Ekstrasystoler / Hjertebank

Hei! Jeg er så lei ekstrasystoler og hjertebank, som helst melder sin ankomst i hvile. Og helt ut av det blå. Nå skal jeg sies at mye skjer i livet, men selv om jeg er rolig - så kommer de på rad og rekke. Det er ikke snakk om mange om dagen, men de jeg kjenner gjør meg så redd - og jeg blir så angstfylt av de. Jeg sjekket hjertet mitt i januar, og alt var helt fint. Men likevel er jeg redd for at hjerte plutselig stopper :( Bare jeg tar dyp innpust kan disse ekstrasystolene komme…det gjør meg så redd.

Fornuften vet innerst inne at disse ekstrasystolene er ufarlige, men så er det noe som sier til meg likevel at det er skummelt…huff og huff, ond sirkel dette.

Har noen råd til å roe ned tankene?

Har hatt veldig mye hjertebank selv, og vet det kan være veldig ubehagelig. Tar du noen medisiner for hjertebanken? Eksempelvis benyttes betablokkere ofte ved den type hjertebank.
Synes du først og fremst burde snakke med en lege om dette for å undersøke mulighetene du har. Si gjerne hvordan du føler det så legen kan vurdere dette litt mer.

Ja, jeg har fått beskjed om å kunne bruke betablokker hvis det blir veldig ille, men det er ikke så mange av de at jeg kan forsvare å ta de. Er angsten som er verst.

Har du noen smerter i forbindelse med hjertebanken?

Nei, ingenting. Bare dunk, så ikke noe mer eller annet.

Skjønner, så lenge blodtrykk, ekg målinger etc er i orden, så er det bare et ubehag. Tenk litt på at det skal mye til for at hjerte faktisk stopper.
Hvis legene tenkte at det var en risiko, ville de undersøkt deg mye nøyere 😉
Redselen vil også øke på hjertebanken, så er litt en ond sirkel det der. Kanskje meditasjon kan hjelpe?

Ja, du har nok rett i det. Jeg har nevnt hjertebank/ekstrasystoler mange ganger for legen. Han beholder roen hver gang. Blodtrykkrt mitt er stort sett bra ved målinger på legekontoret. Angst er min største balast, særlig helseangst. Det glir fort over i hverandre. Bekymringene for alt annet enn helse, påvirker helseangst også pga symptomene som oppstår. Ond sirkel ja.

Hei jeg har opplevd det samme flere ganger , har til og med ringt ambulanseen når det skjer , jeg får også angst om natten , jeg har prøvd på det å si til meg sjøl at så flott det er å kunne kjenne på at det virker , for det gjør det jo , det høres sikkert veldig teit ut men jeg føler det har liksom gitt meg litt ro rundt det , skader kanskje ikke p prøve 😊

Jeg også ringt ambulanse et par ganger. Var ekg fint hos deg da de sjekket deg? Aldri hatt angst om natta faktisk…så det er noe nytt, slitsomt. Bra tips om å tenke at da fungerer det. Men samtidig skjønner ikke hvorfor angsten skal vekke meg om natta 🥱

Æsj, jeg er bare så innmari lei denne helseangsten for hjerte…🥺 og angst generelt. Helt forferdelig mye nå.

Hei!
Jeg har også hatt helseangst i mange år, og har hatt perioder med ekstrasystoler. Da trodde jeg også virkelig på at det var noe galt med hjertet, selv om jeg hadde blitt undersøkt. Det er leit å høre at det gjør det så vanskelig for deg også.

Jeg har funnet ut gjennom årene at noe som hjelper meg er å faktisk si til meg selv ‘jeg er bekymret over dette.’ uten å prøve å roe meg ned, slippe angsten, føle meg frisk osv.
Bare å sitte litt med følelsen. Så går det over etter hvert fordi etter å sette ord på følelsene på den måten, prøver jeg å fokusere på noe som får meg til å føle meg litt bedre til tross for dødsangsten. Kanskje noe som føles godt fysisk sett - varm dusj, mat… eller en aktivitet som krever fokus, f. eks. tegning, lesing, se på serie.

Det hjalp meg litt da jeg undersøkte OCD og hvordan man kan svekke disse tankene, siden helseangst og OCD har mye til felles i måten disse tankene klarer å opprettholde seg. Det handler egentlig om å ikke prøve å overbevise seg selv (eller få andre - venner, familie, leger - til å prøve å overbevise) om at man ikke er syk. For da blir tankene sterkere, selv om det føles som om det hjelper øyeblikkelig.

Jeg håper du får det bedre snart!

Ja ekg har vært helt fin alle ganger , angsten kan komme om natten fordi man er litt sårbar når man slapper av og man kan få angst av eventuelle drømmer/mareritt o,l helse angst er grusomt, men også vanlig