Hei. Jeg sliter en del med angst, og har gjort det i mange år. Jeg vurderer å kjøpe meg en klokke som har pulsmåler for å kartlegge litt når angsten er verst, og for å minne meg på å puste og slappe av. Er det noen som har erfaringer med bruk av pulsmåler som en metode for å kartlegge eller bedre å forstå egen angst? Tar gjerne imot erfaringer og tips:)
Pulsmåler kan fort virke mot sin hensikt og medføre økt stress. Dessuten påvirkes pulsen av flere faktorer - ikke bare angstrelaterte ting.
Godt poeng, takk for svar!
Husk også at angst ikke nødvendigvis gir høyere puls.
Har du forsøkt å føre en angstdagbok eller logg?
Jeg tror mer på det å bli kjent med en selv og å jobbe med å få kontakt med en selv, slik at en lærer å kjenne igjen kroppens signaler og skjønne hva man reagerer på. Pluss at det er fint i seg selv å bli kjent med kroppen sin, tror jeg. F.eks. med bruk av mindfulness-øvelser som handler om her og nå og være til stedet i øyeblikket, eller yoga.
Jeg forstår da dette at man kan glemme å puste og slappe av. Jeg har selv erfart det, og at det da hjalp meg at noen andre sa det. Fordi jeg ikke forsto at jeg var så stressa over noe, da jeg var så vant til å reagere slik på den tingen. Jeg har mye nytte av fysikalsk behandling også, fordi angsten er så fysisk for meg, men også det å gjøre enkle øvelser og bevegelser, for å øve på å ha kontakt med kroppen og se hvordan den påvirkes av ting.
Kanskje jeg heller ville anbefalt deg å sette en alarm for når du skal sjekke inn om deg selv, for å huske å se hvordan du føler deg? Det hjelper meg når jeg greier å minne meg selv på det, og det trenger ikke å være mer enn at jeg stopper opp i det jeg gjør og tar et par dype pust.
Jeg har troen på det å øve seg opp i å ta pauser, kjenne etter og øve på det å få bedre kontakt med en selv og nuet.
Jeg tror også at pulsklokker kan virke mot sin hensikt, og gjøre en mer stresset, men jeg har ikke testet dem selv. Det jeg da ikke liker med dem, tror jeg, er at jeg ser for meg at man da blir avhengig av at noen andre forteller en hvordan en har det, altså pulsklokka, enn at man lærer å kjenne det igjen selv. Jeg syns da at bakgrunnen din for å ville bruke pulsklokke, er veldig god, og jeg tror også på at det er veldig nyttig å kjenne igjen når angsten stiger, og man trenger å huske å puste for å roe ned og greie å slappe av.
I ei bok jeg har (fra Modum bad), så skriver de at tankekjør er et tegn på at en trenger å roe ned nervesystemet, og når man blir sløv og trett, så er det et tegn på at en trenger å aktivere nervesystemet. Og at hvis en greier å kjenne igjen dette, så kan man greie å fange det opp, og få roet og aktivert seg selv, før man “mister” seg selv og havner utenfor toleransevinduet.
Jeg vet ikke om dette var noe nyttig for deg. Uansett hva du velger, så er det en god ting at du ønsker å kartlegge og bedre forstå din egen angst. Det er et veldig bra utgangspunkt. Jeg tror ikke at angst oppstår av ingenting, slik at det er til stor hjelp hvis man greier å oppdage hva som utløser angsten og hvorfor man er redd, og at det også hjelper en til å kunne jobbe med den (f.eks. med eksponering). Jeg tror også at det å føle at man er på sitt eget lag og lytter til seg selv, og forstår det selv når en har angst, er beroligende i seg selv. Fordi da er man ikke selv (lenger) en som man må passe seg for, som f.eks. ville presset en selv for mye hvis en ikke så dette. Det har iallfall hjulpet meg å føle at jeg er på lag med meg selv.
Lykke til!
Tusen takk for svar. Det var absolutt nyttig for meg, mye gode tips og inspirasjon jeg skal ta med meg videre!
Det er sant. Jeg har forsøkt det ja. Det hjelper noe med å kartlegge, så bra tips!
Så fint :)