Ensom person

Hei, jeg er ensom

Jeg er på en måte en del av en venninne gruppe, der jeg av og til blir invitert. De gangene de inviterer meg så drar jeg men føler meg mye mer ensom etterpå.

Jeg har en samboer som er super grei. Når samboeren min sitter seg for å spille eller er på jobb så har jeg ingen jeg kan snakke med, eller fortelle ting til. Har liksom heller ingen å chatte med annet enn at jeg kan spørre hvordan det går med folk. Det blir sjelden en samtale videre…

Jeg har hatt gode venner men vennskapene har tatt slutt uten at jeg har forstått hvorfor.

Jeg møter folk inni mellom som jeg tenker «wow vi kunne blitt gode venner» og jeg tror alltid at det skal gå denne gangen. det blir aldri noe mer enn at vi henger en gang eller to og kanskje sender litt meldinger. Så er vi «venner» men den nærheten får jeg ikke til.

Jeg savner å være nær noen, eller å ha noen å fortelle ting til eller være sammen med. De jeg tenker at jeg er nær tar kun kontakt om de trenger noe, kan du kjøre meg, hjelpe meg eller så blir jeg den de ringer for å klage til, der de snakker i 20 minutter uten å merke at jeg ikke svarer.

Dette gjør at jeg går inn på en side og svarer på meldinger fra folk jeg ikke kjenner. Dette letter litt på ensomheten i øyeblikket.

Samboeren min ønsker ikke at jeg skal være på denne siden, noe jeg kan forstå. Men hvordan kommer jeg nær noen?
.

Det føles ut som om ingen tåler hele meg, den ekte meg. Den som jeg kan være på siden.

Det virker nesten som om jeg har for mye bagasje for virkeligheten.

Jeg driver med organisert idrett, går på samlinger for andre som har opplevd lignende og aktiviteter arrangert av kommunen.

Har noen tips til hvordan jeg kan føle mindre på ensomheten ?

Kan også være jeg bare trengte å få det ut

Jeg må starte med at jeg forstår veldig godt følelsen din av ensomhet, jeg er i en lignende situasjon selv, men jeg har ingen vennegruppe eller samboer, så den delen mangler jeg.

Også mener jeg at vi alle har behov for å kunne få utløp for frustrasjon, eller bare ha noen å snakke med om løst og fast. Enten det er nære venner, eller om det noen man snakker med på internett. Jeg for min del har størsteparten av mine venner på internett, godt spredt rundt omkring i hele verden. Noe som hjelper veldig mye for meg.

Jeg ser du skriver at samboeren din ikke vil at du skal være på denne siden, og kan ikke helt forstå det da det er en nettside som omhandler psykisk helse, og det å kanskje finne noen å prate med om man er heldig. Og jeg forstår det mindre når du sier han spiller spill. Uten at jeg vet hva han spiller, så vil jeg tro at han enten er med på nett forumer som omhandler de spillene han spiller, eller har venner han spiller med om han spiller multiplayer spill. Og spiller han multiplayer spill, så spiller han jo med noen og er sosial på den måten.

Og det blir litt det samme som om du sitter å skriver innlegg eller snakker med folk her inne. Og om han vet du har lite nettverk fra før, så synes jeg det er rart han ikke synes det er greit at du er her inne.

Men det leder også litt til det eneste forslaget jeg kan komme på nå i farta for at du skal føle deg mindre ensom. Om du har en hobby, enten det er å spille spill, strikke, male, drive med idrett, gå en tur, eller hva det nå skal være, så finn et en side på nettet som handler om hobbyen din, start å være aktiv der, snakk om det som interesserer deg, ta i mot og gi tips fra/til andre, så kan det føre til at du får venner du kan snakke med om alt og ingenting utenfor hobbyen og. Det er ingen rask løsning, og det vil ta litt tid, men det kan være grunnlaget for mange fine vennskap. Og bare du vet hva slags hobbyer du liker å holde på med på din fritid.

Selv har jeg mange hobbyer hvor jeg er medlem av forskjellige nett forum for, jeg driver med 3D printing, en hobby jeg synes er veldig spennende, og på grunn av det så har jeg begynt å lage små figurer som jeg maler, og fått enda en hobby oppå der igjen. Jeg driver også med en del data og spill, så jeg er og medlem på forskjellige forumer knyttet til det. Felles for alt det er at det er mine hobbyer som jeg har brukt til å skaffe meg nett venner, de fleste av de bor såpass langt unna at det å møtes blir vanskelig, men jeg prater med de menneskene mer eller mindre hver eneste dag, og har hatt mye moro med de.

Og er det noe dere kan skaffe dere, så er også kjæledyr en fin måte å føle seg mindre ensom på, en katt eller hund vil aldri dømme deg, og være beste kompisen din så lenge du er snill tilbake igjen. Men jeg vet og at det er ikke noe som hjelper for alle.

Også heier jeg på deg, og håper du finner din måte å føle deg mindre ensom på, jeg vet hvor tøft det kan være, men jeg vet og at det er mulig å komme seg ut av det.

Hei.

Det er leit høre at du føler deg slik, men jeg syns det er bra at du skjønner at det ikke er godt med vennskap der den andre parten bare tar kontakt hvis de ønsker noe fra deg, men det går an å stille litt krav til den personen, og si eller spørre om dere kanskje kan gjøre noe koselig sammen, istedenfor at du bare skal gjøre ting for vedkommende? Det er bare er forslag. Det kan godt være at det er best å finne andre folk.

Jeg reagerer veldig på det at samboeren din ikke ønsker at du skal være på denne siden. Du skriver også at du forstår det. Kan du forklare det til oss? For det syns jeg er veldig rart og litt urovekkende. Men det er også bra at du ikke har hørt på det. Og jeg håper vi hører fra deg her igjen :)

Du skriver videre at du har hatt gode venner, men at vennskapene har tatt slutt uten at du vet hvorfor. Mitt forslag er å ta kontakt med en eller flere av dem, og spørre om det. Fortelle at du følte at dere hadde et godt vennskap, og at du ikke skjønner hvorfor det tok slutt. Det kan hende du får et svar på det da.

Jeg driver selv fortida å tenke mye på relasjoner jeg har hatt og har til folk, ettersom det er noe jeg selv har slitt veldig mye med. Jeg har stadig blitt kjent med nye folk, og det har vært mye forskjellig. På en måte tenker jeg ikke på det som en ulempe å snakke med ulike folk selv om man ikke nødvendigvis blir nærere venner. En kan få noe ut av det. Men jeg forstår veldig godt dette savnet etter gode venner. Min erfaring var da at fordi jeg ikke hadde noen familie å støtte meg på, så krevde jeg nok for mye av vennene mine. Jeg ville at de skulle være der for meg hele tida, og samtidig var jeg en som kunne skrive veldig mye - slik at det ble mer sånn at jeg fortalte dem en haug med ting, og ikke at det ble en samtale i mellom oss. Det føles ut som jeg først de siste årene har blitt flinkere på å få til samtaler istedenfor at jeg forteller masse ting. Og det er fortsatt noe jeg trenger å øve på.

De beste vennene mine, har jeg også fått de siste årene. Folk jeg har klikket med, og som jeg har jobbet for å opprettholde kontakt med. Gjerne bare med noen meldinger her og der. Det er ikke alle som har like mye tid, og jeg har forstått det nå, at selv om jeg ikke får svar fra dem med en gang, eller på ei uke, så betyr det ikke at de ikke er vennene mine lenger, bare at de er opptatt med sine egne liv og sitt, og det går bra. Disse nye vennene mine er også noen jeg har noe felles med, at vi deler ulike ting, og da har vi mye vi kan snakke om. Hun siste ble jeg kjent med på et klatrekurs i fjor. Jeg kjente at vi hadde god kjemi og jeg likte henne, så jeg sa til henne at jeg ville fortsette å ha kontakt med henne. Det er ikke så ofte vi har møttes eller hatt kontakt, men nå prøver vi igjen å møtes en gang i uka og trene sammen, hvor vi har tid til en prat før treninga, og litt etter. Og det er veldig fint. Vi hadde begge en litt dårlig dag før trening på onsdag, men det gjorde oss godt. Vi er veldig åpne med hverandre og bare snakker om ting. Det føles veldig sånn avslappende og naturlig, og uten at det er for store krav eller forventninger til hverandre.

For meg hjalp det meg veldig da jeg lærte om selvmedfølelse og det å være god mot meg selv, og jeg lærte å forstå meg selv og mine behov (som handlet om traumer). Det er så nyttig å gjøre gode ting for en selv og ha forståelse for en selv. Jeg hadde før en sånn forventning om at en eller annen skulle fikse og gjøre godt det vonde inni meg. Antageligvis var det barnet inni meg sitt ønske om at en eller annen skulle være den forelderen jeg ikke hadde hatt, og som tok seg av meg og hadde den betingelsesløse kjærligheten til meg. Nå har jeg i stedet lært meg mer å gi disse tingene til meg selv, samtidig som jeg skjønner at man kan få gode ting av andre, samtidig som de jo har sine egne ting og liv som er travelt. Og at det går bra. Psykologen jeg går til nå, sa også noe sånt til meg, at man ikke kan forvente eller kreve for mye av andre. At folk gjerne ikke har tid i mange timer, men at de kanskje har en halv time.

Jeg har hatt flere vennskap tidligere, hvor jeg var veldig mye sammen med dem, og at de ønsket mye fra meg, og jeg også delte mye. Men det var også veldig slitsomt på en måte. De beste vennskapene syns jeg nå, er dem hvor jeg kan ha litt sånn jevnlig kontakt, uten at det trenger å være så mye, bare sånn at vi er litt oppdatert i hverandres liv, hvor det er fint å være samme og hvor man kan snakke åpent sammen når man er sammen. Jeg syns det også er godt å ha tid for meg selv, og da er det veldig godt med de vennskapene som jeg vet er der uten at jeg trenger å jobbe daglig med å opprettholde dem.

Jeg har også ulike vennskap og ulike relasjoner til folk, som kan være gode på ulike måter. Folk med ulike interesser, og folk jeg gjør ulike ting sammen med. Det viktigste for meg er åpenhet, det å ha det fint sammen, og ser verdien av å ikke være den eneste i livet deres som de går til eller kan betro seg til. At de også har andre folk, eller gjør gode ting som seg selv.

Jeg så først nå det du skrev om at du føler at ingen tåler hele deg, den ekte deg, den som du er på innsiden.

Og det med å føle at du har for mye bagasje.

Jeg kjenner med så igjen i det. Det er akkurat det samme jeg har kjent på og fortsatt kan kjenne på, det jeg jobber med. Og som har vært så vondt for meg.

Jeg har endelig funnet en psykolog som jeg føler tåler meg. Men det har tatt 20 år. Jeg tror det også er fordi jeg har opplevd at det finnes folk som kan tåle meg og bagasjen min mer enn andre.

Send meg gjerne en privat melding om du ønsker :)

Det kan godt være tilfelle med de folkene du har rundt deg nå. Da har du bare ikke møtt de rette folkene for deg enda. Mange mennesker driver skuespill ovenfor både seg selv og andre - det er grunnen til at mange vennskap fra barne- ungdomstiden ikke overlever inn i voksentilværelsen.