Jeg beklager i forkant for et eventuelt rotete innlegg. Jeg prøver å være fattet, men det er fryktelig kaotisk i hodet mitt og jeg blir veldig emosjonell. For dette er noe som står meg nært, som har preget meg, preger meg og vil prege meg hele livet. Og, da er det vanskelig å til stadighet møte motstanden jeg føler jeg gjør.
Jeg har to medfødte syndromer med dynamiske symptomer. Da jeg var yngre hadde jeg et stort hjelpebehov, og mamma var alene med meg. Møtet med hjelpeapparatet var mildt sagt grusomt, og, etter mange år med desperat bønn om hjelp, fikk det endelig juridiske konsekvenser.
Symptomene falmet med årene, og jeg ble mer og mer selvstendig. Det påvirket meg fremdeles, men jeg klarte meg ganske bra til tross. Smertene har dog vært der hele veien, traumene, skammen og utenforskapet jeg bar på følte jeg måtte dysses ned, og jeg utviklet spiseforstyrrelse.
Spiseforstyrrelsen ble gradvis glemt i alkohol- og pilleavhengighet. Jeg fikk meg en universitetsgrad, men så ville ikke kroppen min mer. Jeg ble ferdig på universitetet i tide til en “woke”-kultur, som påfører enda mer smerter ved å glemme en som meg. Jeg prøvde å se en annen vei, heve meg over det, tenke at dette er de færrest, men det øker skammen over å bruke ressurser alle andre virker å fortjene mer.
For når funksjonshemmede er inkludert er det oftere snakk om hvilke helsetilstander som koster samfunnet mest, abort og aktiv dødshjelp i en tid med mindre ressurser og et helsevesen i knestående, og ingen av mine medmennesker reagerte da en funksjonshemmet mann ble utsatt for så grov vold at han havnet i koma, eller da en ble drept i Sverige og fire i Tyskland for noen år siden.
Samtidig er det innlegg, bannere, flagg og voldsomme engasjement for andre. Jeg mener ikke at andre ikke fortjener den støtten de får, og jeg er selv i en seksuell minoritet under Pride som pågår, men jeg opplever det som vanskelig å finne plattformer hvor også jeg kan bety noe, være noe annet enn bare en kostnad.
Nå mottar jeg penger fra NAV, og jobber gratis i praksis, og jeg kan ikke hjelpe for å tenke at det er ressurser de helst ikke vil bruke. For NAV og helsevesenet er enn så lenge pålagt å hjelpe, og arbeidstakere ser meg i beste fall som en ressurs som gratisarbeider.
Men, hva skjer hvis dette endrer seg?
Hva skjer hvis jeg får en av de mange sykdommene jeg har større sjanse for å få?
Skal de måtte spare, blidgjør de vel heller de som kan gjøre livene deres sure hvis ikke. Da mister kanskje jeg mine sjanser, fordi jeg ikke kan skrike hvis jeg blir for syk eller dør?
Skal jeg kanskje bli så dårlig at jeg ikke ser en annen utvei enn aktiv dødshjelp, selv i tilfeller der det kunne ha vært?
Skal folk kunne mene at det er selvforskyldt, fordi jeg alltids kunne død i stedet? Allerede har jeg møtt noen som mente det er vår feil, fordi jeg ikke ble abortert bort.
Hva med institusjonaliseringen Oslo kommune har vedtatt å gjøre ulovlig? Hva skjer hvis de mangler penger? Funksjonshemmede på institusjoner skriker ikke, men det gjør alle andre de heller blir presset til å bruke penger på.
Jeg kjenner at traumer, skam og redsel for hva som kan møte meg i fremtiden gjør meg bitter. Jeg bruker mye tid på å rase foran speilet, skrike, rope og drikke og spise det bort. Jeg er fortvilet over at noe så banalt, en så liten brøkdel av samfunnet kan ødelegge meg fullstendig.
Jeg er lei av ikke å være inkludert, lei av å være snill og vennlig og tolerant. Jeg er utålmodig, sint, bitter, fortvilet. Jeg håper hver dag at jeg blir kjørt på av en buss, tenker ofte om jeg skal hoppe foran toget, men gjør det ikke, i frykt for hva som kan møte meg hvis jeg ikke dør.