Angst for hjertet

Har tidligere hatt veldig angst for hjertet, det har vært rytmeforstyrrelser jeg har vært veldig redd for. Tatt en del Ekg hos lege som har vært fine. Har også vært hos hjertelege og tatt en vanlig Ekg og eneste hu kunne se på den var rask hjerterytme, men jeg var skikkelig redd når jeg var der.
Dette er over 4 år siden nå. Og vært fin i årene etter dette, ikke vært noe redd for hjertet.

Men her om dagen så kikka jeg på mobilen for å se hvordan pulsen min hadde vært en stund tilbake (bruker fit bit versa 3).
Og da så jeg at jeg i forrige uke hadde en puls på 200-205 ca 1 time en kveld. Og det så jeg at jeg også har hatt av og til før også.

Og dette satte igang tanker og bekymring hos meg. Redd for at jeg har en rytmeforstyrrelse, så begynte å Google (ikke veldig lurt, det veit jeg). Så ble redd for arvelige genetiske rytmeforstyrrelser og redd hjertet kan stoppe hvis pulsen kommer opp i over 200!
Dette er noe jeg tenker på stort sett hele dagen og følger med på om hjertet banker fort. Pulsklokka har jeg ikke brukt siden igår, for skremmer meg at den plutselig viser så høy puls som 200…

Veit ikke hva jeg skal tro, om klokka viste feil puls og ikke er til å stole på eller om jeg kan ha hatt anfall med så høy puls.
Klarer ikke å huske om jeg merket noe til den høye pulsen de gangene klokka fikk opp så høy puls

Tror du skal stole på legen jeg. Ta en ny sjekk der. Er mer å stole på enn mobil og hjemmemåling med eget utstyr. Får selv påvist både høyere blodtrykk og puls med hjemmemåling enn det som vises hos legen.

Jeg ser du skriver at du bruker en Fitbit Versa 3, de er kjent for å måle feil puls. Så stol heller på legen med profesjonelt utstyr til mange hundre tusen kroner enn en billig smart klokke til et par tusen som ikke er ment som et medisinsk måle redskap. Smart klokka er billig relativt sett i forhold til det utstyret som legen din har. Det er gode klokker, men det er ikke presisjons instrumenter.

Hei! Jeg har kompleks ptsd, panikk angst og generalisert angst. Jeg har hatt medfødt rytmeforstyrrelse og blitt behandlet for dette. I etterkant av ablasjonen (som behandlingen heter) ble angsten min verre og knyttet opp mot dette med hjerte og rytme. Jeg gikk med langtids ekg flere ganger og det ble målt flere tusen ekstraslag per dag, men innen for normalen.

Jeg kan berolige deg med å fortelle deg at å bekymre seg for hjertet når man har angst er helt normalt. Det autonome nervesystemet består av et parasympatisk og et sympatisk. Det sympatiske blir utløst når vi kjenner på angst, og dette nervesystemet har en kobling til alle organer i kroppen, derav hjertet som fører til hjertebank. I tillegg til at det utløses en stor mengde stresshormoner = en helt naturlig reaksjon er at vi får hjertebank og at pulsen går raskere.

Det kan være vanskelig å stole på legen, der har jeg vært selv. Og det er ikke slik at man bare kan bestemme seg for å ikke bekymre seg lengre, det er noe som skjer overtid. Det er oppleves fryktelig slitsomt og det er en sann tålmodighetsprøve. Men jeg er helt sikker på at du kan få det til. Husk at hjernen blir god på det den gjør mest av, og hvis man tenker de samme tankene ofte blir man ekspert på sine egne tanker og følelser.

Mitt råd til deg er å få det utredet slik at du føler deg trygg! Det er ekstremt viktig. Så kan jeg med hånden på hjertet si at du vil kjenne forskjell på en faktisk rytmeforstyrrelse og det som kommer pga angst. Jeg klarte ikke løfte armer og ben og så stjerner. Hvorfor? Fordi cellene ikke fikk oksygenrikt blod, blodet gikk i sirkel inn i ett av hjertekamrene, før det ordnet seg igjen.

Angsten prøver nye mekanismer hele tiden for å skremme oss fra det gode og livet. Ta fram boksehanskene og vis angsten at hjertet ditt er friskt, og det du kjenner er skremmende for deg og ubehagelig, men ikke farlig. ❤️ ta gjerne kontakt hvis du vil prate! Jeg er forresten jente 25 år.

Vil også tilføye: pulsklokke ble min verste fiende, pga mange feilmeldinger og målefeil. Jeg måtte kutte den ut, å lære å stole på egen kropp og eget hjertet. Etter en stund ble også pulsen roligere.

Jeg har hatt stor angst for hjerte mitt, og pulsklokke. Ja huffameg det gjor ting bare værre. Har i dag en samsung klokke som jeg har “fjernet” pulsmåling med å det gjorde ting bedre

Var hos legen idag og fortalte han at jeg ble veldig redd når klokka mi hadde registrert puls på 200 og litt over et par ganger. Og han trodde mest sannsynlig at det var klokka som hadde målt feil. Han sa at sånne klokker er ikke nøyaktig.
Han lytta på meg, og hjertet banket raskt og regelmessig og han kunne ikke høre bilyd.
Og blodtrykket var bra. Men fikk tatt et Ekg og det viste litt høy puls, hadde 102 i puls. Men han sa at alt så bra ut, og at det var et normalt Ekg.
Sa at jeg er redd for rytmeforstyrrelse og han sa at det er ingenting som tilsier at du skal ha det. Han sa at du har sikkert begynt å tenke etter du så at klokka hadde vist veldig høy puls. Han sa at jeg kunne legge merke til om klokka viser en veldig høy puls og da kan jeg ta pulsen på håndleddet.
Og det siste han sa at jeg må prøve å slappe av og ikke tenke så mye, for tanker kan bare gjøre det værre og gi mer bekymring.

Prøver å ikke tenke å gruble så mye, og heller tenke at hvis jeg har en veldig høy puls som 180 eller mer så ville jeg tydelig kjent det i brystet og blitt svimmel og fått ubehag i kroppen… Men problemet mitt er at jeg er ikke noe god til å ta avgjørelser når jeg er i tvil om hvorfor klokka viste så høy puls de gangene

Se der ja! Da har du jo fått en skikkelig sjekk og noen gode råd fra en lege. De er som regel de beste.
Siden du har vanskelig for å glemme klokka og at det ødelegger for gode avgjørelser så har jeg bare et råd til å gi deg: Kvitt deg med klokka.

Jeg holder med 1961-modell_Østfold her, kvitt deg med klokka. Skaff deg heller et kult armbåndsur, altså av den gode gamle typen med visere. Og de får du til og med helt uten batterier, så da trenger du ikke bekymre deg for det heller. Og er du ikke komfortable med en analog klokke, skaff deg en enklere digital klokke, f-eks. fra Casio.

Men det er bra du har fått sjekka det, og at alt er i orden 😊

@Tingeling ?? :)

Har også selv helse angst, og helt opphengt i hjertet! Kanskje du kan hjelpe meg forstå bedre ?

Jeg er livredd for hjerte feil/rytmeforstyrrelse … jeg opplever stadig egne hjerteslag/hjertebank. Kan ha normal puls når det skjer , slappe av og ikke gjøre noe. Får det sjeldent i stress situasjoner eller høy puls. ‘En noen ganger. Dagene varierer i intensitet, og får sånne «anfall» der de kommer på løpende bånd i noen minutter før de roer seg … og kan gå opp og ned gjennom dagen. Er veldig ekkelt … og angsten starter etter det med å øke puslen , men hos meg kommer ikke høy puls først, men hjertebanken. Jeg opplever da ikke stjerner eller noen andre symptomer i tillegg … kan gå rundt osv … litt trangere i brystkassa kanskje og tung pust, men det er nok angsten . Var selv på 24 t ekg for 4 år siden på sykehus og maaaasse prøver , de sa jeg var frisk for 10+ år… har selv aldri merket hjertebanken og det slik som nå de siste årene , først nå jeg har hengt meg opp i dem. Ble hentet av ambulanse osv under et anfall da jeg var redd for hjerte infarkt, men all ekg fint . Men hadde ikke hjertebank da de tok det heller . Fant de din rytmeforstyrrelse under et anfall, eller kunne de se det utenom på ekg?

Hei! Jeg fikk et kraftig anfall under ei treningsøkt der de målte pulsen min opp til 240 bpm. Denne type rytmeforstyrrelse er ikke farlig i seg selv, men kan gi ekstreme ubehag.

Når man har mye angst frigjøres det hormoner som adrenalin og kortisol. Disse hormonene påvirker hjertet i stor grad og derav puls økning. Det kan også forekomme ekstraslag som skyldes ekstra nerveimpulser til sinusknuten f.eks. under angst eller stress. Hvis de ikke har funnet noe ved undersøkelser kan det tyde på at stresshormoner er årsaken.

Nervesystemet er også ekspert på å bli god på det vi tenker på mest. Tenker man mye på hjertet og havner i en spiral her vil også hjertet gi flere symptomer. Det er litt som en prøve, det man øver på blir man god på.

Lettere sagt enn gjort, men mine symptomer er blitt bedre selv om jeg merker litt av det fremdeles. Økning av stresshormoner er normalt ved angst (kroppen fungerer som den skal når dette skjer), dette påvirker naturligvis hjertet som også er normalt, problemet er at det oppleves ubehagelig noe som skaper problemer for oppfattelsen vår og gir dårlige erfaringer.

Håper dette ga litt trygghet 🩷

@Tingeling hei og takk for svar :) hadde jeg fått hjertebank av høy puls , tror jeg ikke at jeg hadde hengt meg opp i det :) har heller aldri fått så høy puls som du opplevde , høyeste er vel 160 , og det var trening etter fødsel. Det som skremmer meg er når dette skjer i hvilepuls og ikke har anstrengt meg så mye :) har liksom fått for meg at hjertet bare skal stoppe eller at de slagene skal sette hjertet ut av spill å skape sykdom i hjertet pga de slagene … det jeg syntes er ekkelt… for merker de jo da i halsen samtidig og når jeg skal puste inn … ja alle prøver er fine

Skjønner, jeg opplever det også i hvilepuls og spesielt når jeg skal sove/slappe av. Det er helt vanlig at man kjenner det bedre når alt blir stille rundt seg.

Når man har angst ønsker ikke nervesystemet at du skal slappe av. Derav hvil nervesystemet jobbe på og øke produksjonen av stresshormoner når man prøver å hvile.

Så de dine rytme problemer på ekg?

Ja, der var det ingen tvil.

Å? Trodde man måtte ha sånn hjertebank anfall i det man tar ekg :) men da er vel det overtenninga til angsten det da … for både små ekg lengder og 24 t har vært fin her. Det var litt godt å høre … har forstått man kan tenke veldig mye falsk når man har generalisert angst , som igjen da blir mye unødvendig angst . Men det er jo lettere sagt enn gjort :)