Hele livet mitt har jeg følt at jeg har vært litt annerledes enn andre rundt meg. Jeg kan huske i ungdommen hvordan noen traumatiske hendelser virkelig fikk meg til å miste kontakten med den lekne siden av det å være ung. Hvordan de rundt meg plutselig virket “barnslige”, og at de ikke skjønte omfanget og graden av alvoret jeg forsøkte å formidle de gangene jeg forsøkte å åpne opp om ting. Sågar de voksne avvfeide det som fjas fra en unggutt.
Så hva gjør en ung herremann når alle virker å snu ryggen til og sier en må skjerpe seg? Vel, det mest logiske må være at det er meg det er noe galt med, og at jeg må skjerpe meg å holde ting for meg selv.
Så det gjorde jeg. I mange, mange år.
Jeg fortsatte livet med den eksisterende ballasten. Gikk inn i et langvarig forhold og bygget meg opp en karriere over de neste 20 årene. Hele denne tiden merket jeg at jeg hadde perioder der jeg ikke klarte å prestere hverken hjemme eller i jobb. Alt ble bare så tungt innimellom at jeg knapt klarte å formulere en tanke om gangen.
Men da kom alltid ekkoet fra ungdommen tilbake igjen, om at det bare var fjas og at jeg måtte skjerpe meg. Så jeg sa aldri noe til noen. Og jeg var overbevist om at alle gikk rundt å hadde det slik, det var jo bare jeg som var svak.
Tiden gikk og forholdet røk til slutt. Jeg fokuserte videre på karrieren i noen år etter det. Helt til det en dag stoppet helt opp, bokstavelig talt.
Alt hentet meg inn i en og samme stund. Traumer, følelser og opplevelser som jeg hadde holdt for meg selv skyldte over meg, og jeg stoppet bare opp. Det tok to år før jeg våknet til litt igjen og kom meg opp av senga, hvor mesteparten av dagene ble brukt.
Med tiden og intensiv terapi lærte jeg etter hvert smått å forstå hva jeg virkelig hadde vært gjennom de første 3-4 tiårene av livet mitt. Hvordan det ikke var normalt for folk å bære på en slik belastning i så mange år, eller i det hele for den saks skyld. Jeg lærte meg selv å kjenne gjennom terapien, og etter hvert, også hvordan jeg kunne ta bedre vare på meg selv. Det var ikke lett i det hele tatt, og tok masse jobb og tid.
Jeg begynte som et tomt skall, men har brukt de siste årene på en livsstilsendring som både fysisk og psykisk gjør at jeg står sterkere enn noen gang.
Men selv om jeg har det bedre med meg selv enn noen gang før, er jo selvfølgelig mange av de gamle sårene tilstede. Jeg er ikke, og vil aldri bli “normal”. Den sosiale angsten og depresjonen vil alltid sette grenser for hvor langt jeg klarer å gå. Og det er helt i orden, for det er følgene av det livet jeg har levd.
Men jeg har også et liv jeg skal leve, og det er der jeg nå famler litt i mørket.
Med mine sosiale begrensninger som følge av angst blandt annet, så har jeg store problemer med å oppnå kontakt med andre. Jeg har vært en enstøing i lang tid, men har den siste tiden gjort et lite forsøk på å ta kontakt med andre. Det er litt stressende og ubehagelig, men det å gå utenfor komfortsonen er jo som regel det.
Jeg merker at usikkerheten tar litt overhånd til tider, og at det blir vanskelig. Og det er nok derfor jeg sitter her nå og skriver. For å lufte usikkerheten og lette litt på trykket.
Det hjelper det.