Ekstraslag, urolighet og stress

Åja ja så bra, veldig glad for det på dine vegne.
Men du får ekstra slag selom du har slått deg til ro med det eller har det gått helt over nå?
Hah morsomt at jeg fikk det akkurat i det jeg skrev meldingen, sier litt om hvor psykisk det er😅

Ja får ekstraslag heletiden daglig, men kanskje noe mindre. Men ekkelt og ja tidvis skremmende er det, men så er det bare sånn og har fått beskjed om at det ikke er farlig. Ja er mye psykisk som spiller inn også. Til tross for at en prøver å ikke tenke. Du får prøve å tenke slik at du har vært hos legen og han kan dette mye bedre en oss.

Hei

Hvordan går det med hjertebanken/ekstraskagene?
Lurte bare på om du hadde funnet teknikker for deg eller løst noe i det hele tatt?☺️

Sliter enda daglig med det samme her, selvom jeg får hjelp

Hei.

Sliter med noen ganger mye hjertebank, men rask puls og mye raping, som er godt å få ut for føles tungt å puste og får mer hjertebank eller føles som hjerte får “sommerfugl i magen” følelsen om jeg ikke raper, sjekket hjertet og den var fin. Går på betablokker (metopolol) noe som føltes så bra den første uken også er det samme igjen nå…

Men her om dagen kom jeg borti et tips til de som sliter med å sovne, men den er også bra for å få tankene bort fra angst. Tipset er å tenke et ord, eks regne, så skal man komme på/tenke på ord som begynner med bokstaven R, når man ikke kommer på flere ord går man videre til bokstav nr 2 i ordet man tenkte på til å begynne med, som i dette tilfelle er E osv

Hjalp meg både til å roe ned angsten når jeg kjente at panikken var på vei og til å sovne om kvelden. Kanskje det vil hjelpe litt når du kjenner ekstra slagene og hjertebanken,få tankene bort og over på noe annet.

Hei. Jeg har det akkurat slik nå ang de ekstrasystolene.

Kom bare helt plutselig over natta for 9 dager siden og har helt sykt mye hele tiden. Blir såå redd for dem.

Tok vanlig ekg hos legen men da hadde jeg ikke ekstraslag under selve målingen selvsagt, så er barw så utrolig redd for hva dette skyldes.

Jeg har liksom hatt en bra periode ang helseangsten og er blitt mye bedre men så bare BOOM dette!!
Hvordan fikk det over hos dere? Kom de slin helt ut av d blå? Varte de hele dagen? Altså med pauser mellom selvsagt men veldig regelmessig gjennom dagen?

Håper på svar da dette tar helt knekken på meg

Hei.
Ekstra hjerteslag kom litt ut av det blå når helseangsten var ganske stor og var mye urolighet i kroppen.
Sjekka også ting hos legen i den perioden men stolte ikke på det siden jeg var normal/rolig mens testen ble tatt. Tror jeg var hos fastlege og legevakt 2-3 ganger for å sjekke det uten at det var noe galt. Det er mulig man bare er litt mere rolig mens man er der siden man føler seg tryggere på legekontor og sånt med helseangst.
Husker ikke helt, men mener det var nesten hele dagen på det verste men merket det mest mot kvelden og på natta eller når kroppen og hodet var mer sliten.

Blir ofte en ond sirkel siden man tenker mye på det og blir sliten av det.
Sliter selv med noe i samme dur for tiden som er like slitsomt, men ikke hjertet denne gangen, og er samme greia. Tenker for mye på det enten underbevisst eller bevisst som skaper fysiske symptomer som er helt ufarlige men veldig ubehagelig som fører til angst.
Selv om man vet det er helt ufarlig, som med ekstraslag, er det vanskelig å overbevise hodet 100% om det da.

I natt har jeg vært så redd, så har ikke sovet noen ting pga bekymringer ved elstrasystoler. Da jeg la meg i går fikk jeg 1-3 kraftige ekstrasystoler (var ikke lett å telle, men føltes ut som mer enn ett), og under anfallet ble pulsen veldig VELDIG rask i noen sekunder etter “dunket” før den ble litt langsom før den ble vanlig regelmessig puls igjen. Noen fler som opplever denne “flimmer-opplevelsen” samtidig? Blir redd for om hjerte stopper plutselig pga den arytmien etter ekstrasystolen…

Hei og det skjønner jeg så meget godt!
Har hatt ekstraslag/hjertebank i flere år nå hver dag og her og der, så veit om absolutt alt innenfor det.
Er like grusomt hver gang, men handler bare om hvordan du velger å innstille deg for dagen, natta osv.
Dratt til lege, psykolog og kunmunen og fått tilbud. Det aller meste ligger psykisk, har du sjekka deg med legen?
Bare d kan hjelpe
Eller snakke med noen☺️
Får ofte litt her og der, både trening og i senga (+ masse Leamus og muskelstrekninger)

Det er grusomt. Men har du samme symptomene som jeg beskriver ang pulsen?

Jepp :(( her og der

Har du fått beskjed om at det er ufarlig?

Ja har det
Har tatt EKG og alle tester som man kan ta
Og snakket med lege, var helt ufarlig men virker skummelt og ekkelt bare.
Er over lang tid ufarlig også, ligger i hodet

Takk, det er noe beroligende. Jeg har sjekket hjerte mitt med ecg247 og ekg og ultralyd hos hjertelege, alt ila siste 1,5 år. Og leger og hjertelege og alle ekg sier jeg er helt hjertefrisk. Så sannsynligheten for å ha fått noe grums nå er lav, men angsten sier noe annet. Tror pulsen min var oppi 194 per minutt de sekundene det varte i natt. Er det samme du opplever, altså så høy puls etter ekstrasystolen?

Ja omtrent ja
Veldig høy puls til tider og spesielt rett før senga
(Går til og med på betablokkere og sovemedisiner)

Hei, jeg fikk metopolol mot rask puls, hjulpet meg mye, men kan fortsatt kjenne hjertebanken noen ganger og tror nå jeg kjenner hjertebank når jeg blir litt dehydrert. Så når jeg kjenner hjertebanken og/eller er tungpustet så tenker jeg på hydrering, noe jeg blur ofte. Faktisk en symptom på dehydrering det med hjertebank, det visste jeg ikke før…

Og forskjellen med metopolol er at når jeg kjenner panikkangsten komme så er hjertet og pusten rolig, litt sånn tralalala og da blir ikke panikkanfallet så sterk, kjenner bare følelsen på frykten/redselen men eskalerer ikke voldsomt/dramatisk fysisk.

Har sjekket hjertet hos hjertespesialist, fant ikke noe galt m hjertet.

Alt ligger i hode! Hjernen er stjernen 😁 det er hjernen som får kroppen til å reagere, men så vanskelig å få hjernen til å tenke positiv…

Utrolig bra skrevet! Wow

Føler meg ak igjen i alt her

Hjernen er bra og vondt, lettere å tenke negativt enn positivt

Jeg personlig har blitt avhengig å følge med på pulsen og kjenner hjerte dunke hele tiden om jeg kjenner etter (kan ikke ligge i ulike posisjoner pga det osv)

Ja, man blir avhengig av det, men noen ganger må man bare snakke med seg selv og be en selv skjerpe seg. Jeg kjefter ofte på meg selv: “nå må du gi deg, slutt med en gang, hva f er det du holder på med, skjerp deg, gjør noe annet, gjør noe fornuftig, du er ikke dum, du er ei smart dame også skal du drive med noe sånt nc nc nc, så slutt med en gang, lag deg litt mat, spis noe godt, drikk noe godt, gjør noe som er bra for deg kjerring” …

Hei alle .. er denne tråden enda aktiv? :)

Jepps den er det

Å så bra :) jeg håpet å få snakke med noen fler i samme båt :) jeg har hatt angst i ca 4 år nå, men for ca 1 år siden begynte jeg og merke hjertebank / ekstralag , og hjernen min har vært helt opphengt i det siden. Skal også sies at jeg tok en 24-48 t ekg helt i starten etter første anfall , masse blodprøver og røgnten, legene sa var for hvertfall ti år frem i tid, alt fint . Så legen ønsker ikke utrede meg mer og mener det ikke er vits.

Men jeg får hjertebank gjennom dagene fra morgen til kveld, i ulike versjoner . Det kan kommer raske og mange etter hverandre brått , eller et og et , andre ganger kan det «dirre» litt og ha sånn sommerfugle følelse , men ofte også luft som jeg har merket, i brystkassa . Kan til tider å få tranghet i brystkassa og stølhet , samt tungpust . Alle disse symptomene går på kryss av hverandre av og på.. noen dager er bedre enn andre . Vært og sjekket oksygen og alt da det har stått på , normal på 99% og alt. Litt lavt blodtrykk bare men det er stabilt nå på 113/71 . Dette friesker meg ut hver gang ! Opplever ekstra slag når jeg vasker bilen, reiser meg opp puster godt inn, spiser, slapper av, går turer , ler osv .. uansett egentlig kan de komme . Og jeg går på en måte hele tiden og er redd de skal dukke opp å , noen gnager skikkelig harde slag , andre ganger sug i halsen .. så sånn i forbindelse med luft i magen og når jeg skal ligge og sove på sidene fek.. blir helt sprø !

Vil egentlig bare vite om vi er fler her i samme båt uten at noe er galt.. klarer jo ikke stole på legene at det «bare er angst»