Jeg har også fått høre at jeg er veldig bestemt og at folk kan misforstå og oppleve det som om jeg skal ha rett, når jeg bare uttrykker meningen min. Jeg kommer da fra et hjem der det ikke var trygt å si hva en mente, eller at det ikke ble lyttet til, så jeg er nok preget av det, men folk er jo forskjellige der også, at noen har sterkere meninger om ting enn andre. Og i andre land enn Norge er man også vel mer vant til å si hva man mener og at folk er uenige uten at det trenger å være et stort problem (har jeg inntrykk av). Når jeg sier det jeg mener, så er det ikke fordi jeg vil ha rett, jeg ønsker bare å kunne si hva jeg tenker, og jeg syns det er fint hvis andre gjør det samme. Jeg liker bedre åpne og ærlige folk, for da vet en jo bedre hvor man har dem, og da er det også lettere å snakke om ting, enn hvis de ikke sier hva de mener.
Det at du er imot rus og har reagert på det når vennene dine har begynt på det, er jo bare bra. Det er jo helt ille at de begynte med det, og til og med så ung. Jeg tenker at det er noe du kunne ha sagt fra til en voksen om. Jeg skjønner at du reagerte på det, det viser jo bare at du bryr deg om dem og at du forstår hvor alvorlig det er å begynne å røyke eller å begynne med narkotika. Det sier meg bare at du ser konsekvensen bedre enn dem.
De sier at evnerike barn gjerne er opptatt av rett og galt, av det å følge regler. Og ønsker åpenhet. Det å ikke tåle at folk lyver, er heller ingen dårlig egenskap.
Jeg har også kunne bli oppfattet som frekk, og opplevd at jeg ble misforstått fordi jeg egentlig bare ønsket folk godt. Men noen ganger så sier man jo ting uten at man vet hva man gjør, eller med en feil, og det må være lov det også. Hvis vi må være feilfrie eller aldri si noe feil eller noe sånt, så blir det tungt å leve og man føler at man må passe på hele tida i forhold til andre folk. Jeg har også vært redd for å få kjeft.
Det som er at det sosiale betyr så mye, og det er en del av alt. Men det er også sånn at når man føler seg utrygg og er på vakt, eller i en beredsskapsmodus som man er når man ikke føler seg trygg med andre, så er det også vanskelig å lære ting eller gjøre ting. For da bruker man all energien sin til å passe på og være på vakt, og man ser alle farene, for slik er vi når vi er i den modusen. Hele tida på vakt. Men hvis vi greier å få roet ned nervesystemet og vist oss selv at vi er trygge, det er da vi kan begynne å ta til oss mer og mer de gode opplevelsene, og lar oss selv mer bare få være oss selv, hvis det gir mening?
Når man er ungdom, så er man i en sårbar alder, og det er samtidig da man skal lære ting og utvikle seg sånn sosialt, så hvis man ramler ut av det da, så kan man føle at man er helt utenfor. Men det er fullt mulig å komme seg inn igjen. Man kan lære og utvikle seg igjennom hele livet.