Nå legger du mange ord i min munn. Jeg ønsker å holde min anonymitet, og derfor vil jeg ikke oppgi foreninger jeg er en del av. Men jeg deltok på et forskningsprosjekt med nevrodivergente forrige helg hvor jeg fikk mye innsikt i diskrimineringen vi opplever. Å få en offisiell diagnose er veldig vanskelig, det tok meg 13 måndeder for meg å bli diagnosert med ADHD og ASD, jeg har møtt folk som ikke fikk diagnosen før de var 50 år, fordi det finnes fordommer mot disse diagnosene som gjør at leger nekter å sette diagnostisk prosess i gang for folk (spesielt jenter) som virker “normale”. Du kan si at ND har “like rettigheter” som NT folk, men det er ikke helt riktig når vi opplever diskriminering basert på våre diagnoser, som for eksempel infantlisering fra leger og arbeidsgivere. Nevrodivergens er et paraplybegrep på flere ting, som ADHD, ASD, dysleksi og andre, det er ikke en “oppdiktet kategori”. Folk kan få lov til å ikke identifisere seg med ND foreninger, men det endrer ikke det faktum at autisme og ADHD gjør livene til de som har det vanskeligere. Mer enn det orker jeg ikke forklare, fordi det virker ikke som du ønsker å disse emnene seriøst. Jeg anbefaler å snakke med flere folk med ASD og høre på hva de mener om samfunnets behandlig av dem både som voksne og barn
Det er nokså enkelt for meg å finne ut av hvilke foreninger dette er. Jeg er godt kjent i “landskapet”.
Når det gjelder diskriminering så har jeg ikke inntrykk av at disse foreningene vektlegger f.eks. forskjellen på opplevd diskriminering og réell diskriminering - eller har noe fokus på rettigheter og hvordan man skal håndtere rettighetsbrudd (uansett hva det gjelder). Det er selvfølgelig mulig at de jeg har møtt ikke representerer sine foreninger på en god måte, men da må foreningene selv være tydeligere på hva de står for.
Det er nok du som ikke tar deg selv seriøst i måten du fremstiller saksforholdene på. Her prøver du å bagatellisere og dra fokuset bort fra mitt poeng og over til noe annet. Det er en kjent taktikk fra identitetspolitiske aktivister (i tilfelle du ikke visste det).