Det som jeg føler at jeg hjelper er å finne måter å roe meg ned, når jeg trenger det, men samtidig også ikke gi disse symptomene og angsten for mye oppmerksomhet, hvis du skjønner? At jeg nå prøver å bare registrere dem, uten at jeg trenger å reagere på det. Man kan øve seg på å i mindre grad la det få stoppe en fra å gjøre ting. Man kan være kvalm eller ha vondt, og samtidig gjøre ting, så lenge man vet at det ikke er farlig.
Jeg er enig i Sola i at det er veldig nyttig å vite hvor angsten kommer fra. Hva slags angst har du? Hva er du redd for? Noe som også kan være viktig å vite, er om det ligger traumer under. Er det ting har opplevd som har gjort deg redd? Det kan trenger litt mer oppfølging, enn om det er bare at man har blitt redd for noe man egentlig ikke har trengt å være redd for. Jeg vet ikke om det gir noen mening for deg, at det kan være en forskjell der.
Distraksjon kan også være nyttig, eller å fokusere på noe fast - pust, en ting i rommet et eller annet du kan smake eller kjenne på. Og så se at angsten kan gå over igjen hvis man ikke gjør noe som helst, og uten at man trenger å gjøre noe som helst.
Jeg så en selvhjelpsvideo om angst, og den beskrev det litt som at man kan drive med tautrekking med angsten, men man også kan la være å gjøre noe som helst, og at man da ikke driver med den tautrekkingen. Jeg merker at jeg ikke husker helt det nå, så jeg burde kanskje se det igjen?, men det var noe med at hvis man kjemper imot den, så blir den bare sterkere på en måte. Det høres kanskje ulogisk ut, for man vil jo kjempe i mot noe som gjør en vondt eller som skremmer en. Men det går kanskje an å tenke på det som om noen som erter en, og som syns det bare er mer gøy å erte deg jo mer du reagerer på det?
Ok, jeg leste det siste du skrev nå - om generalisert angst.
Jeg tror stabilisering, de metodene de bruker i traumebehandlingen kan være nyttig for deg. Jeg vet ikke hva dette med generalisert angst vil si - er det at du grunnleggende er redd for alt mulig, at du går med en konstant angst inni deg?
Har du prøvd noe avspenningsmetoder eller noe sånt? Noe til å øve seg på å roe ned og slappe mer av?
Jeg vet ikke om du syns noe av dette er nyttig.
Har du snakke med legen din om angsten og hvordan den påvirker livet ditt?