Angst og spenning deler de samme biologiske reaksjonene

Når du blir “angstelig” også nå referert til som “spent”:

Hormonene dine skyter opp adrenalin (epinefrin) som øker hjertefrekvensen og våkenhet. Det skyter også opp kortisol, som er et stresshormon som er forbundet med energi.

Den fysiologiske effekten:

• økt hjertefrekvens (mer blod strømmer gjennom kroppen for å tilføre næringsstoffer).
  • økt respirasjonsfrekvens (rask pust for ytterligere å ta opp o2 og fjerne Co2, dette gir også mer ressurser til kroppen din).
  • svette (kroppen din kjøles ned for å forhindre overoppheting).
  • pupiller utvider seg (denne effekten får øynene til å ta inn mer lys, noe som betyr: mer visuell informasjon og årvåkenhet)
  • muskelspenninger (forbereder muskelen for fysisk respons)

Jeg kan gå dypt inn i detaljer om dette, men jeg vil kort berøre den nevrologiske responsen da den blir teknisk raskt:

• noradrenalin pigger (økt årvåkenhet)
  • dopamintopper (glede- og spenningskjemikalie (nevrotransmitter))
  • serotonin topp (assosiert med humør og angstregulering)
  • gamma-aminosmørsyre (GABA) (en annen nevrotrans som hjelper med hjerneaktivitet og kan påvirke angstnivåer (merk: GABA er det angstmedisiner som virker på: Benzodiazepiner (jeg anbefaler deg på det sterkeste å unngå BZO))

Konklusjon:

Angst og spenning er like ettersom begge følelsene utløser en økt fysiologisk respons (som nevnt ovenfor), nøkkelforskjellen mellom å føle seg engstelig og spent er at du forbinder følelsen med noe truende eller at det kan føre til negative utfall, men du kan snu det rundt og begynn å assosiere det med ønskelige hendelser, og skape en følelse av spenning og forventning.

Angst og spenning er den samme følelsen, men din tilknytning til den avgjør om den er dårlig eller god. Nå hver gang du blir engstelig: pust sakte dypt inn med nesen, og pust ut gjennom munnen (fyll og tøm lungene) 4-5 ganger - dette trigger vagusnerven din til å slappe av, noe som roer deg ytterligere ned fra høyintensitetsfølelsen. Når du er rolig, prøv å bli kjent med spenningsfølelsen, å lære å kunne stå i den vil gi deg en stor fordel.