Hei! Jeg har hatt vanlig helseangst i totalt 4 år nå.en for ett år siden begynte jeg å henge meg opp i hjertebank … vært helt livredd for hjertet siden … masse hjertebank hver dag, kommer og går så klart, men blir like vettskremt hver gang. Tatt ekg til og fra, alt fint, tok langtids ekg da angsten først startet for 4 år siden , masse blodprøver, og legene sa de hadde tatt masse prøver for hvertfall ti år frem i tid, alt helt fint . Men jeg klarer så klart ikke stole på det nå… all ekg tatt siden hjertebanken kom har vært fin. Sier de hver gang … alle blodprøver er fine . Men blir så klart redd når slike «nye» symptomer kommer. Har jo hatt mye symptomer som kommer og går gjennom de 4 årene, men den hjertebanken er ikke så lett å bare ignorere syntes jeg. Ville bare høre om det er flere i samme båt egentlig , litt hjelp og støtte på at vi er fler og det er normalt :) for de er jo der selv når jeg ikke har anfall , men kan fort utløse et anfall
Jeg har også slitt med helseangst i ca 4 år. Og for 1,5 år siden har jeg hatt helseangst for hjerte. Dette kom i forbindelse med 130 i puls og svett da jeg ble sykemeldt for utbrenthet. Altså var symtpomene knyttet til utbrent. Etter dette har jeg vært redd for hjerte, og legger merke til alle ekstrasystoler, som igjen øker angsten. Jeg har gått med ECG 247-måler i 7 dager (det er ikke holter ekg 24 timer, men en enklere versjon), den tok for seg målinger på hjerterytmeforstyrrelser. Resultat der var alt i orden. Har også hatt utellelige turer til legevakt for EKG, og også 113 et par ganger. Alt i orden da også… jeg var på legevakt i går også for EKG etter anfall med ekstrasystoler - grusont ekkelt. Alt ok da også. Jeg har for ett år siden også sjekket hjerte hos kardiolog med ekg, ultralyd og belastningstest. Hjertefrisk, og glad for det. Men enda tar angsten meg for om noe er galt, når jeg kjenner disse ekstrasystolene. Er ikke mange daglig, men ett holder til at angsten setter inn støtet. Og med det baller det på seg refluks også, som følge av stress og bekymring. Man blir jo forferdelig sliten av dette!
Hei og tusen takk for et så fint og detaljert svar! :) ja, dette tar jo alle krefter jeg har i hverdagen, og søvn og alt som måtte være, og det igjen gjør at man tåler mindre og man er mer sårbar, noe som igjen gjør at angsten er mer konstant hele tiden.! Selv kom min angst helt ut av det blå, en helt vanlig tur på rema 1000… trodde jeg virkelig skulle svime av og helt panikk … og ble da sendt rett til akutten for en 24 t ekg og masse blodprøver … har så klart slev lest igjennom disse papirene i ettertid, og de sa de overvåket ekstra pga hjertebanken , men kom frem til resultat på at alt er fint… syntes det er så krevende å, for man vil jo helt være «normal» og ikke slite slik som dette … sånn som her om dagen var jeg veldig kald, og hengte meg så klart opp i at jeg da var så hvit under føttene så lenge, og helt panikk for at ja nå, NÅ er det noe alvorlig her … så gikk en time og jeg fikk varmet dem opp… og gjett, ja da ble de fortere rosa igjen …det skal ikke mere til, og legen mener jeg har helseangst og panikkangst … i natt har jeg sovet dårlig , hatt små anfall jevnlig og et stort … man føler jo at man skal reise herfra og helt panikk … og dagen derpå blir jo også da fylt med mye små angst pga lite søvn … så er en vond spiral . Har du noen råd til hva du gjør for å håndtere dette i hverdagen ? :)
Det er kjempeslitsomt med dette, og man legger jo merke til alle symptomene som dukker opp fra topp til tå! Dårlig søvn gir hjertebank, og hjertebank gir dårlig søvn - så det er en ond sirkel med angst :(
Hmm, hvordan jeg håndterer det…jeg gjør mer av det som gjør at jeg ikke tenker på symptomer, også har det hjulpet masse å roe ned nervesystemet med en bok, mindfullnes og yoga.
Tusen takk for ærlig svar :) har du også merket at når du skal måle pulsen , så kan den være litt ujevn, øke litt, så senke seg litt så normal og gå litt sånn opp og ned når man holder en finger der og kjenner etter en stund ? Hjertebanken har begynt hjelpe litt , men nå har hjernen hengt seg opp i denne pulsen da XD
Ja, det er normalt at pulsen endrer seg med pusten som du sier. Helt normalt :) I dag har jeg en skikkelig drittdag, og det merkes jo på hjertebanken det…