Hvordan skal man

slutte å sette verdien på folk etter overfladiske egenskaper som former og vekt?

Tja. Godt spørsmål.

Ja, ikke sant. Ifølge en teori lever vi i en kollektiv psykose skapt av en krig mellom det dyriske i oss og den menneskelige selvbevisstheten. Noe i den duren

Det er et kjent fenomen at de vakreste blir tatt for å være intelligente. Så folk dømmer, ganske så ubevisst også. Det virker som at du er bevisst.

Nettopp, Lis. Visse ting er det jo mulig å gjøre folk mer bevisst på, slik som det der, men jeg tror dessverre det er en håpløs kamp i det store og hele. Vi kan ha et ideal om at alle mennesker er like mye verdt, men i praksis så gir vi folk forskjellig verdi basert på blant annet utseende.

Takk, jeg er nok veldig bevisst ja, og likevel kan jeg ikke hjelpe for den primale bedømmelsen av mennesker som mer eller mindre relevante.

Relevante for deg selv? Mennesker bedømmer hverandre primalt først og fremst tenker jeg, men så blir man kjent med personer også.

Ja

Godt innspill. Jeg ville tenkt at det varierer, noen er mest på det primale og noen mest på det “menneskelige”, i mangel av et godt ord. Men kanskje har du rett, i alle fall i visse sammenhenger.

Det er litt av et brukernavn du har forresten… Tyder på litt vansker i livet

Navnet får frem frustrasjonen ganske tydelig, ja. Og noen ganger føler jeg meg som en faen på denne jorden, som er helvete. Bare for å få navnevalget til å høres dypere ut enn hva jeg tenkte klokka tre på natta, sånn passelig full.

:D Klokka tre på natta sånn passelig full… Det kan bli ganske mørkt da, ja. Jorda et helvete, den blir i alle fall galere og galere hver dag. Jeg sliter mye. Jeg er i et forhold, men vet ikke hvor det går. Jeg er mamma, ting gikk i stykker med barnefar. Føler meg litt ensom noen ganger. Hvem gjør vel ikke det.

Jeg har kuttet ut i stor grad å prøve å ha kontroll på fremtiden, annet enn at jeg gjør ting idag som jeg vet må til for at de beste tinga skal kunne skje i morgen. At det i det minste er mulig liksom. Samt at jeg gjør det beste jeg kan for å ha det bra akkurat no. Dette gjelder i høyeste grad seksual/ kjærlighetslivet mitt også. Jeg vil ikke gå inn på detaljer her på offentlig.

Kontroll får jeg ikke uansett, over mitt eget liv. Jeg må bare prøve å være en god mamma for ungene mine. Dem må jeg sette først. Det vil vel si jeg prøver kontrollere det jeg kan. Jeg skjønner du ikke vil gå inn på detaljer her.

Dette har vi vært gjennom før. Har du enda ikke tatt inn over deg at det er snakk om to forskjellige verdisystemer, som verken kan eller skal sammenlignes?

Jeg undres, om du har lyst til å si noe om det, om ditt brudd med barnefaren har noe å gjøre med det som tråden startet med? Siden du valgte å skrive på denne tråden. Overfladiske ønsker og behov som kom i veien for båndet mellom dere?

Nope. Treg, sjø

Nei, det var ikke derfor jeg svarte. Jeg svarte fordi jeg syntes det var et interessant tema.

Hva tror dere ville skjedd om alle skårte 10/10 på utseendet, og alle hadde like høy sosial status?

Da måtte man jo vurdert andre egenskaper hos Den Andre. Hvorfor ikke bare begynne med én gang?

Det er helt sikkert mange som har begynt med det

Jeg vet ikke hva som ville skjedd. Kanskje vi ville hatt en perfekt verden da. Hvis ondskapen også var fjernet.