Ligger inne og tenker

Jeg ligger inne på 3. dagen. Tror jeg trenger det. Har vært ganske lei i det siste.
Jeg og en kamerat kom oppi en konflikt før jeg trakk meg tilbake til leiligheten min, og det har skjedd før, så tror nok vi får en relasjon igjen.

Moren min er veldig skuffa over at jeg ikke reiser hjem til dit jeg kommer fra, der hun bor.
Jeg har ikke vært der siden september. Jeg blir dårlig når jeg reiser dit. Enormt høyt stressnivå, føler meg ensom og alene, og ikke forstått eller tatt hensyn til. Får ikke fred der.

Jeg skulle ønske jeg kjente på mer kjærlighet, håp, tro, ja gode følelser generelt. Men jeg vil bare ligge inne under dyna noen dager til. Trenger å tenke.

Skal man ikke ha lov til å ligge inne i senga i sin egen leilighet når man bare har seg selv å tenke på?

Og av og til tar jeg meg selv i å skulle ønske jeg var annerledes. Mer glad og ubekymra og en som var glad i livet og folk rundt. En som så det positive i ting.

Det må da være lov å være seg selv.
Jeg føler ikke at jeg har riktige følelser, og jeg er voksen…

Hei.

Det er veldig gjenkjennelig det du skriver, både om hvordan det hadde føltes å dra til moren din, til det stedet, og behovet ditt for å ha noen dager hjemme alene. Jeg har selv disse behovene, og det må være lov, det må være lov å kjenne at man ikke takler verden akkurat nå, at man ikke greier å gjøre de tingene man liksom skulle gjøre. Det må være lov å kjenne at det beste for en selv akkurat der og da, er å få lov til å ligge i senga, der man greier å føle seg godt og trygt, der man greier å tenke over ting. Og jeg kjenner igjen den følelsen av å ikke ha riktige følelser.

Jeg merker selv at jeg er lei av at andre liksom tenker at det er noe som bare skal gå over, at man skal slutte å kjenne det slik. Det går jo over, litt kan det gå over, og man kan greie dette du skriver, om å se mer positivt i ting og få det bedre. For jeg har opplevd det, jeg har funnet ting som hjelper meg med å oppleve det (manualene til Modum bad, pluss forståelsesfulle terapeuter), men jeg har innsett nå at det vonde aldri vil forsvinne. Det vil alltid være en del av livet mitt. Og slik som bøkene mine forteller, så ved å slippe inn det gode, ved å senke muren så man kjenner det gode, så kjenner man også de vonde tingene. Og jeg har tenkt at det har vært feil, og at jeg ikke kunne det. At jeg ikke få noe godt eller ha lov til å kjenne på gode ting, når jeg ikke hadde fått fikset det vonde. Og nå forstår jeg at det er helt feil. Men det har tatt tid. Jeg har til og med hvert kjempe redd for de gode følelsene og de gode opplevelsene, fordi jeg visste at jeg da ville kjenne på det vonde etterpå. Fordi jeg da visste at jeg ville få vite at jeg ikke hadde trengt å ha hatt det så vondt, og at det faktisk er folk som vil meg godt og behandle meg godt. Jeg trodde først ikke på det, jeg trodde ikke på at noen ville tro godt om meg eller at de ville fortsette å ønske å ha med meg å gjøre, for det har vært så mange som har latt meg få vite at det var noe galt med meg. Og jeg ventet bare på at de skulle se det, hvis de tenkte godt om meg - at de skulle se at jeg var helt forferdelig og ikke verdt å like.

Det er da ikke bortkastet det gode. Det er aldri bortkastet, selv om man ikke greier å kjenne eller å tro på det der og da.

Da jeg fant manualen fra Modum bad og lærte om traumer, så lærte jeg å se meg seg på en ny måte, at jeg da begynte å se på meg selv ikke som en som var “feil”, men som en som hadde hatt det vondt. Og jeg lærte at det fant ting jeg kunne gjøre, og jeg lærte å forstå meg selv og mine reaksjoner. At de reaksjonene mine ikke hadde vært rare og uforståelige, som folk stadig hadde fått meg til å tenke og tro, men at de var helt normale, at de var helt naturlige reaksjoner på en unaturlig eller veldig vond situasjon. Alle de som har sagt jeg har vært “feil”, har ikke opplevd å ha det slik som jeg har hatt det, og jeg greier ikke en gang å fortelle dem det, jeg vil ikke gjøre det, vil ikke gjøre dem vondt med å gjøre det, men jeg har prøvd - men de vet ikke hvordan de selv ville ha reagert i den situasjonen.

Jeg har opplevd så mange ganger at folk liksom har tenkt at grunnen til at jeg har det vondt, er at jeg ikke gjør ting riktig, at jeg ikke gjør ting som dem, og at hvis jeg bare hadde gjort slik som dem, så hadde det vært bra. Men det er ikke slik, jeg gjorde ting annerledes enn dem, fordi jeg hadde det så jævlig vondt. Det betyr ikke at jeg ikke har gjort ting som ikke har gjort meg selv vondt, jeg har ønsket å ødelegge meg selv fordi jeg hadde det så vondt og det ikke var det andre ønsket eller greide å forstå, og jeg har også hatt så mye dårlig samvittighet for å ha påført andre problemer osv. Og vært livredd for at jeg skulle gjøre andre vondt, fordi jeg hadde det så vondt at jeg liksom manglet grenser. At jeg ikke kjente noe, så da kunne jeg heller ikke kjenne om jeg gjorde noe som ville være vondt for andre.

Jeg vil bare si at de tingene du ønsker, finnes der ute, men det fineste å begynne med, er akkurat det jeg føler du gjør nå, å ta hensyn til deg selv, tenkt på deg selv og ikke på hva andre sier om hva du burde gjøre.

Det er for mye snakk og tanker om at man må eller bør det ene eller det andre, men er det vel ikke opp til den enkelte å bestemme det? Og at man ikke trenger at andre gjør det gjør det samme for en. Kanskje de heller ikke følger det de trenger (noe jeg tror). Det burde ikke være slik at fordi noen ting er gode for noen, eller passer for noen, som er gode til å formidle det og trygg på at de har rett, så skal man måtte føle at “alle” må gjøre det samme?

Det er så mange ting vi allerede trenger og må gjøre, vi trenger ikke at vi selv krever at vi skal måtte gjøre ting som ikke kjenner godt for oss, når vi ikke trenger det. Og når man har hatt det så vondt, så betyr egentlig alle småting så mye, alt som kan føles litt godt for en, at man gjør ting man har lyst til eller kjenner behov for, at man lytter til seg selv og ikke til andre. Ene psykologen min vektla det veldig, viktigheten av det. Og det er jeg glad for. Og noe annet er at når man har opplevd å være i situasjoner, hvor man har hatt det vondt pga. andre, når folk ikke har tatt hensyn til en og passet på en slik de skulle, da gjør hver gang man er i en slik situasjon hvor man ikke lytter til seg selv, og man “utsetter” seg for folk som ikke lytter til en, vondt igjen.

Jeg sender deg gode tanker <3

Det er veldig strevsomt denne følelsen av at noe er feil og noe riktig. Føles ofte som at de som har det bra er de som har rett på et vis. Er jo så mye om at en må komme seg ut, komme seg til skogs, og å komme seg på trening, møte folk, opplever, gjøre osv… men jeg har ikke lyst.

Veldig mye i livet mitt har blitt stressende fordi jeg har følt jeg bør…

Og det med å være feil… Det er noe der… Så du mener at det heller kan være at man har det vondt…

Men det er jo vondt å skulle føle på at man må gjøre spesifikke ting hele tida…

Ja, ikke sant. Du skriver at det kan være vondt og stressende å føle at man burde gjøre ting.

Det er sikkert mye som vil være bra for en å gjøre, og jeg vet ikke om jeg velger det “riktige” heller, men jeg har selv kjent veldig på det stresset om å måtte ting, og drevet og skulle presse meg til ting. Men da gjør man ikke ting fordi man kjenner at det er noe man har lyst til eller noe som vil være godt for en.

Det kan være bra å kjenne litt på press, det kan få en til å gjøre ting f.eks. hvis man er redd for å gjøre ting eller finner på gode grunner for å ikke gjøre ting. Men når man kjenner på et veldig press om at man må ting, så vil ikke det nødvendigvis gjøre ting bedre om man gir etter for det presset. Jeg lurer på om dette på en måte også er en form for angst, at man kan være redd for hva som skjer hvis man ikke gjør de og de tingene? Hvis man ikke gjør det folk sier at man bør? Jeg vet ikke helt.

Det jeg vet er at jeg selv oppdaget at det var mye bedre for meg å godta at jeg har disse dagene når jeg ikke føler jeg orker eller vil gjøre noe som helst, at det var mye bedre for meg selv om jeg tillot meg selv å føle meg slik, heller enn at jeg prøvde å få meg til å slutte å føle meg slik, og at jeg da gjerne opplevde dagen etter at jeg da igjen hadde lyst og greide å gjøre ting.

Ikke det, jeg skulle veldig gjerne ønske at jeg ikke hadde den motstanden mot å gjøre ting, at jeg bare kom meg ut og var med folk og alt det som “normale” folk gjør og kan, men jeg har funnet ut at det er mye bedre å ikke plage meg selv med det.

Og så prøver jeg heller å “lokke” meg selv, at jeg liksom kjenner etter og spør meg selv - kan jeg ville gjøre det ene eller det andre, ting som jeg vet er ok for meg. Jeg prøver ikke å presse meg, bare se om jeg kan få meg selv til å gjøre noen ting.

Jeg tror også at det å føle at jeg blir presset til ting, uten at folk spør hva jeg selv trenger og vil, er veldig triggende for meg, fordi jeg har opplevd det altfor mye. Og at det derfor gjør at jeg bare får mer motstand inni meg mot å gjøre ting, også når jeg selv gjør det.

Jeg har presset meg selv altfor mye, i altfor mange år også. Jeg fortsatte å oppføre meg mot meg selv, slik de hadde oppført seg mot meg, noe som er helt vanlig. Det er jo av dem rundt en, man som barn lærer hvordan man skal behandle seg selv, ut ifra hvordan de behandler en.

Men man kan forandre på det som voksen. Heldigvis.

En form for angst, å være redd for hva som skjer hvis man ikke gjør de og de tingene… Jeg tror det handler om at en ikke vil være utenfor. Jeg har vært mye utenfor i livet mitt, og det er det verste som fins.

Akkurat nå tenker jeg på folk på min alder som har familie, og som går på stranda. Bortsett fra at det er kaldt i vannet fortsatt da… Det er klart en ønsker å være en del av noe. Jeg følte meg alltid utenfor klassekamerater da jeg var yngre, og jeg tror nok det stammer derifra et sted. At jeg har et ønske om å være sammen.

Jeg har alltid vært opptatt av “det som er normalt”, og alltid følt at jeg må bli “normal”. Men har ikke blitt særlig A4. Likevel skulle jeg vel fortsatt ønske at jeg var litt mer normal.

Ja. Jeg ønsker å være sammen med andre. Ønsker en slags enhet.

Jeg har et ekstremt høyt ønske om å være sammen med andre i et slags fellesskap. Men f.eks. folk på min alder fra der jeg kommer fra, de er jeg jo også redd, fordi jeg er redd jeg skal føle meg alene sammen med de igjen, noe jeg gjorde i hele oppveksten. Så derfor har jeg isolert meg en god del.

Jeg har visst veldig mye på hjertet nå virker det som…

Det er veldig bra å dele hva man tenker og kjenner på. Det er bare bra <3

Og er bra at du kjenner på et ønske om å være sammen med andre i et slags fellesskap. Det finnes mange ulike fellesskap. F.eks. så kan man begynne på en idrett, pardans eller en annen aktivitet som man gjør sammen. Noe du er interessert i. Man lager seg naturlig fellesskap i de gruppene.

Men man også tørre å prøve.

Jeg skjønner redselen for å føle deg alene sammen med andre igjen. Det er ingen god følelse, men om du isolerer deg, så skjer det iallfall ikke.

Det kan også finnes steder, og fellesskap, for dem som har bakgrunn i psykiske lidelser eller noe sånt, uten at man trenger å snakke om de tinga, men at man er med andre som er litt i samme situasjon eller som har vært i samme situasjon. Det er nok av dem som har følt seg utenfor før.

Er det noe du hadde hatt lyst å gjøre, prøve, et eller annet? Det er lov å prøve forskjellige ting, og jeg vil egentlig anbefale deg det, å teste ut litt ulike miljøer, eller ulike aktiviteter. Det finnes nok av ulike ting man kan gjøre sammen med andre folk, kurs man kan gå på f.eks.

Jeg gikk selv i fjor vår på et par kurs, og på det ene fikk jeg ei ny venninne, men bare det å utfordre seg selv på å møte og bli kjent med nye folk, syns jeg er fint. Det er noe med å føle at man står sterkere når man kan gjøre det, og at det går greit.

Og hvis man ikke føler at man blir venner med noen av dem eller noe sånt, så bare vær stolt av deg selv for at du har prøvd, og så prøv et nytt sted, eller ny aktivitet. Det å dele noe man liker, er noe som kan binde folk også sammen, en fin ting å dele.

Dessuten kan det være veldig godt for en selv å bli minnet på at man ikke bare er “problemene” sine, men at man er et “vanlig” menneske også med interesser og evner av ulike slag. Og det jeg også syns kan være veldig deilig med å være med nye folk, er at de ikke vet noe om bakgrunnen min, slik at jeg ikke trenger å bære den med meg. Egentlig kan man da være den man ønsker å være, eller å prøve ut hvem man ønsker å være.

Og det å begynne et nytt sted, i en ny aktivitet, kan være skummelt, men de fleste har opplevd å være ny selv og vet hvordan det er, og hvis det er et godt miljø, et godt sted å være, så pleier folk å ta godt imot nye folk. Og de er gjerne bare glade for at det er enda flere som deler deres interesser.

Jeg har et slags miljø jeg går til, men vet at jeg må utvide det. Det er ikke noe lett…

Hvorfor har alt blitt så komplisert og vanskelig…

Jeg har full forståelse for at det ikke er lett.

Det er gjerne slik, at man jo blir redd, fordi man har hatt vanskelige eller vonde opplevelser tidligere, og så lar man være å prøve, fordi man bare tror at det samme vil skje igjen, og da blir man egentlig bare mer redd og at det blir vanskeligere.

Tror du at det kan ha noe med det å gjøre?

Her på sidene blir det for privat og omfattende å svare på.
Om du ønsker å skrive privat til meg, så må du bare gjøre det, men tenker du kanskje først og fremst vil skrive her…

Jeg kjenner jeg tenker mye på folk fra fortida. Her jeg bor nå er det kanskje lettere å bli kjent, men først og fremst er det lettest å bli kjent på ulike lavterskeltilbud.

Jeg vil gjerne skrive litt til deg om du skrive meg direkte. Da kan jeg også stille spørsmål til deg som jeg ikke vil skrive offentlig i et forum…

Jeg har sendt deg en privat melding :)