Angst for hjertet - min historie

Hei,

Dette forumet inneholder mange opplevelser og erfaringer om hvordan det er å ha helseangst, men veldig få tråder om hvordan det er å legge helseangsten bak seg og bli “frisk”. Jeg skriver derfor dette innlegget om min historie med håp om at det vil være givende og motiverende for flere å lese.

Litt om min erfaring med helseangst:
Jeg er en helt normal 25 år gammel mann, jeg har gode venner, en fin familie, jeg studerer og trives kjempegodt med det. Likevel har jeg hatt “styggen på ryggen” i form av angst for mitt eget hjerte. Det hele startet for meg etter en tung høst i fjor med mye skole. Underveis på en helt normal løpetur fikk jeg vondt i brystet og ble svimmel. Det prikket i hendene og som lyn fra klar himmel fikk jeg for meg at nå holder jeg på å dø. Det var en ubeskrivelig panikk som forplantet seg i hele kroppen. Noen minutter gikk og jeg følte meg bra igjen, skjelven, men bra. Denne enkelthendelsen satte likevel en skikkelig i støkk i meg og ble utløpet til flere måneder med hypermonitorering av mitt eget hjerte.

Jeg målte egen puls kontinuerlig, dag inn – dag ut. En Apple Watch med EKG-måling (ikke godkjent for medisinsk bruk) hjalp meg selvfølgelig ikke. I stunder hvor jeg var alene kunne jeg sitte å ta målinger av puls og EKG nærmest kontinuerlig i flere timer. Hvis en normal person har én “sensor” som følger med på hjertet, så hadde jeg tusenvis. Et hvert eneste unormale slag, vibrasjon, dirring eller banking ble fanget opp av meg og utløste en frykt som forplantet seg og aldri ga slipp. I et halvt år turte jeg ikke ligge på venstre side når jeg sov. Fordi jeg kjente hjerteslagene ekstra godt og var redd for at det skulle gjøre skade. I tillegg følte jeg på et konstant press i brystet og oppover mot halsen. Som om at noen til tider tok et kvelertak på meg. Jeg opplevde i tillegg mye ekstraslag i ulike former og variasjoner. Jeg saumfartet internett, Chat-GPT, dro til legen og snakket med familie for å finne ut av hvorfor jeg hadde det sånn. Jeg var desperat på svar på hvorfor jeg opplevde dette, men det svaret fant jeg aldri.

Vendepunktet for meg ble når jeg søkte profesjonell hjelp før sommeren. Jeg gikk til fastlegen og ytret et ønske om å få henvisning til psykolog. Det fikk jeg – men etter kartlegging av psykolog ble det vurdert at jeg ikke hadde krav på hjelp ettersom jeg “fungerte” i hverdagen. Jeg kom meg nemlig fortsatt på skolen, jobb og trening. Men det eneste jeg hadde fokus på uavhengig av hvor jeg befant meg var mitt eget hjerte og puls. Dette avslaget fikk det til å gå en liten faen i meg. Forbannelsen over at norsk helsevesen ikke kunne hjelpe meg gjorde meg sint. (I ettertid har jeg innsett at dette nok skyldes at legen henviste meg til en avdeling som ikke behandlet helseangst konkret. Det finnes faktisk veldig god hjelp å få.)

Sommeren gikk fint men jeg merket fortsatt at jeg overvåket og bekymret meg unødvendig mye over hjertet. Etter sommeren kontaktet jeg studentsamskipnaden i byen jeg studerer i og får nå veldig god hjelp av en veldig flink psykolog. Jeg har fortsatt en vei å gå og er langt unna min siste time hos psykolog. Men det er først nå jeg kan se tilbake på episoden i fjor høst og innse at dette var et panikkanfall, ikke en hjertefeil. At ekstraslagene og presset i brystet har vært forårsaket av min egen bekymring, stress, mangel på søvn og alt for mye koffein. Det er først nå jeg klarer å gi mindre ekstraslagene mindre oppmerksomhet, det er faktisk ekstremt normalt å oppleve ekstraslag og hjertebank.

Jeg sitter ikke med oppskriften på hvordan man blir kvitt helseangst. Men jeg kan sitte her som et bevis på at det faktisk kan gå over. For det faktum virket umulig og så ekstremt langt unna når jeg satt der med hjertebank og panikk.

Jeg håper dette innlegget kan fungere som et lyspunkt for flere i dette forumet. For jeg har selv sittet her i endeløse timer og lest gjennom hver eneste tråd om ekstraslag, angst for døden og alt som hører med angsten.

Hei!

Så leit å høre hvordan du har hatt det med angst for hjertet.
For min del hjalp det litt å lese dette ikveld (selv om jeg ikke unner deg all denne angsten!).

Har nylig fått tilbakefall av sterk angst etter ca. 1,5 år uten. Føler pulsen øker av ingenting nå om dagen, og sliter med prikking,nummenhet, muskelsmerter,indre uro,frysninger osv…hatt 2 angstanfall bare idag…travelt!

Håper ting bedrer seg for deg fremover og at det hjelper med terapi:) lykke til!

Hei!

Dette var faktisk et veldig inspirerende innlegg å lese.
Jeg kjenner meg igjen i det aller meste du skriver, og jeg er der du var FØR du søkte profesjonell hjelp. Jeg fikk et panikkanfall for første gang våren 2022, og dette var utløst av et kraftig ekstraslag som satte i gang angstanfallet. Jeg holdt på å besvime, hyperventilerte og var sikker på at nå skal jeg dø. Ambulansen kom, ble kjørt til sykehuset og tatt masse sjekker. Konklusjonen var at det ikke var noe galt med meg og jeg ble sendt hjem. Ingen på sykehuset engang hintet om at det kunne være angstutløst, så jeg gikk jo da med konstant overvåking av hjertet - akkurat slik du beskriver.

Jeg må nesten le litt når jeg leser hvordan du konstant måler egen puls, fordi det gjør jeg også, hver enste dag. Det er nesten litt komisk når man ser seg selv litt utenfra, fordi det er jo helt meningsløst. Den rasjonelle delen av meg innser jo at det bare er tull og tøys, men fryktsenteret for forrang tydeligvis.

Jeg skal faktisk til fastlegen i morgen og be om henvisning til psykolog og skal sørge for å bli henvist til noen som jobber med panikkangst/helseangst, så takk for det tipset.

Det er helt supert å lese at det går an å komme seg igjennom dette med profesjonell hjelp og at det er mulig å bry seg mindre om hva som foregår inne i kroppen :=)
Lykke til videre med egen behandling!

Dette var en utrolig lettelse å lese.fint skrevet, som om det er mine problemer du forklarer! Jeg har kjøpt blodtrykksmåler å Apple
Watch selvsagt med ekg å u name it… har du kastet dette langt tim H……… eller hva har du «lært» deg om jeg får spørre?

Godt å lese at man ikke er alene.

Føler ingen ro fordi kardiologene ikke sier «dette går fint», de bare henviser meg videre.
Har SVT og ifølge nettet er jo ikke det farlig hvis hjertet ikke er i dårlig stand, så hvorfor henvises jeg videre?

sjekker konstant pulsen med pulsbelte. fikk litt ro og la den litt fra meg, som i at jeg sov uten beltet. men i går våknet jeg med over 200 i puls igjen, dette har aldri skjedd mens jeg går på betablokkere så da ble a new fear ulocked. hvorfor skjedde det nå?!

tenkt tanken på terapi men «jeg er jo sterk nok til å håndtere dette aleine». men jeg er jo ikke det. har ingen livskvalitet. jeg er kronisk syk fysisk fra før av så dette på toppen er bare kaos. men vanvittig godt å se man ikke er alene. godt du er på bedringens vei ❤️

For min del var dette med Apple Watch litt vanskelig å gi slipp på. Den gir meg ekstremt mye glede i forbindelse med trening, men samtidig kjente jeg veldig på at all data (puls, EKG, oksygenmetning++) rundt hjertet ikke var bra for meg. I istedenfor å legge vekk klokken helt skrudde jeg av alle disse målingene slik at jeg fortsatt kunne bruke klokken til å måle det som faktisk gir meg glede.

Jeg tror det er viktig å huske på at kroppen vår er “programmert” til å følge med ubevisst. Det vil si, at om det faktisk er noe galt med kroppen vår - så vil kroppen si ifra. Vi mennesker er ikke laget slik at det skal være nødvendig å monitorere hjertet (eller andre deler av kroppen) i tilfelle det er noe galt. Et litt finurlig eksempel her er hvis du bestemmer deg for at den neste måneden skal du ha fullt fokus på din høyre hånd, så vil du på et tidspunkt merke ting som du ellers ikke ville merket.

Jeg vet ikke hva som er riktig for deg, men de aller fleste psykologer vil nok anbefale å legge vekk pulsklokke og blodtrykksmåler en stund hvis det er noe du sjekker ofte.

Å gå til psykolog er en sterk ting å gjøre! Om angsten styrer hverdagen din og du føler deg nedfor, så vil jeg absolutt anbefale å søke hjelp hos en profesjonell. Jeg og tenkte i en veldig lang stund at dette er noe jeg skal takle alene. Men jeg er veldig glad for at jeg søkte hjelp til slutt! Lykke til!

Hei, vil gjerne hjelpe til om jeg kan. Jeg har vært i samme bobla, så til de grader. I tillegg er jeg sykepleier som har jobbet på hjerte kirurgisk avdeling. Så dere kan jo tenke dere kaninhullet jeg har gått ned i med den kunnskapen derfra. Vil tipse alle som sliter med helseangst/hjerteangst å teste ut meta kognitiv terapi. Er så heldig å har en kjæreste som er psykolog som ville at jeg skulle prøve dette. Det har virkelig gjort susen, selvom jeg har en vei å gå. Fra 7-8 panikkanfall på en dag. Til tilnærmet null hjertebank. Bare still spørsmål om dere lurer på noe.

Hei , ja siden du sa man kunne spørre så ^^ jeg har hatt helseangst i ca 4 år nå, og for 1 år siden ble jeg var på hjertebank og jeg hengte meg opp i det , aldri vært et problem før … var på 24t ekg da alt først startet for 4 år siden , slet ikke med hjertebank da, men sykehuset sa alt var bra + 20+ blodprøver … de sa de hadde sjekket meg for 10 år frem i tid … alt fint … det som jeg syntes har vært vemmelig med dette er at disse «nye» symptomene bare dukker opp… som hekrtebanken … i et år har jeg holdt på nå … inn og ut av legevakt med ekg osv , alt fint hver gang … det som er et problem for meg er at disse hjertebankene kommer så klart ikke når jeg rar selve ekg… men har det noe å si? Du som er sykepleier … eller ville slikt vist seg uansett ? Tok mye blodprøver nå av alt man kan ta denne uka , alt fint der å … han sa hjertefeil å kan ses på blodprøver da det går i blodbanen. Og i går så satt jeg helt fredfullt å så tv, og bom… ja da fant hjertet ut at nå har ho hatt det lett for lenge … så det startet å danse og holde på ukontrollert i få sekunder i to runder … og da var jeg fem steg tilbake av de to frem jeg hadde tatt de siste dagene … har jo en del av disse enkle som merker gjennom dagen som kan gå opp i halsen … bak i ryggen osv … når man kjører bil, spiser, slapper av osv … har du hatt mye ulik hjertebank å?? Er jo så ekkelt!

Hei! Ser jeg kjenner meg sykt igjen i det du har opplevd, sjekket puls/ekg flere ganger daglig. Merket også press i brystet, spesielt når jeg sko legge med ned å sove eller lener meg bakover, klarte såvidt å sove de første dagene det ble gale for eg følte eg ikej fekk puste skikkeligt. Nå 1-2 år senere håndtere jeg det mye bedre, er enda litt skeptisk viss jeg skal f.eks jogge og sånt. Begynne å overtenke pustingen så veldig og høy puls, og kan merke en enkel “hjertebank” som stresse meg litt mer. Slet veldig med depresjon og da jeg trodde jeg plutselig kunne dø en dag (er kun 28) så ble vanskeligt å se fram i livet. Har ikje gått te noen psykolog, ser litt ann i framtiden på hvordan jeg håndtere “angst for hjertet”. Skal prøve å vær mer aktiv, har klart å kuttet energidrikk og vært uten i flere måneder nå ettersom koffein ikje hjalp med angsten xD . Hjalp veldigt å lese det du skrev så setter pris på at du ville dele det!