Hatt angst i en eller annen form så lenge jeg kan huske, blir snart 42 år gammel. Ekstraslag, jeg har hørt de ikke er farlige mange ganger, de er likevel skremmende ikke minst ekle. Jeg hadde just utredning med ekg og blodprøver. Var jo et nervevrak etter 24 timers ekg. Hos hjerte legen hadde jeg høy puls og ganske høyt blodtrykk P.G.A stress. Men det roet seg etter hvert og legen fant ikke noe galt under grundig sjekk, 24 timers ekg viste jeg kun hadde hatt 92 ekstraslag på et døgn. Likevel har jeg tidligere hatt episoder med ekstraslag som har vart hele dagen, dette kommer i perioder. Jeg er nok ikke like redd for ekstraslag som jeg var før, men jeg kjenner veldig på ubehaget som følger med ekstraslagene når de står på, særlig når hjertet driver å hopper og danser over tid, det kan komme uten forvarsel eller under trening, en vet jo aldri. Hvordan skal en håndtere disse følelsene, det har jeg ikke helt funnet ut av ennå. Legen har nok helt rett selvfølgelig, men likevel klarer jeg ikke stoppe å scanne når jeg kjenner ekstraslagene så godt (tvangstanker?). Skulle likt å vite hva andre gjør når de kjenner slik, noen andre her som sliter med slik følelse og ubehag som meg?
Jeg vet ikke hva årsaken til ekstraslagene dine er. Jeg hadde ofte om kvelden når jeg skulle sove. Var veldig ubehagelig.
Etter jeg begynte å ta magnesium har problemet blitt borte for meg.
Så rart ja, har det i perioder, men er mest ekkelt når jeg får det i serier og det hopper og danser. Legen min har sakt jeg ikke trenger være redd at dette er ekstraslag, hjertelege sier det samme. Likevel så kjenner jeg på den bekymrebde følelsen, engstelsen. Usikker på hva som kan fungere, men på en eller annen måte må jeg klare å stå i det og leve normalt når det kommer.
Kjenner igjenn akkurat det du beskriver. Selv om jeg veit det ikke er farlig osv, blir jeg ofte redd. Det som har funket for meg er og ligge på mage eller rygg, og få skikkelig strekk på meg. Puste rolig og enten spille et spill på mobilen eller se på tiktok. Høres kanskje rart ut, men har funket for min del 🙂
Interessant, jeg gjør også det. Sliter du me indre uro og lignende, forhøyet puls? I situasjoner du skal være med på som selskaper og lignende, hva gjør du når det står på da? Jeg skulle egentlig vært med på besøk nå sammen med ungene, men så satte uro igang, høyere puls stress hjertebank. Endte med å ligge flatt å glo i taket, en ting er å presse for hardt også. Det er virkelig ikke festlig å ha, det er en vanvittig plage.
Hei, jeg skjønner at dette er vanskelig. Du må rett og slett tvinge deg selv til å ikke scanne. Anbefaler å Google Ingvard Wilhelmsen (hypokonderlegen) - han har mange fine betraktninger om dette.
Tror også du må gå litt i det selv. 92 ekstraslag i døgnet er ingenting. Jeg har på det meste hatt 5000 i døgnet, som også er ufarlig. Dette handler nok mer om angst og tanker, enn om ekstraslagene😊
Takk for fint svar, har aldri funnet ut av hvorfor jeg blir så engstelig, er som en bryter som slås av og på. Noen dager er verre en andre, mens andre dager går greit. Jeg har et veldig stressende liv med barn med ekstra sykdommer som tourette og adhd. Det jeg synes er verst er når de ekstraslagene holder på over tid. Ja er som du sier klare å ta bort fokuset, tror min største feil er at jeg forsøker å stoppe de når de står på, legge meg flatt eller rømme. Også opplevd en hel haug med drit i barndommen som ikke akkurat har hjulpet meg for å si det slik, men det er en lang historie. Jeg skal tenke på svaret ditt, likte det. Godt å høre en ikke sviver alene med slikt, at det er andre som også har det slik. Ja angst, engstelse, osv absolut noe i det.
Det er ikke rart man blir engstelig når man har opplevd at hjertet «gjør noe det ikke skal». Man kan bli redd for å dø, redd for å bli alvorlig syk.Når jeg først fikk påvist disse ekstraslagene var jeg redd hele tiden, klarte ikke å studere eller være sosial på flere måneder - all tid gikk med til å lese meg opp og scanne kroppen. Det er ikke et godt liv!
Jeg har snakket med kardiologen min om dette flere ganger. For noen kan så mange som noen tusen ekstraslag i døgnet vært helt normalt, i følge han. 92 i døgnet er virkelig innenfor normalen, så PRØV å glem de. Det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort.
Jeg skjønner veldig godt at annet stress i livet kan påvirke situasjonen din. Stress og angst kan jo også påvirke nettopp hjertet og pulsen - kan bli en ond sirkel rett og slett. Har du prøvd å bruke noen minutter hver dag til å meditere? Snakke med en psykolog?
Uansett, prøv å aksepter at du har et friskt hjerte, og at legene hadde funnet ut av det om det var noe alvorlig. Når du har på 24 timers overvåkning, vil legene se hvordan hjertet ditt oppfører seg gjennom hele døgnet - de hadde sett det om noe var unormalt.
Annet stress er vanskeligere å bli kvitt - men prøv å fyll dagene med fine ting, prøv å mediter, kanskje snakk med noen om dette. ❤️
Tusen takk for de gode ordene. Er noe med å sette ting på spissen. Jeg skal snakke med noen om en ukes tid. Ser frem til å få tatt tak i dette. Er som du sier, legen hadde sett noe om det var noe galt. Og det gjorde han ikke. Stress ja i min situasjon er det dessverre vanskelig til tider, men skal forsøke, har tenkt på meditering et par ganger før. Ha en kjempe fin kveld/natt