Hei. Søker litt tips å råd. Jeg sliter med generalisert angst og har en heil haug med med fysiske symptomer. Men det som er verst er stramming over brystkassa, bak på ryggen mellom skulder, nakke og hals. Det går jo så klart utover svelge og pusten. Sånn på dagtid går det forsåvidt greit men når jeg skal legge meg blusser der virkelig opp å får rett og slett ikke sove før jeg har slitt meg ut. Noen som har litt tips eller råd å komme med?
Det kan hende det kan hjelpe deg med avspenningsøvelser, eller at du finner noe godt du kan tenke på for å roe deg ned (et trygt sted). Noe som gir en god følelse og en pause.
For meg hjelper det også å skrive dagbok, dvs. få tankene mine ut og på papiret. Men det er vel kanskje ikke tanker som plager deg, og heller det at du er så anspent og ikke greier å slappe av?
Hei. Ble litt seint svar. Ja er vel at jeg er så anspent og stram i muskler. Så jeg sliter veldig med å få slappet av. Når jeg har det sånn høvelig ok er jeg så sliten og utmattet at jeg blir bare liggende på sofan, som i seg selv ikke er noe bra. Gikk min første gåtur i går da. Ble ikke lange turen men fikk i det minste gjort noe annet en og bare ligge og dyrke det negative. Har du noen tips for avspenning og litt ro inn i dagen? Skal og siest jeg har samboer og 3 barn fra alderen 3 til 11
Det finnes ulike avspenningsøvelser du kan prøve hvis du vil - f.eks. spenn-slipp, spenne musklene for så å slappe av i dem igjen. Du kan ta hele kroppen eller deler av kroppen, ta litt av gangen. Det kan være noe å prøve på når du bare vil ligge på sofaen. Og hvis du greier å fokusere på det, så tar det jo også fokuset bort fra negative tanker. Det er mange slike ting som er er fine å øve på, sånn mindfulness, å være til stedet her og nå, enten ved å fokusere på noe i seg selv, pusten sin, eller hvis man trenger å ta fokuset bort fra seg selv, så syns jeg det er veldig fint å fokusere på noe jeg ser rundt meg. Du kan velge en ting, og så beskrive den for deg selv inni hodet ditt, enten ved at du ser på den eller tar på den. Jeg syns det er veldig fint for å greie å skifte fokus. Jeg liker f.eks. å kjenne på glatte steiner, eller å studere et bilde jeg syns er fint. Det er noe godt med å kunne fokusere på noe som er i ro.
Man må gjerne øve seg på å greie å kjenne mer på gode ting, og jeg har lært at hvis man greier å holde på en god følelse i 30 sekunder eller litt mer, så skaper en nye baner inni hjernen, slik at det skal ikke så mye til egentlig. At når man kjenner noe godt, så er det da bra å prøve å utvide og kjenne på den følelsen, kanskje si det høyt eller inni seg selv, at det er godt. Det går an å øve seg på dette også når man drikker eller spiser noe man liker, at man prøver å drøye opplevelsen, kjenne på den gode følelsen. Kjenne på varmen fra koppen hvis man drikker en varm drikke. Prøve å beskrive for seg selv hvordan det føles eller smaker.
Man trenger ikke å gjøre alt dette heller, og som alt annet så er det øvelse, og du kan prøve først bare en liten stund, og ikke vær streng med deg selv hvis du ikke greier det så lenge. Noen dager greier en det også bedre enn andre. Men det er veldig nyttig å øve på. Det er noe med å gi seg selv pauser, og jeg føler at man kan gjøre det på denne måten, med å greie å være her og nå, istedenfor å tenke på det som har vært eller tenke på det som skal skje. Bare det å stoppe opp litt og bare puste, er veldig nyttig.
Det er også best å øve på dette når du føler det ok.
Takk for fine tips. Akkurat no sliter jeg veldig med at det er spenninger/stramt fra magen og opp hele brystkassa samt bake hele øverdel av ryggen så det går ut over pusten. Blir så redd at det er nå alvorlig feil med meg. Hjerte osv. Så ska prøve å se om det kan hjelpe meg litt no i kveld
Eft tapping eller guidet meditasjon? Det kan hjelpe musklene til å slappe av så det ikke strammes så og dempe symptomene så du får slappet mer av. Pusteøvelser generelt.
Takk for tips om eft. Leste om det i stad. Ska prøve det ut
Hei!
Slik jeg leser det så har du nok godt av avspenning som blir anbefalt over her. Jeg bruker appen «mindfullness» når jeg er stresset/ anspent, jeg er ikke flink men jeg øver. Er noe med å gjøre det jevnlig for å trene hjernen:)
har garmin klokke, der ligger det også pusteøvelser som jeg liker. - i tilfelle du også har en klokke med sånt på.
På Spotify så hører jeg på «Kristian halls - søvnhypnose (versjon 2.1)» på kveldene når jeg ligger i senga. Følger man instruksene, så synes jeg denne er kjempe bra.
Siden du har det ganske greit på dagtid men kveldene føles anspent, så høres det ut som du har et kjør på dagtid. Hva med å prøve å se etter løsninger på dagtid, som gir deg rom for hvile/ avslapping? Roe ned.
Godt du tar tak nå, håper avspenning og hvile hjelper deg! Gå gjerne til legen og spør om de har noen tips til deg. Lykke til :)
Takk for tipset med app. Men jeg finner ikke den jeg
Kjenner meg så veldig igjen her, Lars.
Jeg har vært HELT sikker på at det er noe alvorlig galt med hjertet eller lungene eller vevet rundt organene i brystkassa at jeg ikke har skjønt/trodd helt på ekte at det er angst.
Jeg har en flott lege som har tatt meg på alvor, og kroppen har blir sjekket grundig.
Nå har jeg begynt å fortelle meg selv hva legen faktisk har sjekket i kroppen min. Det er mye. Og det hjelper å si det. Litt.
Jeg spenner også musklene mine i 10-20 sekunder, før jeg slipper opp. Det hjelper. Litt.
Når panikken kommer hjelper det for meg å putte huet i kald vann. Også repeterer jeg fir meg selv alle de tingene legen har sjekket.
Jeg har nå, tre måneder etter at jeg møtte veggen, klart å begynne å trene. Det gjør veldig godt for meg.
Fy fader, jeg føler med deg! Veit dessverre hvordan du har det.
Det tar tid, men det blir bedre! Håper du har noen gode å snakke med. Det er det som har hjulpet meg aller, aller mest.
Takk for att du deler. Hjelper på med å ikke føle seg helt alene