Autisme/ nevrodivergens i voksen alder

Artikkelen finner du ved å gå inn på:

Utrolig bra artikkel! Spot on! Her forklares jo alt akkurat slik jeg opplever det! Men jeg trodde kanskje at det var mer kunnskap om dette allerede i helsetjenesten, spesielt blandt de som jobber med og utreder for autisme?!
Men det virker som det ikke er det..
Jøss. Jeg har lyst at legen min skal forstå dette.
Tusen takk for at du delte!
Den var en lettelse å lese og se at jeg passer helt inn i beskrivelsen. Jeg blir så sliten av denne prosessen og får ofte imposter syndrom. Så dette hjalp litt til å kjenne at det faktisk ER noe. Det er ikke bare jeg som er svak eller finner på.
Det var sikkert en lettelse for deg også å lese dette? Hva har dine behandlere lege sagt? Har de vært inne på dette?
M

Tusen takk for den responsen. Jeg blir så glad når noe jeg har gjort, også er til hjelp for andre. Måtte slå opp ordet «imposter syndrom», og følelsen av å være ubrukelig, er nok min versjon av det, men da ga du meg god medisin mot det igår kveld.
Jeg fant artikkelen etter at jeg hadde vært hos legen, og det er en stor lettelse å skjønne at dette ikke er kronisk, og kan reverseres, selvom det har vart lenge, så har bare sendt ham en lenke til den, og regner med at han kjenner igjen det jeg allerede har fortalt ham, ved å lese den.
Takk for at du minte meg på sjakk-VM. Det var jo kjempespennende og kjekt å se hurtigsjakken idag. Gull igjen på vår mann. Jippi!

Det er slitsomt at det jeg forteller og forklarer til lege og behandler ikke nødvendigvis blir tatt på alvor og trodd på, men vurdert og kanskje misforstått. Når jeg forklarer at jeg er utmattet så forventer jeg at de forstår hva det betyr. Men den ene behandleren begynte å snakke om angst og bekymringer, og har flere ganger hintet til å være redd når jeg har snakket om overveldelse, sensorisk sensitivitet og fysisk utmattelse. Jeg er så lei av å måtte forklare og forsvare meg. Men jeg får bare prøve å kjempe på videre. Jeg får ikke sendt link til legen, med mindre jeg gjør det under e-konsultasjon på Helsenorge? Men jeg har epostadressen til behandleren min på dps så hun kan jeg sende til.
Ubrukelig er du absolutt ikke. Du er en super resurs , og det er så bra at du deler av din erfaring. Ikke la deg lure av negative følelser. Ikke glem de gode dagene , de som er snille , og alt som er fint. De mørke dagene og tankene kan lure oss. Men vi holder oss fast og rir stormene av!
Tusen takk!
Kos deg med sjakk nå! Jeg kan ikke tro at jeg har blitt engasjert i sport! Jeg har sett på sjakk på tv i fire dager nå! Magnus ble på nytt verdensmester i dag! Men det er visst mer sjakk i morgen også? En annen type sjakk kanskje? Uansett, kos deg masse!
M

Tusen takk for oppmuntrende ord.
Lenke til lege kan sendes som ekonsultasjon via HelseNorge, ja.
Lynsjakk imorra:-)