Jeg har på grunn av dumme valg i fortiden og dårlig impulskontroll osv fått en del gjeld. Jeg har angstanfall omtrent hver dag og er livredd for fremtiden. Siden ingenting har gått til inkasso og gjelden ikke er gammel så har jeg fått høre at det ikke er noe hjelp å få, for da vil ikke kreditorene gå med på noen avtaler. Så hva gjør jeg da? Er jo trangt og er så redd for å bli kastet ut av leiligheten, selv om jeg ikke har noe planer om å slutte å betale husleie eller noe annet. Men tenk om jeg en dag ikke klarer det. Jeg har det helt jævlig og vondt inni meg. Redd for å dø samtidig som jeg vil det noen ganger. Men innerst inne ikke. Klarer heller ikke å fortelle det til foreldrene mine for de er veldig imot gjeld og ville nok heller ikke hjulpet meg. Og nesten ikke fortalt det til noen andre heller, bare legen og Nav. Noen her som har det som meg? Noen som har hatt det sånn? Fikk du hjelp? Hva gjorde foreksempel gjeldsrådgiver?
Har du prøvd å ta kontakt med kreditorene dine?
Eller har du bare hørt at kreditorer ikke vil hjelpe til med fersk gjeld?
Min erfaring er at kreditorer vil gjerne ha pengene sine, og det koster de ganske mye penger å sende en sak til inkasso. Så om du kommer de i forkjøpet og er villig til å gjøre en avtale, så kan det fort hende kreditorene dine og er villige til å hjelpe deg og. Men eneste måten å finne det ut på er å ringe de.
Og så lenge du fortsetter å betale husleia di, o klarer det, så blir du heller ikke kastet ut.
Har kontaktet dem noen ganger, de var ikke villige til å gå med på noe. Har time hos gjeldsrådgiver i September. Håper hun klarer å få de med på noe. Ja, klarer det nå, men det blir trangt og jeg er så redd for fremtiden.
Og de var noen som sa en gang at de ikke vil hjelpe noe når det er fersk gjeld og ikke inkasso. Men jeg kan jo ikke la det gå til inkasso for å få hjelp heller.
Er det flere som har det som meg eller har hatt det sånn? Du som har hatt det sånn, hvordan fikk du hjelp? Hvordan bli kvitt den følelsen av at jeg føler meg som en forferdelig person fordi jeg ikke forteller det til familien? Det er en vond hemmelighet men jeg vet det beste er å ikke si det til dem. Men føler jeg svikter dem ved å holde det skjult også.
Ja har hørt noen si det en gang. Har snakket med kreditorene et par ganger også. Men det var ingen vilje til å inngå noen avtale. Skal til gjeldsrådgiver i September, det føles lenge til nå. Kan det hender gjeldsrådgiveren klarer å få de med på nedbetalingsavtale selv om ikke jeg klarte det?
Det er vanskelig å si, men forhåpentligvis så vil de kunne klare å hjelpe deg med en nedbetalings plan. Jeg krysser i allefall fingene for deg at de klarer det.
Får håpe det.
Først ville jeg fått oversikt over all gjeld. Så ville jeg anbefalt å sagt det til foreldrene dine. Er tungt å holde en slik mørk “hemmelighet” for seg selv. Har du merket noe mer enn angsten, som f.eks stiv nakke/rygg og utmattelse?
Ja, skal skaffe meg oversikt. Skal også til gjeldsrådgiver i September. Det er vondt men jeg vet ikke om jeg tør å si det til dem. Må tenke på det.
Ja jeg har vondt overalt og orker ikke å gjøre så mye som før. Og får vondt i hodet og nakken fordi jeg strammer kjeven og biter tennene sammen når jeg har angst, det bare skjer. Og litt stiv i nakken og ryggen.