Føler meg som en alien

Hei, jeg er en 16 år gammel jente som har følt meg som en type alien eller skapning så lenge jeg kan huske.
Har aldri helt klart å finne ut av hvorfor jeg er som jeg er.
Lærte tidlig at jeg kan komme meg igjennom det sosiale hvis jeg bare fokuserer veldig og er forsiktig. Men det er ikke alltid så enkelt, spesielt når jeg er sliten. På barne og ungdomskolen så hadde jeg veldig mye fravær. På ungdomskolen var jeg nesten aldri på skolen. Møtte for det meste opp hver dag siden jeg hadde lyst til å klare det, men endte opp med å dra hjem igjen (ofte etter første eller andre time). Går nå VG1. Har ikke fravær, og har pushet meg igjennom hver eneste skole dag.
Men det tar ekstremt mye energi fra meg, og ender som regel opp med at jeg er helt utmattet på slutten av dagen. Blir også ofte syk, knekker sammen, eller så får jeg smerter i kroppen. Har alltid vært sånn. Bruker bare veldig mye energi på å fungere rundt folk, og det ødelegger meg. Har også altid hatt trøbbel når det kommer til vennskap. Er det noen som relaterer til dette? Noen som kanskje vet hva jeg kan gjøre for å fungere bedre uten å bli helt utmattet?

Selv fant jeg først vennskap, som føltes ekte, på vgs. Og enda flere i voksen alder. Det er ikke alltid lett å finne sin plass i grunnskoleløpet.

Jeg lærte nylig at jeg er autistisk. Høytfungerende, men likevel kan det forklare en del av min egen følelse av å ikke passe inn. Det tar krefter å prøve å passe inn, når en er for ulike i forhold til sanse- og tankeopplevelser. Jeg har i tillegg ADHD som strekker i autismen. Det medfører at det ikke nødvendigvis er så lett gjenkjenne at jeg har begge deler. Kombinert kalles det AuDHD.

En enkel del som at verden for meg sjelden føles lineær, men hoppende frem og tilbake i ulike tankerekker, gjør det vanskelig å forholde seg til samtaler mange normale mennesker har. Small-talk, kan for mange være en underholdende samtale. For min del tapper det energi og kan føles uutholdelig til tider.

Kanskje har du også autisme, ADHD eller AuDHD? Les litt om det.

Uansett grunn for at du føler deg utenfor, er jeg sikker på at du før eller senere vil finne mennesker som forstår og passer sammen med akkurat deg! Prøv å finne fritidsaktiviteter som du trives med. Start forsiktig. Ofte er det lettere å finne frem til likesinnede gjennom felles interesser, hvor interessen kan få fokus først og lede en videre til vennskap.

Det viktigste av alt, er at du finner noe du liker. Finn ut av hvem du selv er, når du ikke lar andre påvirke deg. Vær god mot deg selv og vennlig mot dem rundt deg. Det løser mye og gjør det lettere å være mottakelig når de rette menneskene krysser din vei ❤️

I forhold til utmattelse og sykdom, sjekk også om du mangler D-vitamin eller jern. Evt også om det er matvarer du ikke tåler. F.eks gluten. Slike ting kan påvirke utmattelse, uten at det alltid er lett å vite at det er grunnen. Kanskje er det kombinerte årsaker.

Masse lykke til ❤️ Livet endrer seg alltid. Og det er masse overraskelser for den som leter 🌞