Har alltid følt meg annerledes og rar. Siden jeg har vært en feminin gutt tror jeg mye har gått “under radaren”. Har slitt med skole og i voksen alder spesielt økonomi, jobb og “systemer”. Opplever meg selv som intelligent og interessert, men med dårlig konsentrasjon kanskje. Til tider hyperfokus. Har slitt med astrafobi i over 20 år, noe som har påvirket meg mye. Disse tingene sammen med utfordringer sosialt, at jeg fort har blitt oppfattet som avvisende, og at mye blir sett på som “angst” når det egentlig har vært overbelastning i nervesystemet tror jeg. Jeg er nå 46 år. Sykemeldt. Har fått utmattelsessymptomer. Blir utmattet av veldig lite, spesielt det sosiale. Og det sensorisk sensitive har blitt kraftigere. Jeg får dager der alt på tv blir “for mye”. Lyder, bevegelse kan gjøre meg på gråten og sint. Utredes nå for autismespekteret. Mye har “falt på plass” etter at jeg har lært litt om dette. Og skriver nå her for å se om noen kanskje kan kjenne igjen noe av dette, eller har lignende opplevelser.
Mvh. M
Hei. Jeg er redd for det samme. Sykehuset som behandler meg sier at uansett om jeg hopper opp og ned på gresset utenfor sykehuset, vil de aldri gi meg noen annen diagnose enn paranoid schizofreni. Godt mulig jeg har den også, men hvorfor får jeg vondt nedover i beina når andre skader seg på film eller i virkeligheten? Hvorfor takler jeg ikke mange lyder, maskinlyder, fester med høy musikk, høye smell? Hvorfor føler jeg meg isolert, så sosial som jeg er? Hvorfor deler jeg alt for mye, hvorfor kan jeg ikke konsentrere meg? Jeg har masse talenter, får høre det ofte, hvorfor kan jeg ikke bare nå ut med visene jeg har skrevet? Skal gi ut en diktsamling neste år, og opptrer jevnlig. Likevel, drømmer om å ha det bedre. Ville det blitt bedre om jeg ble utredet for autisme? Tror ikke det vil skje, men … Behandlingen for scizofrenien er bra, men jeg rådes til ikke å ha ambisjoner. Bare gjøre én hyggelig og én nyttig ting hver dag. Jeg har store drømmer. De begynner alltid med å rydde leiligheten. Er sliten, men håpefull, forvirret, men sterk. Kjenner noen som har autisme, og har hatt god kontakt med dem, en forståelse. Håper for deg at du får hjelp så du kan leve mer i tråd med den du føler deg som. Nå vet jeg hva astrafobi er! Selv har jeg en sterk fascinasjon nettopp for tordenvær og må holde igjen for ikke å gå ut i det. Lykke til med ditt!
Hei hei! Takk for tilbakemeldingen Vips!
Hm.. for meg hørtes det merkelig ut å si: dette med at du ikke får annen diagnose enn paranoid schizofreni. Hvem sa dette? En lege eller flere? Jeg ville nok bedt om a second opinion. Og uansett hva det skulle være så hørtes det jo ikke hyggelig ut når du forteller hva du strever med. Da burde du jo få hjelp annet enn å bare få en diagnose som ikke hjelper deg til å forstå mer eller få det bedre. Desverre kan det være en del behandlere som ikke er så gode. Jeg har møtt noen på veien jeg også og det er utfordrende når man selv åpnet seg og er sårbar. Har du noen pårørende eller en venn du kan støtte deg litt til. Be gjerne noen om hjelp og ikke gi deg hvis du selv kjenner at det er noe som ikke stemmer. Det er tross alt du som vet best hvordan det er å være deg. Lykke til. Håper du får bedre hjelp!
Vennlig hilsen Magne
Takk for veldig varm og forståelsesfull melding. Jeg har akkurat fått en ny behandler, en psykomotorisk fysioterapeut, og har nye, ferske forventninger. Han sier at når man er i krise, skal man ikke behøve å kjempe så fælt. Da skal man bare få lov til å ta imot den aller aller beste hjelpen. Han sier at alt handler om relasjon, og at behandleren må tørre å stå i relasjon til oss pasienter, selv om vi en gang i fremtiden skal klare oss mer selv. Jeg syns det er flott sagt. Vi er ikke persilleblad heller, de fleste med psykiske problemer jeg har møtt er supersterke. Tanken på at vi engang skal ut av den terapeutiske relasjonen, kan ikke hindre at terapeuten gjør sitt aller aller beste og tør å gi av seg selv. Til slutt, Magne, du oppleves ikke avvisende i det hele tatt, bare veldig empatisk. Lykke til, og takk for dine gode tanker. Vips
Takk for fin melding ❤️🙏Det varmet. Så fint å høre at du har fått en behandler som sier slike kloke ting. Det høres lovende ut. Og bra formulert dette med at vi ikke er persilleblad. Jeg er enig, de fleste jeg har møtt med psykiske problemer er også supersterke. Men vi kan være sårbare og slitne, og det kan være utfordrende å stå i at behandlere ikke hører eller ser oss når vi trenger det. Aldri gå på akkord med deg selv om du kjenner at det er feil. Hør med andre, få flere innspill.
Lykke til til deg også, og takk for gode ord.
M