Blir gal av ekstrasystoler

Nå har jeg det så ille med ekstrasystolene…jeg er konstant livredd, får aldri ro. Og ekstrasystolene føles så ekstremt farlige…😭 Jeg klarer ikke å tenke at de er ufarlige, overhodet! Noen ganger har jeg ekstrasystoler som kommer på rad og rekke, og har hendt det har vart 5-6 stk på rad før hjerterytmen slår normalt igjen. Men etter sånne salver er jeg jo så redd at jeg vil ringe 113, men gjør aldri det… hver dag har jeg ekstrasystoler, og det er faktisk ikke mange jeg kjenner…max rundt 20 stk hver dag, inkl om der er flere på rad. Jeg kjenner det som er dunk og et sug i brystet. Er det flere som kjenner sånn sug?

Jeg har hatt utredning med ultralyd, belastningstest, 24 timer holter ekg, 72 timer holter ekg, Ecg247, og kardilogen sa jeg er helt hjertefrisk, og at ekstrasystolene ikke er farlige. Men for meg oppleves det som døden nær hver gang, og det er det skumleste jeg vet…jeg har skikkelig angst for dette. I tillegg er er nok hormoner som spiller inn, pluss stress…jeg er kjempestressa for tiden, og da forverres ekstrasystolene også.

Dette liker jeg ikke i det hele tatt, og har vært redd for disse i 2 år, og jeg blir reddere og reddere.

Jeg har til og med kjøpt blodtrykksmåler for å følge med om blodtrykket innimelllom - tar der ca èn gang daglig. Vet det er sånn som holder angsten oppe. Jeg tenker ofte: tenk om det er noe hjertesykdom, tenk om ekstrasystolene er farlige nå selv om jeg var hjertefrisk ved ubdersøkelsen tidligere i år. Tenk om tenk om tenk om…jeg hater ekstrasystolene…de ødelegger så mye for meg.

Noen som opplever det samme? Noen som har noen trøstende ord eller tips til å få de “bort”. Jeg tar allerede magnesium.

Ps: jeg blir aldri svimmel eller noen andre symptomer når ekstrasystoler er der. Kun redd og da blir jeg varm i toppen.

Ja det er ekkelt og ubehagelig når det kommer. Hos meg kan det kjennes som om jeg mister pusten litt… Men ta det med det er ikke farlig. Det har jo legen sagt:)
Hvis du ikke har høyt blodtrykk så trenger du ikke måle så ofte. Jeg er hos lege hver 2 mnd å måler blodtrykket . Noe jeg sikkert må gjøre resten av livet pga min sykdom. Så det må du bare slutte med for det hjelper ikke på blodtrykket eller angsten…
Er du flink å trene eller gå turer?
Ikke drikke så mye kaffe/cola og energi drikke iløpet av dagen og spesielt ikke på kvelden.
Ikke spise så mye sukker og feit mat, +++ hvis du er plaget med sure oppstøt for det kan provosere frem hjertebank og dobbeltslag. Prøv å ikke scanner kroppen hele tiden. Ikke ligg på senga med mobilen å google symtomer. Få deg nok søvn og frisk luft:)

Takk for svar. Jeg har blitt redd for å trene, men går tur en gang i blant. Burde gå tur hver dag for å få vekk stresshormonene, så k dag har jeg planer om det + litt lett styrke etterpå. Jeg har sure oppstøt også ja, men visste ikke at det trigger ekstrasystoler!