Hei.
Jeg er selv sykmeldt nå, og har en angst som jeg merker gjør det vanskelig å snakke med sjefen, fordi jeg er redd for at han skal slutte å tro på meg. Men det er viktig å være klar over hva man er redd for, og at det er sin egen redsel, og ikke nødvendigvis slik det er.
Jeg har hatt god opplevelse med nav. Min veileder spurte meg om ting, og jeg prøvde å forklare så tydelig og bra som mulig, hva jeg strevde med og hva jeg jobbet med nå. Og jeg ble møtt med forståelse derifra. Jeg ble tipset av dem om at man kan søke om tilskudd til ekspertbistand, f.eks. av psykolog. Vi skal søke om det. Jeg er spent på det, også på diagonalmøtet sjefen vil ha med nav og legen.
Min erfaring er at det hjelper å være åpen og ærlig som mulig, men også være tydelig på hva som er dine egne behov og grenser, for arbeidsgiver (og nav) har gjerne andre interesser enn deg.
Jeg syns det er krevende i forhold til arbeidsgiver, fordi jeg føler han bare misforstår og så blir jeg redd for at han ikke vil at jeg skal gå tilbake til jobben. Eller fordi jeg har vært redd for at de ikke vil ha meg der, så har jeg oppført meg som om det var bedre for meg å slutte. Derfor er jeg veldig glad for at vi skal søke om bistand av en psykolog. Jeg håper at det er en som vil forstå bedre hvorfor jeg har de utfordringene jeg har på jobb, og hva jeg trenger (for jeg har prøvd å få dem å forstå det, men jeg føler at det ikke går helt inn).
Jeg går da heldigvis også til en psykolog nå som forstår bakgrunnen min og hvordan det påvirker meg.
Selv kjenner jeg at det viktigste er å ikke bli presset til noe jeg ikke er klar for ennå, slik at angsten ikke bare gjør tingene verre for meg igjen og gir meg flere problemer i forhold til jobben. Det er min grense. Og det kjennes godt å være bevisst den. Jeg tenker at ting må gå i det tempoet jeg trenger, samtidig så er det bra å bli presset litt til å ta tak i ting, så lenge det er noe jeg vil får hjelp med. men man må ikke bli presset for mye. Jeg er da litt bekymret for at arbeidsgiver presser for mye på nå, og at jeg heller skulle fått mer tid til å jobbe med andre ting først, slik at jeg sto stødigere. Det er viktig å ta ting i riktig rekkefølge, og man kan ikke ta tak i alt med en gang.
Jeg ville gitt deg tips om å ta kontakt med nav eller legen om alt dette du er så redd for.