Har du andre plager som dårlig mage depresjon , man kan jo få stive muskler i rygg og nakke når man har angst
Jeg har slitt med angst for hjertet for noen år siden. Tatt mange ekg på både legekontor og hos fastlegen. Og alt var bra, bortsett fra rask puls pga angst.
Tatt 24 timers ekg og den var normal, men rask hjerterytme.
Var hos hjertelege og tok ekg og den var også normal men hadde rask hjerterytme.
Gått noen år hvor jeg ikke har vært bekymret for hjertet nå.
Men her om dagen var jeg hos legen for å ta ekg siden jeg har økt sertralin. Og jeg så at det sto RSR i V1 på ekg arket så ble bekymret for det. Sendte meld til en hjertelege på nettet og sendte med ekg arket.
Han skrev dette: RSR i V1 betyr at strømmen går litt saktere enn max fart gjennom høyre gren, som er den minst viktige. Man kaller det et inkomplett høyre grenblokk. Dette er i seg selv noe man ser ofte og som regel betyr det ingen ting. Har man ingen spesifikke symptomer på hjertesykdom betrakter men dette altså som normalt. V1 betyr plasseringen til den lappen du hadde lengst til venstre på brystet når du tok EKG. P-bølgen er den lille bølgen foran den store bølgen. Den er negativ i V1 og V2. Det kan indikere at du har litt stor forkammere, særlig det venstre.
Så jeg har blitt mer bekymret nå for at jeg kan has forstørret venstre forkammer. Og bekymrer meg for at det er farlig og at jeg plutselig kan få hjertestans.
Er også bekymret for at jeg kan ha arvelige hjertesykdommer og at dette er tegn på det.
Føler en del på smerter i brystryggen og i brystet. Og innimellom føler jeg at det er tungt å puste.
Blir redd for at dette ikke kun er angst og redsel.
Uff, angst er noe dritt og jo mer man bekymrer seg jo flere symptomer får man… en ond sirkel hvor sånn som hos meg så er alt farlig, jeg blir redd om det svir litt lillefingeren: hvorfor svir huden, hva kan det være, det er noe farlig tenker hjernen min fordi den har kommet inn i den onde sirkelen hvor alt er farlig og da blir selvfølgelig kroppen sliten når den må jobbe med å behandle alarmen som går i kroppen pga angst har skrudd på frykt/farlig knappen, den må pumpe mer blod, stramme musklene, øke pulsen, kroppen forbereder seg og gjør seg klar til å redde deg med alt. Ikke rart vi får alle de kroppslige symptomene, det er tungt for kroppen og den trenger hvile.
Hjernen(tankene) må roe seg ned og ikke tenke farlig farlig og kroppen trenger hvile, slappe av i musklene for å komme ut av den onde sirkelen.
Puste øvelser hjelper meg en god del og i dag begynte jeg med telle teknikk/metode, ikke telle inn pust eller utpust, bare telle - 1001, 1002, 1003… 1100, 1101, 1102 osv, få hjernen til å konsentrere seg med noe annet enn redsel og frykt. Noe annet jeg har prøvd er å tenke fargene (og form) på frukt, blomster ol som finnes i mange forskjellige farger, eks epler er grønne, gule, men de er også grønne, jordbær er røde og de har bitte små beige korn, sitroner er gule, lime er grønn, roser røde, gule, hvite, orange osv finnes mange metoder og teknikker. Noen ganger hjelper det å telle og andre å tenke farger på ting og tang, og andre ganger telle innpust og ut pust, pusteteknikk. Etter hvert vil du finne dine måter å håndtere og kontrollere angsten på! Det blir bedre selvom det er et helvetes, så blir det bedre! Tar tid så prøv deg frem med alle metoder du kan tenke hjelper deg, finn på din egen metode, bokse med armene sittende eks . Jeg kom på den nå og den skal jeg prøve neste agstanfall
Skjelving i brystet kan være en type leamus i musklene. Jeg tenker at leamus hjelper musklene med å slappe av litt for vi selv ikke klarer det. Hjernen vår er helt utrolig og fantastisk. Tankene gir oss angst, ikke så bra, men hjernen tror at den beskytter oss mot fare med symptomene vi får av angst, den fungerer egentlig som den skal, det er de dumme tankene vi må kontrollere og tenke mindre farlig, men saken er at hjernen gjør slik at man får f eks skjelvinger i brystet for å “løsne” stive muskler slik at musklene ikke blir alt for stive og man ikke får mer vondt/smerte tenker jeg.
En periode trodde jeg hadde en type hudkreft, begynte å tenke på den type kreft fordi huden min klødde litt overalt, jo mer jeg trodde på det jo flere symptomer stemte med sykdommens symptomer. Jeg holdt på å bli gal, hos legen følte jeg hadde blitt en spøk så dro ikke. Hva skulle jeg si denne gangen det små klør i huden i ny og ne og derfor har jeg hudkreft. Jeg måtte ta meg sammen, det var dråpen for at jeg måtte slutte å farliggjøre hver minste lille følelse/symptom/tanke. Så jeg sa til angsten drit å dra, så nå drar jeg og kjøper en bra fuktighets krem og smører meg for huden klør fordi den er tørr, ferdig snakket. Ufarliggjøre mer av tankene, litt og litt, det er ikke slik at det det er gjort på et vipps, men ufarliggjøre litt og litt det man tenker. Det er et helvetes jobb, men man må gjennom helvete for å få det bedre…
Har du blitt utredet for matallergi eller intoleranse
Søvnløshet er helt for jævlig. Jeg sliter med det selv og sengen blir til slutt bare en plage. Maser på legen, men de yngre legene er livredde for å skrive ut noe som hjelper. Men Jeg får av og til Lyrica og da sover jeg om natten. Pøv, kanskje det hjelper.