk, uansett att man ikke prater med de, eller har noen som helst interaksjoner med de? Opplevde det i dag da jeg var i vinterbade-sauna. Bare det å sitte i nærheten av en pågående samtale mellom venner der sitter sammen ved siden av meg, hjelper meg til å kjenne meg mindre aleine. Det å sitte stille i saunaen å se ut av vinduet, ut på havet der langsomt mørknet, og lytte på folks stemmer - det var det noe veldig fint med. Eller å sitte på en kafé og drikke kakao bare for å kjenne at det er andre folk i rommet, at det finnes liv og musikk der.
Samtidig ble jeg meg bevisst i dag hvor ensom jeg faktisk har blitt, at jeg har blitt så desperat for sosial kontakt med levende mennesker (ikke på en skjerm eller i en telefon) at jeg prioriterer å komme meg ut bare for å være i nærheten av folk.
Det gjør så vondt å være ensom, det er vondt i sjæla og i hjertet. Helt fysisk spenner jeg opp i kjeven og rundt øynene. Vet at det er skadelig for helsa å være ensom og att jeg like gjerne kunne ha røkt 12 cigaretter hver dag og vært med venner eller kjæreste - det ville ha hatt nesten samme effekt på hjertet mitt.
Hver dag er jeg så sliten, så vanskelig å komme seg ut av sengen. Klarer meg gjennom dagene med fysisk aktivitet, jobb, praktiske gjøremål og meditasjon, men alting er liksom litt mindre gøy og morsomt. Siste gang jeg har ledd av noe var da min venn var på besøk her, det gjorde dagene så mye bedre å være i godt selskap. Siden har det bare vært meg aleine her i lejligheten, på en måte, selv om jeg bor med en annen, så snakker vi stort sett ikke sammen. Da foretrekker jeg egentlig å være ordentlig aleine, kjenner dere det?
Hadde mitt første nyttår aleine, og ser her inne at det ikke bare var jeg som ikke hadde noen steder å dra den kvelden. Var ute i snøstorm etter 12 - så hverken fyrverkeri eller mennesker, men det var veldig smukt med alt snøen der danset i luften omkring meg. Kjente meg lykkelig og helt til stede, men samtidig ganske aleine i verden. Vanskelig å beskrive.
Håper at neste nyttår, og at 2025 blir annerledes. At jeg kan gledes over fine øyeblikk av tilstedeværelse i en snøstorm eller hvor det måtte være, sammen med andre. For da har jeg opplevd at gleden kan være enda større! Vi må aldri slutte å håpe på at ting kan endre seg! Kjærlighet og og trøst fra meg til alle som sliter som leser dette. Takk for din tid og takk for at du finnes!
Ønsker indre og ydre fred og masse fremtidige vennskap og viktige relasjoner for alle i 2025!
De beste hilsener fra meg