Aap, økonomiske bekymringer

Heisann godt folk.

Jeg er sykemeldt pga stress, angst, uro, osv… Så nå vet jeg ikke om jeg skal le eller grine… For nå må jeg attpåtil bli bekymret og ha bekymringstanker pga økonomien ift AAP… Altså, jeg prøver virkelig å bli bedre, og frisk nok til å jobbe igjen… Men det hjelper ikke angsten min å få mer angst, og angst for ting jeg ikke hadde før…

Jeg forstår ikke logikken her jeg. Hvordan kan nav og samfunnet forøvrig forvente at jeg skal kunne sette meg inn i egne rettigheter, lover, regler, og attpåtil få mindre utbetalt når det knapt går rundt som der er nå, når jeg er syk og ikke har kapasitet til det?

Så hva gjør jeg? Jeg klarte å søke til slutt, etter akutt legetime, som jeg måtte på pga 2 meldinger, 1 fra nav og 1 fra sjefen.. så jeg fikk angstanfall, begynte å hallisinuere, osv… altså, jeg tåler seriøst ingenting…

Hvordan håndtere dere dette? Hvordan skal jeg klare å håndtere dette? Jeg har spurt om råd og hjelp fra nav og sagt det som det er, men fikk bare en link til å lese om økonomisk rådgiver eller noe? Igjen, jeg klarer faktisk ikke å sette meg inn i så mye forskjellig…

Hei.
Nav har en tjeneste som heter frvillig forvaltning.

Forvaltning enkelt forklart; dine inntekter blitår utbetalt tilm konto som nav disponerer, nav hjelper deg å betale husleie, lån, strøm og andre utgifter, og du får penger til livsopphold. slik at du kan ta tak i dine problemer og slipper å tenke på om husleien er betalt.

Kontakt nav der du bor og be om hjelp. Nav kan også tilby økonomisknrådgivning, samt hjelpe deg å komme i kontakt med helsevesenet i kommunen.

Lykke til

Tusen takk for svar.
Jeg er i behandling, så kontakt har jeg med helsevesenet 😊
Skal gå inn å se på det og snakke med nav igjen når jeg har kapasitet.

Hei, det høres slitsomt og uforutsigbart ut, jeg ser du har fått et tips under. Jeg skjønte ikke helt, har du fått innvilget AAP eller ikke, eller venter du på svar? For gratis juridisk hjelp kan du også ringe Rettighetssenteret, eller sende de et spørsmål. De har vanlige åpningstider, så mulig telefonen er stengt i påsken. Søk Rettighetssenteret FFO

Jeg forstår godt at alt virker overveldende når du allerede er stresset og har angst.

Mitt beste tips er egentlig det å lære måter hvordan du kan roe ned, når det blir for overveldende for deg. For når man blir overveldet, så greier man jo iallfall ikke noe, slik du jo selv har opplevd. Og da er det jo helt umulig å finne ut hva som vil kunne hjelpe en eller søke etter den hjelpen man trenger. Det å roe ned, hjelper også mot tankespinn. Jeg opplever det å kunne roe ned og skifte fokus, som mine superkrefter nå, som jeg absolutt ikke hadde tidligere, og jeg da heller ikke greide å ta tak i ting eller gjøre ting bedre for meg selv.

Det å skrive og få ting ut hjelper også, så jeg håper det hjalp deg noe.

Jeg har selv brukt veilederne her mye til å få ut frustrasjon og alt når det blir for mye for meg, og jeg har også opplevd at de kan være støttende på veien.

Tusen takk for god hjelp. Jeg har faktisk ikke klart å gå inn på nav sin side på noen dager. Så jeg aner ikke om jeg har fått svar på søknaden eller ikke.

Jeg fikk brev i posten da jeg fikk innvilget AAP. Behandlingstiden kan være ganske så lang.

Ja, jeg har hatt det slik i mange år, men det har blitt verre etter jeg anmeldte overgrepet… Det er slik det er… Jeg får hjelp fra alle kanter, og helsevesenet ber meg om å ikke bruke tid og kapasitet på dette… Men vi lever jo ikke en slik verden at alt bare går på automatikk heller…
Så forstyrrer jo dette for konsentrasjonsevnen, som går utover traumebehandlingen osv… Så behandlingen tar jo bare enda lengre tid, og jeg må bruke mer tid på angsten igjen…

Jeg skjønner dette, men trenger du å bruke tid og kapasitet på det akkurat nå, f.eks.? Det høres ut som du har kommet godt i gang med å få hjelp og jeg skjønner godt at det har blitt verre etter at du har anmeldt overgrepet, det er helt naturlig at man får en reaksjon da.

Jeg vet også at ting ikke går automatisk, og det er bra du vet at kunne kjempe for deg selv, men jeg forstår også godt at du blir sliten av det og skulle ønske du slapp å gjøre det. Jeg har selv kjent på det. Men det jeg har lært er at man ikke kan kjempe med eller mot alt hele tida, det går bare ikke, eller tenke på alt som bekymrer en eller hva man skulle gjøre noe med hele tida, da sliter en seg selv bare ut. Og som du jo selv skriver, så har du jo heller ikke kapasitet til å ta deg av alt på en gang. Jeg hadde selv ikke greid å få ordnet alt jeg har trengt å ordne det siste året, hvis jeg ikke hadde greid å ta en ting av gangen, og legge ting fra meg når det ikke var det jeg skulle jobbe med. Det er vel lettere sagt enn gjort, men det er det som har gjort at jeg i det hele tatt har greid å stå i denne prosessen.

Man tenker at man skal jobbe med ting, og at det er bra å gjøre det, og at det blir til at man føler man må gjøre det hele tida, men det går ikke. Slike ting tar jo tid, en del av tida handler bare om å vente (som å vente på svaret på AAP-søknaden), noe som kan være frustrerende i seg selv, men at man stresser med det, forandrer jo ikke noe med på det, eller?

Pauser er det man trenger for å kunne stå i slike prosesser og behandlingsløp, og for meg har det vært helt avgjørende å greie å ta pauser. Det trenger bare å være bittesmå pauser, som å stoppe opp og ta noen pust, eller se rundt seg - det kan få meg ut av det når jeg holder på stresse meg selv opp. Det å bruke sansene er også roende for en, gjøre noe man liker og som er godt for en, distrahere seg selv med en god serie - hva det nå er som kan være godt for en.

Trenger du å gjøre noe med disse tingene akkurat nå i ettermiddag/kveld? Kan du la deg selv få en pause eller fri fra det?

Du skriver at du går i traumebehandling, har du lært noen teknikker der for å få mer kontakt med her og nå, og for å roe ned nervesystemet? Det er den delen innen traumebehandling som har hjulpet meg mest og vært helt avgjørende for meg.

Er det noe godt du kan gjøre for deg akkurat nå?

Skjønner det godt, det er ikke den morsomste siden å gå inn på, håper du får lest meldingen. Noen meldinger fra NAV er bare formaliteter. Da jeg fikk svaret tror jeg vedtaket ble sendt til Digipost