Har noen tips?

Jeg er egentlig bare lei meg sykt ofte. Jeg har nesten ingen venner og de jeg har er jeg usikker på om faktisk liker meg. Jeg har aldri følt meg så usikker på utseendet å kropp før. Jeg er annerledes å har vert det en stund nå. Nå igjen starter folk jeg ikke kjenner en gang rykter om meg på en helt annen skole. Jeg bare føler at alt med meg er feil. Har noen tips?

Har du vurdert en diagnose for aspbergers / autisme-spektrum? Om du føler at du er annerledes og ikke helt klarer å forstå hvordan andre mennesker er så sosiale, så er kanskje nevrodivergens svaret. Da jeg fikk min diagnose, fikk jeg mye bedre forståelse rundt hvorfor folk tilsynelatende ikke likte meg, uten grunn.

PS: en studie fant ut at RAADS-R testen (finnes online på bl.a. embrace autism sin nettside) gir diagnoser som viser seg å være på lik linje med proffesjonell diagnose. En ekte diagnose vil ta lang tid, men de fleste foreninger og klubber for nevrodivergente krever ikke offisiell diagnose

Jeg fikk en autisme/Asf/Add/aspergers diagnose ett par år siden

Asd* mente jeg jeg skrev litt feil

Da bør du vurdere foreninger eller klubber eller online forum for folk med ASD. Oss nevrodivergente forstår hverandre mye bedre enn nevrotypiske gjør, og vanligvis flokker ND folk seg sammen uten å tenke over det, fordi måten vi kommuniserer og sosialiserer på er så annerledes fra NT folk. NT folk har litt som instinkt å dytte vekk de som er annerledes. Kalle oss fæle ting, spre rykter, krangle med oss, behandle oss som barn. De misforstår oss ofte også. De har så mange dumme usynlige regler, og når vi bryter disse reglene, så mener de at vi har gjort noe umoralsk, men det er bare tull. De skjuler hva de egentlig mener under mange lag med sarkasme og falsk vennlighet. Det finnes snille NT, såklart. Men utifra det du sier, så har du sikkert møtt flere av de trangsynte NTene. Som sagt: finn dine folk. Finn forumer for ND folk, eller forumer for dine interesser. Jeg var i en ND bok-gruppechat, det var perfekt for meg. Lykke til, og ikke la NTene få deg til å føle at noe er feil ved deg; fordi om de oppfører seg sånn, så er noe galt med dem.

Tusen takk for tips

Jeg må snakke med deg i privat melding

Mener du meg eller andre personen

Trenger å snakke med noen om autisme

Okei jeg kan snakke med deg om det vis du vil

Har du snap add meg

Ok adder deg imorgen vis du kan si snappen din

Må snakke med deg idag så adder jeg deg du kan akseptere den nå eller er du opptatt

Jeg skal egentlig legge meg snart siden jeg skal opp veldig tidlig imorgen. Går det bra?

Hva er snappen din

soxxoxxos eller noe sånt

Ja, det er et et pålitelig verktøy dersom det brukes riktig. Men til og med de profesjonelle feiler på det området.

Det du skriver her er bare synsing og føleri. Jeg mistenker deg for å drive identitetspolitikk istedenfor å ønske å løse problemer.

Alt jeg skrev er basert på 20 år med egne erfaringer rundt mobbing og annerledes behandling. Uheldigvis så har oss autister måter å kommunisere på og oppføre oss på som ofte blir misforstått og brukt mot oss. Et interresant eksempel er guider til å avsløre løgn; om du stimmer, ikke klarer å holde øyekontakt og svarer nervøst, så mener folk dette er tegn på at en person juger, men for oss er dette bare hvordan vi ER. De fleste autister har også opplevd å bli mobbet eller ertet på grunn av ting vi er interesserte i, eller blitt gjort narr av gjennom falske komplimenter. Såklart er ikke ALLE NT folk slik. Men jeg og mine kontakter i ND foreninger har alle opplevd diskriminering og mobbing på basis av vår nevrodivergens. Dette var ikke “identitetspolitikk”, det var et forsøk på å si “hei, jeg vet at autisme ikke er lett. jeg vet at folk kan være slemme mot oss, og jeg vet hvor forvirrende det er å ikke vite hvorfor vi blir behandlet sånn når vi ikke har gjort noe galt”. Denne uvitenheten og ensomheten OP snakker om, er noe som gir oss mye angst.

Dine erfaringer gjennom 20 år er ikke nødvendigvis representative for tingenes tilstand.

Hvor fant du disse guidene? Hvilken juridisk gyldighet har de? Og hvorfor kan du ikke forsvare deg mot slike usakligheter, når du har akkurat de samme rettighetene som de du kaller “NT”?

Hvilke foreninger er dette? Og hvordan vet dere at det mer eller mindre oppkonstruerte begrepet “nevrodivergens” er årsaken til mobbing og diskriminering i hvert enkelt tilfelle, og ikke noe annet? Det er faktisk mange med autismespekterdiagnoser som ikke identifiserer seg med nevrodivergensbevegelsen, hvor vil du plassere dem i bildet ditt? Er de liksom svikere og hyklere for dere nevrodivergensaktivister, siden de ikke vil akseptere merkelappen “nevrodivergent”? I så fall er det jo dere selv som dømmer og diskriminerer.

I så fall er det jo den utfordringen du må vektlegge i kommunikasjonen, istedenfor å bare skape enda flere kunstige skiller mellom mennesker - altså identitetspolitikk.