Hver gang jeg skal på time på dps eller en avtale med Nav så får jeg så mye vondt inni meg. Jeg syns det er så ubehagelig å gå til samtaler. Hvorfor har jeg det slik? Noen andre som opplever det?
Jeg kan kjenne meg igjen i det. Jeg tror det handler om å føle seg utrygg, at man ikke er trygg på hvordan man vil bli møtt eller redd for å gjøre noe feil, eller bli dømt, eller slike ting - iallfall er/har det vært slik for meg.
For meg hjelper det når jeg kan be dem om noe som de lytter til, at jeg får på en måte bevist for meg selv at de er der for meg på den måten jeg trenger det, at det gjør meg tryggere på dem, og at jeg da også slipper de spenningene før jeg skal dit. Det tar da tid å bli trygg. Det er også noe du kan si til dem, at det kan gjøre det bedre for deg.
Greier du å sette noen ord på hva det vonde er som du kjenner på? Og hva det er du syns er ubehagelig med samtalene?
Jeg tenker også at det er helt naturlig at det kommer opp til før samtalene, fordi man vet at man skal snakke om ting. Iallfall er det slik for meg, og det at jeg forstår at vonde følelser og tanker kommer opp før samtalene fordi det jo er ting jeg egentlig har båret lenge med meg, og jeg nå kjenner på at jeg har et sted hvor jeg kan slippe dem ut, eller at jeg får en reaksjon nå fordi jeg skal kunne snakke om det eller få hjelp nå. Det at jeg forstår det, gjør det også lettere for meg at jeg føler meg slik før behandlingene mine.
Det er ingen andre enn deg selv som kan svare på dette spørsmålet. Men DPS skal bistå deg i å finne svaret. Hva sier din behandler når du tar det opp?