Angst (Helseangst)

Hei.
Jeg har slitt med angst nå i 6 måneder. Veldig opp og ned hvordan jeg føler meg. Den siste måneden har vært verst. Jeg har rett og slett låst meg helt til å være hjemme, tørr ikke å gå ut døra. Sliter mest med helseangst.
Grunnen til er at jeg ikke tørr gå ut er at jeg frykter enten at jeg får et angstanfall et sted utenfor huset, at jeg besvimer eller at jeg i verste fall dør.
Jeg får nye kroppslige plager hele tiden og dette setter meg ut så mye. Har også veldig ofte livlige og ekle drømmer, så søvnen har blitt dårlig.
På grunn av mange ekle symptomer så har jeg endt opp på legevakten 9 ganger i løpet av den tiden, 2 ganger har jeg blitt sendt videre til akuttmottaket.
Jeg er veldig redd for hjertet. Selvom jeg har tatt et grundig ultralyd av hjertet og tatt EKG hver gang jeg har vært på legevakten, legene sier at alt er fint, men jeg tror ikke på det😔
I går hadde jeg min første time på DPS, var der i 3 timer… Og det var en stor påkjenning for kroppen. I går kveld slet jeg veldig med brystsmerter og vanskeligheter med å puste, så begynte jeg automatisk å innbille meg at jeg enten har hjerteinfarkt eller blodpropp i lungene.
Da jeg skulle legge meg, så sovnet jeg fort, men tror det var 5 minutter i søvnen at jeg begynte å drømme om at noen kvelte meg, så jeg bråvåknet og var skikkelig redd.
Jeg klarte å roe meg ned og sovne igjen, våknet kl.05:30, for å gå på do, men da kjente jeg på en uro i kroppen med en gang. Jeg kjente på hjertebank og skjelving i brystet. Er dette normalt ved angst?
For det eneste jeg vil nå er å dra på legevakta for å sjekke det.
Jeg har hele tiden forskjellige symptomer, som:
-Hjertebank
-Føles ut som hjerte tar et ekstra slag eller hopper over slag
-stress hoste
-smerter under ribben på begge sider
-kvalm
-oppkast
-svimmel
-vondt i ryggen
-skytende smerter i brystet, nakken og ryggen
-stikking i huden
-øm i huden
-kløe over hele kroppen
-tung i brystet
-tunge armer og ben (litt sånn som når man har influensa)
-smerter/stikking forskjellige steder i ansiktet og halsen
-klump i halsen
-vondt i ledd
-lite matlyst
-følelse av at man ikke klarer å svelge
-stikkende smerter i venstre arm
-hodepine

Så ja det har vært en tøff tid… Men jeg har aldri følt på en skjelving i brystet… Hva tenker dere om det?

Hei ☺️ jeg kjenner meg så igjen på nesten alt du skriver. Har vært inn og ut hos leger å tatt EKG, ultralyd ++ flere ganger, de finner aldri noe galt men klarer ikke slå meg til ro med det. Sliter med ekstraslag som også gjorde da at jeg fikk ekstrem helseangst og ble livredd. Men føler at det siste året har det bare blitt helt ekstremt, får nye symptomer og plager en gang i uka nesten. Sliter også ofte med magen. Det er så slitsomt, går utover både jobb og privat liv. Så jeg skjønner deg så godt og jeg føler med deg😔 jeg har gått på DPS før, egentlig av og på de siste årene da jeg har sliti med angst i mange år. Hadde siste timen min der i August og tror det at å slutte der var det dummeste jeg gjorde. Håper du får hjelp der så du blir bedre fordi jeg skjønner hvor slitsomt og forferdelig det er å gå sånn 😔

Det er helt forferdelig å ha det sånn ja…😔
Jeg har også nye symptomer hele tiden, så det er veldig vanskelig å holde hode kaldt…
Jeg er 100% sykemeldt fra jobb nå, rett og slett fordi jeg ikke fungerer og er redd for å gå ut døra…

Jeg håper også DPS kan hjelpe meg! For akkurat nå er jeg bare veldig sliten og har det helt jævlig…

Føler så med deg 😔 var sykemeldt i noen uker også gikk jeg tilbake i jobb, det gikk bra i 2 uker også begynte det på igjen og nå er det skikkelig ille her og. Veldig slitsomt å gå og være konstant redd og ha en skikkelig indre uro. Går utover søvn og alt. Skal tilbake til fastlegen å få ny henvisning til DPS da jeg skjønner nå at jeg aldri burde slutta der. Føler jeg har noen som sitter på brystet mitt å presser 24/7 samtidig som jeg får ekstraslag, ofte kvalm, føler maten sitter fast i halsen, hodepine og svimmel. Syntes også det er vanskelig å prate med andre om det da ingen egentlig forstår det når de ikke har vært igjennom det samme.

Ja, det er nok lurt at du går til fastlegen og ber om en ny henvisning og håper at de på DPS kan hjelpe deg!

Ja, søvnen er heller ikke den beste her nei… Våkner ofte og da er det på med negative og skumle tanker med en gang…

Har akkurat symptomer som deg, + mange andre… Og det er veldig vondt og ubehagelig 😔

Ja, kan føle på det samme når det gjelder det å snakke med andre om det…Jeg føler også at folk er lei av at jeg snakker om det og har en litt sånn «ta deg sammen» holdning til det…

Men de som ikke har vært gjennom det kommer aldri til å få vite hvor jævlig det er og at det ikke er bare å ta seg sammen😔

Hei.hei. Hei har du fått noe medisiner mot angst?

Ja. Gikk på Escitalopram i 8,5 uke, men fikk veldig mange bivirkninger, så jeg sluttet.
Vil ikke gå på medisiner.
Begynte på DPS forrige uke og håper de kan hjelpe meg med å komme meg ut av denne angsten uten medisiner!

Jeg har opplevde mye av det samme
Men det er en del år siden nå
Veldig leit å høre du sliter også
Jeg har blitt ganske bra

Ville nok hørt om det er en annen medisin du kan få en eller flere, som kan hjelpe mot angst,tanker, sovemedisin
Det er ikke noen gøy å gå på medisiner
men vis du kan få det litt bedere å bli kvitt en del av symptomene dine så vil du få det bedere og da også lettere i hverdagen og ha overskudd til å takle og bearbeide andre syntomer

og kanskje ha det lettere på dps

Takk for tips!
Men i og med at den første medisinen jeg prøvde ga meg så mye bivirkninger, så ble jeg veldig skremt og har ikke lyst til å prøve nye medisiner.
Også er jeg veldig engstelig for hjertet mitt, og jeg vet at medisiner mot angst og depresjon kan påvirke hjertet, så det gjør meg bare enda mer redd for å ta slike medisiner…
Jeg tror at medisiner vil bare gjøre vondt verre for min del…
Jeg skal prøve så godt jeg kan å komme ut av dette uten medisiner og ved hjelp av DPS.

Ja nå vet ikke jeg hvilke bivirkninger du hadde
Det er selvsagt skummelt

jeg hadde en meget dårlig periode i vinter og hadde jeg fått 1 problem til så hadde jeg enten fått hjerneslag eller hjerte problemer
Når en kropp er så belastet er frykt,stress,og dårlig søvn ikke bra
Viktigste er å få fjernet 1 eller flere stressere

Jeg sliter mentalt når jeg er syk er så redd for livet
Det å ha en til å passe på en er fantastisk
Kunne du fått sånn hjelp av noen?
Roe deg ned- få deg til å se positivt og nyte den gode positivt delen av dagen?

Hva mener du med at om du hadde fått 1 problem til så hadde du fått slag eller hjerteinfarkt?
Synes det er litt ubehagelig at du skriver sånt, siden jeg er veldig redd for å påføre meg selv et hjerteinfarkt med å stresse sånt, selvom jeg er ung.

Jeg har både hørt og lest om folk som har hatt angst i mange år, og de har ikke gitt seg selv et slag eller hjerteinfarkt. Så det var litt dumt av deg å skrive det…

Jeg har veldig mange rundt meg som er veldig snille med meg og passer på meg i denne vanskelige tiden.

Prøvde å forklare hvor ille jeg hadde det
men ser at mine (skrivevansker ikke nådde i mål denne gangen) så jeg får beklager for det,

Vet ikke hvordan jeg kan korte ned en så lang og vanskelig og ubehagelig tid i livet

Men jeg greide å bearbeide 1 problem /symptom av gangen og noen månder senere er jeg på en mye bedere plass
Så prøv å ta det med ro, når du får et symptom jobb deg gjennom det, gjerne med en venn eller noe

Hei TS.
hvordan går det med deg nå? noen bedring?

jeg sliter med Prikking/nummenhet, værst i låra, der har jeg det nesten konstant.

slet før med stikking i hud, men dette har gått over med tiden.

har hatt dette problemet siden 2021, har tatt bilder hos lege og finner ingen medisinsk årsak til dette.
går p.d.d på antidep og betablokkere som hjelper noe.

om du ikke går på Betablokkere anbefaler jeg og prøve dette, det hjelper en del på fysiske symptomer.

Hilsen Mann 29 år.

Helt forferdelig at du har det sånn men jeg tror de fleste av oss som har angst har gått eller går igjennom det samme , i starten er det veldig intenst og etter hvert som du får deg verktøyet og eventuelt medisiner så vil det bli roligere , men også stol på det legen sier til deg , du må kanskje overtale deg sjøl litt at det er ikke farlig det er ikke farlig , då føler jeg at angsten blir mindre og mindre , og ja symptomer er veldig vanskelig å bedømme men jeg vil anbefale deg å lære deg noen puste tekniker , finner masse på youtube , , sånn at når anfallene kommer så begynner man med disse puste tekniker og det vil redusere antallet betraktelig, men du er jo også under dps , og tenker du må fortelle de dette , hva du opplever ,sånn at de kan også hjelpe deg i å få disse verktøyene du trenger, angst er noe dritt når det står på men du kommer til å vinne over den det er jeg sikker på

Jeg kjenner meg igjen i ALT det du skriver å føler sånn med deg! Jeg har vært til alle mulige leger å aldri funnet noe alvorlig. Har slitt med angst i mange år å i tillegg fikk jeg fibromyalgi diagnose i 2021.

Prøv yoga, meditasjon/mindfulness 🫶🏽 jeg vurderer sterkt å starte på Ashwagandha, naturmedisin, vil ikke gå på AD.

Angst kan gi MANGE symptomer, å det syns jeg er skummelt mtp at en dag tar man kanskje ingenting alvorlig.

Sender deg en klem ❤️

Hei, jeg har hatt det akkurat slik… har vært til legevakten ekstreeemmt mange ganger og kroppen min tror fortsatt at noe er alvorlig galt. Kan nokk ikke komme med så mye tips, men du er ikke alene! Hvis du vil kan du skrive med meg

Jeg også har fått fibro , og det hjelper ikke akkurat på angsten , helt forferdelig kombinasjon

Kan man ikke få fibro av langvarig angst tro?

Nei det tror jeg ikke , kommer ofte etter en sykdom eller en skade , så vidt jeg har forstått men man vet jo aldri

Da er det noe annet jeg har. Har hatt angst i mange år, å sliter så veldig med smerter i kroppen. Skuldre nakke rygg!