Nettop fått angst og sliter veldig

Heisann! Har fått påvist angst for ca en måned siden. Har hatt angst konstant den siste uken og er så lei av å vere “redd”.

får ekstreme angstanfall hver gang jeg spiser mat eller tar borti en offentlig plass i frykt for at noen har Smurt Lsd eller fentanyl eller noe annen farlig kjemikalie der.. og angsten får jo meg til å føle meg skikkelig “ruset” så det ender jo opp med å bli en ond sirkel. Vert med legen og legevakten flere ganger men er tydeligvis for frisk til psykolog og aner ikke hva jeg kan gjøre lengre. Har å fått antihistaminer men tørr jo ikke ta de pga frykt for at det er noe annet i de pillene..

Noen med litt mer erfaring som har tips til hvordan jeg kan få psykolog? er villig til å gå ekstreme lengder siden jeg må snakke om det med noen som kan dette.

Eller kansje noen andre tips om hva som kan hjelpe når det står på som verst :)

Har du råd til en privat psykolog? Den kan eventuelt også hjelpe deg videre i det offentlige.

Kommunen har gjerne noe lavterskel tilbud, du kan sjekke ut det. Jeg kjenner også noe som har fått noe via NAV, hvis man står i fare for å bli sykemeldt pga. angst.

Det er ikke alltid de forstår hvor ille det er for en heller, og at man dessverre må mase på dem. Det er leit at de ikke har tipset deg om noe som helst.

Det som kan hjelpe med angst, er å ikke prøve å bekjempe angsten eller å få den bort. Det er gjerne en grunn for at man er redd, og at det er en måte man ønsker å beskytte seg selv, det er bare at det jo har tippet over - du merker det jo selv.

Man kan roe ned nervesystemet og vise en selv at det går bra, med at man lar angsten være der, men samtidig ikke høre på den. Dvs. at man ikke lar den få hindre en i å gjøre ting, og at man da kan vise angsten at det går bra og at det man ikke trenger å være redd. Det er da ikke nødvendigvis så lett.

Men det å få fokuset over på noe annet, er også noe som hjelper, og som heller ikke nødvendigvis er så lett å gjøre. Jo mer man fokuserer på angsten og at man er redd, jo større blir den liksom.

Se på en serie du liker og som er trygg, eller høre på noe musikk du liker, et eller annet som er trygt og godt for deg, drikk noe godt og varmt - alt dette kan roe deg litt ned, og gjøre det enklere å overleve når det står på som verst.

Jeg syns alltid det er rart at man får piller og ikke tilbudt noe annet, at man er syk nok til piller, men for frisk til å snakke med en psykolog, det gir ikke mening for meg. Å få snakket med noen er viktig.

Det er noe som heter angstringen, du kan sjekke ut det. Der kan du også få snakket med noen.

Er det noe du har opplevd som gjør deg så redd?

Hva koster privat psykolog da? Har ikke mye siden jeg ikke er så gammel enda.. Men alt for å bli bedre :)

Avledninger funker jo og det går bedre i noen minutter.. Men man må jo å eksponere seg som du sier. Føles jo bedre allerede å bare få snakket litt om det her å.

Men er ikke så gøy å sitte å føle at man begynner å halusinere eller at man “overdoser” Selv om jeg vet det absolutt er heeelt urealistisk.

Ble dopet ned en gang på noe for en stund siden og det var verste opplevelsen av mitt liv. (var jo med noen jeg trodde var vennen min) Og angst følelsen er nøyaktig samme som den (pga noradrenalin og adrenalin ) som utløses både ved angst og stoff.

Får håpe det blir bedre i fremtiden for vet ikke om jeg klarer å leve sånn :(

Det gir veldig mening at du blir redd for at du skal bli dopet ned igjen og at det føles ut som det skal skje, når du har opplevd det tidligere. Og at du får den reaksjonen og følelsen av angsten også.

Jeg tenker også at de reaksjonene du har, kan være en måte for kroppen din å bearbeide det som du har opplevd på. Og hvis du greier på noen måter å roe ned mens du kjenner det slik, hvis du på en måte kan holde fast i noe, det kan være bokstavelig talt, som gjør at du kjenner at du er her og nå og at det ikke skjer nå, og at det du kjenner på har skjedd tidligere, så vil du kunne fortelle deg selv at det ikke er farlig nå.

En måte å gjøre det på, er å ha noen trygge ting med seg, en eller annen liten ting som kan trygge en.

Når du skriver at du ikke er så gammel, betyr det at du fortsatt bor hjemme hos foreldrene dine og går på skole? Har du da prøvd å snakke med dem og/eller med helsesykepleier eller noe sånt?

Så fint å høre at du kjenner at det hjelper å snakke litt om det her :) Det å få det ut, kan hjelpe godt, og du må jo bare bruke disse sidene så mye du vil :) Jeg syns selv også det kan være godt å skrive på chatten her når jeg er overveldet eller kjenner på mye av noe, angst eller noe, og trenger å ha kontakt med noen.

Jeg skjønner at det ikke er gøy å føle at du begynner å hallusinere eller man blir dopet, men det er bare systemet ditt som er på vakt og redd etter den opplevelsen du har, og for hver opplevelse du får av at det ikke er slik, av at du kan få i deg mat og drikke, eller gå steder uten å bli dopet, jo tryggere vil du bli.

Jeg kan tenke meg at det også var vondt for deg at noen som du trodde var vennen din og som du kunne være trygg på, gjorde dette mot deg.

Dette er noe du absolutt kan bli bedre av. Det er ingen grunn for at du ikke skal kunne det, for dette som du opplevde er ikke vanlig, og du vil ha mange muligheter til å vise deg selv at det ikke vil skje igjen. Men det ville ha vært veldig nyttig for deg å ha noen du kunne snakke med dette om, tenker jeg, noen som kan hjelpe deg med å trygge deg i at det går bra, men også støtte deg i prosessen med å bli trygg igjen. For det er jo det du trenger å få bli, for nå føler du deg jo ikke trygg, du er redd for at det skal skje igjen, og det er forståelig. Det er en vanlig måte vi reagerer på etter at noe dramatisk har skjedd, vi blir på vakt, for vi trodde ikke at det ville skje, men så skjedde det, og vi tenker at det var fordi vi ikke passet nok på eller noe sånt. Og så blir vi veldig på vakt etterpå, for å unngå at det skjer igjen, fordi vi ikke stoler på oss selv eller andre eller på at det ikke vil kunne skje igjen.

Det er da eksponering som skal til, som du skriver. Det og å ha metoder å roe deg ned på. Det å fokusere på pusten kan også være til god hjelp, det ta å puste godt ut, kan roe en ned. Eller å klemme på ting. Spise noe søtt kan også hjelpe faktisk når man har panikk, at det roer en ned. Være med folk man er glad i, og gjøre ting man liker. Alt dette er ting som kan roe ned nervesystemet.

Det kan føles mest naturlig å bare sitte og være på vakt når man er redd, for angsten forteller oss liksom at vi må passe på og være på vakt, og at den kan få oss til å være det hele tida og bruke all tid og krefter på det. Og da trenger vi på en måte å “lure” den, at vi gjør ting vi liker likevel, at vi gjør andre ting, og ikke bare sitter og venter på at det som skjedde skal skje igjen. Vi må på en måte gjøre det motsatte av det angsten forteller oss. Og når vi gjør det, gang etter gang, litt og litt mer, så vil vi etter hvert mer og mer se at det går bra og at det ikke er farlig, og at vi kan gjøre ting vi liker og som er gode for oss igjen.

Det kan også hjelpe å tenke realistisk over det, å gjenta for deg selv det om at det ikke er noen grunn for at det skal være noe i maten din eller når du er ute som gjør at du blir dopet, samtidig som du kan tenke på hva du kan gjøre for å unngå at det skjer igjen. Sånn på en realistisk måte - hva kan du gjøre uten at du må unngå alt og alle?

Det finnes så mange trygge situasjoner som du nå føler er utrygge, og du trenger å bli trygg i dem igjen, samtidig som det faktisk finnes situasjoner der det er lurt å være på vakt og passe på, og det kan også være godt å tenke på. Hvis du øver deg på å skille imellom de trygge situasjonene og dem hvor du faktisk trenger å være på vakt, så kan systemet få roet seg ned, at du da ikke lenger trenger å føle at du må være på vakt hele tida eller at du blir redd hele tida for at det skjer igjen.

Å snakke med noen om disse tingene, kan være bra, om hva du tenker - hvilke situasjoner er trygge og hvilke må du faktisk passe deg i? Og hvordan kan du trygge deg selv i dem? Og samtidig å snakke om hvordan du kan bli tryggere i de situasjonene som faktisk er trygge.

Det er helt vanlig det du kjenner på, at du føler det som det skjer igjen. Det er en helt naturlig reaksjon. Og det finnes flere måter å få hjelp med dette på. Men jeg tror at den beste måten er å finne de tingene som roer deg ned og som gjør deg godt, og gjerne med hjelp av andre, og som steg for steg vil gjøre deg trygg igjen.

Ta kontakt med fastlegen igjen og si akkurat det du har skrevet her. Evt. kan du ha med deg en annen person til å snakke for deg.

Ja sa alt d her og han sa at han var like bra som en psykolog.. Og sa at jeg var for frisk og at ingen ville ta meg imot. Så tilbydde han meg xanor (alazopram) men takket nei siden d er jo ett slags rusmiddel for mange og avhengighetsskapende. Så fikk skrevet ut antihistamin som jeg kan ta om det blir for ille.. Så vet ikke helt hva mer jeg kan si til han for å få en psykolog :(

Ja det er sant d du sier. Vet at jeg bare overreagerer på mange ting men kroppen sjønner jo ikke at det var falsk alarm. Er jo veldig urealistisk at når jeg kjøper en burger på mcern at noen har puttet noe i den. Men jeg får jo ett slags bilde om at karen som lager den gjør det. Føler meg absolutt helt gal.. Viktig å passe på i noen situasjoner om man er ute på byen feks og går fra glasset på ett utested men ellers er det ganske urealistisk at noen har smurt noe på en tilfeldig murvegg jeg var borti..

Kjenner jeg gjerne skulle hatt en psykolog eller noen som kan dette skikkelig..
Vet du hva prisen er på en privat psykolog om legen fortsatt nekter å henvise meg?

Vil ikke snakke med noen jeg kjenner siden jeg er jo gal som tenker sånn og føler meg sånn.

Å ha angst er helt forferdelig. Jeg har hatt angst i mange år. Raskere psykisk helsehjelp i kommunen er gratis. Samtaler med psykiatrisk sykepleier.

Prisene varierer nok på privat psykologer, den jeg gikk til tok 1400 for en klokketime.

Jeg mente ikke å si at du overreagerer, men at det er en naturlig reaksjon du har. Slik at du er ikke gal.

Hvis du skal få komme til en psykolog via legen, til dps, så tar det også lang tid.

Jeg vet at det finnes tilbud via kommunene hvor man raskere kan få hjelp. Jeg ser at noen andre har tipset om det også.

Men hvis du vil ha mest mulig kvalifisert hjelp, så tror jeg det er lurt å kontakte en traumepsykolog. Eventuelt betale for en time hvor du kan få tips og råd til hva du kan gjøre videre, eller hvor du kan søke hjelp videre, hvis du ikke har råd til mer enn en time.