Angst for ekstraslag

Mulig angsten min overdriver veldig, men jeg blir så utrolig bekymret for ekstraslag fra hjertet. Før så kom de kanskje et par ganger i måneden, men nå har jeg dem flere ganger om dagen og de varer i lengre perioder om gangen. Jeg er kune 37 år gammel, så jeg vet logisk sett at de er minimal sjanse for at det faktisk er noe skummelt og farlig, men jeg tør knapt å gå ut av døren alene.

De kommer spesielt under hvile og når jeg er rolig, og da kan det komme noen ekstra slag med noen sekunders mellomrom og det kan vare alt i fra 1 minutt til 10 minutter. Noen ganger kommer det under fysisk aktivitet og, men det er sjeldnere. Jeg trener styrke 3 ganger i uken og da merker jeg minimalt til dem, men noen ganger kommer det etter jeg er ferdig på trening.

Er det flere som opplever det sånn?

Jeg har vært hos legen flere ganger og tatt EKG, men de sier det ikke er nødvendig med langtids EKG. De sier også at om jeg hadde tatt langtids EKG og oppdaget ekstraslagene, hadde de ikke gjort noe med det uansett, spesielt ikke i min alder og med tanke på at jeg er god fysisk form ellers.

Jeg velger å stole på legene, men angsten har tatt helt over livet mitt og jeg tør nesten ikke å være alene lengre. Selv om jeg hadde fått 100% svar på dette, så hadde jeg funnet noe annet å være redd for, så jeg ønsker nok bare å høre om det er flere som opplever det sånn?

Vet hvordan du har det, hatt det slik selv opp og ned alle veier med det hjertet. Er det mye følelser i bildet? Stresser du mye? Mye tanker? Du skal vite jeg har det som deg de siste 20 årene, vært oppriktig livredd. Til tross for mange sjekker og whatnot hjalp det lite med svarene til leger o.l. det som hjalp, var rett og slett ro, ikke stresse så mye. Det du føler er reelt for deg, og det er en forferdelig følelse. Du er her ennå, det sier noe om at det ikke er farlig, men veldig ekkelt, legene hadde aldri sent deg noen vei om noe var galt. Det jeg gjorde var snu på livsstilen, jeg kastet meg inn på helsestudio løfter som en galning, det beviste at det ikke var noe galt med meg. Du sier du får ekstralsag etter trening? Jeg har både i og etter trening og jeg løfter på hundrevis av kilo. Håper dette kan hjelpe deg på riktig vei, engstelse og uro og bli redd for alt, det er angsten som forsøker å holde deg nede, men du er sterkere en du tror.

Takk for svar!

Det er fryktelig frustrerende fordi ekstraslagene kommer i mange ulike og forskjellige varrianter og til alle døgnets tider. Noen ganger blir jeg skikkelig svimmel et sekund eller to også. Men godt å høre jeg ikke er alene om det!

Vet hvordan det er, det er vondt. Men! Jeg klarte jo å bli bedre, da kan du å. Jeg hadde det akkurat som deg. Jeg har fremdeles ekstraslag men nå driter jeg mer eller mindre i de, jeg enser de, ekle men det er det verste de kan gjøre også, jada hatt alle varianter fra hopping hele dagen til flere raske hjerteslag mm. Utfordre deg selv er eneste du kan gjøre for å se det går fint. Pluss husk de har sjekket deg grundig, det burde også trygge litt, i alle fall at du er trygg på at ikke noe er galt. Fortsett å tren gå turer det hjelper

Etter at jeg ble alvorlig syk for ett års tid siden, fikk jeg operert inn en mekanisk hjerteklaff. Hver gang hjerte pumper blod ut i kroppen høres ett metallisk tikkende lyd når klaffen lukker seg mellom slagene.
Så legger godt merke til hjerteslagene. (Samboeren også)
Par uker etter operasjonen ble jeg plaget med ekstraslag. Hoppet over annethvert hjerteslag på det værste på kvelden i 2 uker.
Gikk med 24 timers Holter og kunne måle 8000 ekstra slag den dagen.
Det var ikke noe farlig sa hjertelegen, de gjorde ikke noe særlig ut av det før det passerte 10-12000 ekstra slag i døgnet. Jeg fikk doblet dosen på en medisin så ga det seg. Nå kan jeg legge merke til det slik som før jeg ble syk. En sjelden gang og ekstra mer hvis jeg hadde spist litt mye før leggetid. Håper det beroliger deg litt. Prøv å ikke gi det så mye oppmerksomhet, det skal utrolig mye til for at hjerte bare stopper