Fysiske reaksjoner på angst

Hei.
Jeg vet ingen her er lege, å jeg er ikke ute etter medisinsk råd i den forstand. Men trenger å høre litt hvilke symptomer/plager andre har ved angst/nervesystem ut av kurs.

Vanligvis får jeg sånne “anfall” med brusing i kroppen, varm og kald,kaosfølelse,redd for å dumme meg helt ut,krisemaksimering og overtenking.
Men kommer meg gjennom dem, kan gå lenge i mellom jeg får dem.
Eller det kan komme litt sånn gradvis, nedsatt matlyst,urolig,gråter mye,negativ… så går det liksom over etterhvert.
Har hatt en runde nå med en del angstplager men føler jeg har håndert det ganske greit. Følte meg mye bedre en periode.
Men nå er kroppen helt rar…
Jeg har veldig til smerter i kroppen, ør i hode, lett svimmel, ikke tungpust men litt sånn blafring i brystet, svir i halsen… urolig og rykninger i fingre… murringer i beina…
Er det noen som har opplevd slike fysiske plager rundt angst? Jeg blir jo redd det feiler meg noe alvorlig, men jeg har nettopp vært hos lege å alt av prøver osv var jo fint…
Men blir så usikker… å aner ikke hva som er normalt… jeg var ganske nedfor og dårlig form en periode… å etter jeg følte meg bedre var jeg ganske rask til gjøre “normale” ting som jeg føler jeg gikk glipp av… badeland med ungene, besøk, bursdager,turer… jeg ville liksom ta igjen det tapte… men lurer på om det kanskje var dumt… at kroppen ikke henger helt med hodet enda? Noen som skjønner hva jeg mener?

Hei, eg har desverre ikkje noe råd å komme med. Men eg ser mye likhet i meg sjøl i det du skriver. Både brått panikkanfall, og gradvis økning som varer en stund før det går over etter en god stund, så kan eg føle det som du skriver. At det går greit og vil gjøre ting med familien som før, men plutselig kjenner meg tung, skjelvinger, prikking i beina og kveldningsfølelse i hals og bryst…
Det er nok bare angsten og depresjonen som er årsaken i mitt tilfelle hvertfall… så er bare ubehagelig men ikkje farlig. Eg er ikkje så flink å formidle meg… men eg kjenner meg igjen i det du skriver:)
Håper du får noen svar som kan lette bekymringen din etter hvert.

Slitt selv med angst i snart 2 år nå. En konstant uro i kroppen, samt spenning og rykninger i musklene. Kroppen klarer ikke å roe seg ned. Merker du mer av dette når du er i ro?

Det er når jeg f.eks setter meg ned, legger meg på sofaen så kjenner jeg på rykninger, vondt i halsen/nakken… rare smerter her og der… trykk i brystet… men prøver å puste å roe meg ned så kan det gå en liten stund før jeg merker noe igjen… er veldig var på alt føler jeg…

Ikke enkelt når det er sånn❤️
Må vel trøste oss med at vi vil nok kjenne på bedring å ha gode perioder også… men det er veldig skummelt når det står på å man ikke vet 100% hva det er…

Har det helt likt som deg, er utrolig utmattende. For min del funker det bra å bruke kroppen, at man liksom merker at den fungerer. Hvordan er det med sovingen din?

Jeg sovner greit, å sover godt når jeg sover, men jeg våkner innimellom å da er det som man slår på en bryter… tenker på ALT mulig… både bekymringer og andre ting… begynner å kjenne på smerter,hvordan pusten og formen kjennes ut osv… da kan det ta lang tid før jeg får sove igjen… ja det er slitsomt, værste er å føle seg så redd syns jeg…

Det er gjerne slik at det man er redd for, blir man fokusert på, og da forsterkes redselen og reaksjonene, fordi man blir så oppmerksom og fokusert på alt som foregår inni kroppen.

Når man våkner og man er lys våken og tenker på alt, det er også et tegn på at kroppen er overaktivert og på vakt.

Får du noe hjelp med angsten? Eller noe hjelp i forhold til hvordan du skal få roet deg ned og roet kroppen din ned? Eller for å skifte fokus? Du merker jo at det hjelper når du prøver å roe deg ned med å puste. Og det å øve på å forandre fokus og flytte det over på andre ting, er noe som hjelper meg mye. Jeg prøver ikke å få bort angsten eller reaksjonen, men jeg flytter fokuset over på noe annet, slik at redselen ikke lenger tar alt fokuset, og da forsvinner den igjen etter hvert. Men hvis man er veldig redd og stresset for noe konkret, som plager en, så er det viktig å finne ut hva det er, slik at man kan gjøre noe med det.

For meg har mindfulness og medfølelse vært gode verktøy for å håndtere angst og ulike reaksjoner. Jeg går også nå til en psykomotorisk fysioterapeut, og det kan også anbefales på det sterkeste.

Jeg har en greie der jeg velger meg en bokstav å ramser opp ord på den bokstaven mens uroen står på som værst,spesielt på natta… å puster meg gjennom det,men det er når jeg føler meg rolig å plutselig kjenner på noe ubehag at jeg blir redd for at faktisk er noe ekte ettersom jeg er rolig… men er kanskje mer anspent enn jeg selv tror…men ja jeg får hjelp, samtaler… aldri forsøkt medisin. Men dess mer jeg prater om det jo mer urolig blir jeg føles det ut som… blir liksom alt for mye fokus på det… jeg vil bare være normal,men antar det kansje vil være litt ubehagelig før det blir bra? Ikke vært vant til å prate så mye… å smertene i kroppen stopper meg litt fra å trene… redd det blit verre… men må sikkert bare prøve å se hvordan det går… tusen takk for svar.

Det gir mening at du blir mer urolig av å snakke om ting, for da kommer det ting opp. Jeg syns du bør fortelle det til behandleren din. Man trenger å gå igjen gamle følelser for å få bearbeidet dem, men det skal ikke føles for overveldende heller, og for meg har det iallfall vært veldig viktig å lære meg teknikker for å roe meg ned, skifte fokus, være vennlig mot meg selv, og hvordan jeg skulle håndtere vanskelige følelser på en god måte. Uten de teknikkene og uten å få pauser fra alt man jobber med og gjennomgår, så blir det fryktelig slitsomt, og man er fort i en konstant tilstand av uro. Det er så viktig med pausene, man trenger å ha pauser der man føler seg normal. Ellers så føles jo alt bare vondt ut fortsatt. Man trenger å føle at man kommer igjennom ting og ut på andre sida, ut i lyset igjen, når man jobber med ting.

Jeg skjønte også at det var veldig viktig for meg å få hjelp av behandler til å roe meg ned igjen på slutten av timen, slik at den ikke endte i en tilstand av uro og kaos, fordi vi hadde gått inn på vanskelige og vonde ting. Det hjalp så veldig mye da behandleren min tok hensyn til det, og var bevisst å ikke pushe meg for mye på det som var vondt og vanskelig for meg.

Jeg har lest mye om traumer og traumebehandling (stabilisering), og det har også hjulpet meg til å forstå hva som foregår inni meg, gjenkjenne de ulike reaksjonene og få metoder til å håndtere det. Det å lære å forstå meg selv har betydd kjempe mye.

Jeg skjønner at det kan være mer skummelt når du får reaksjoner når du er rolig, eller tror du er rolig, men min erfaring er at når man blir roligere, så kommer det gjerne reaksjoner som man har blokkert for før, hvis det gir mening? At når man jobber så hardt for å holde alt på plass og alt under kontroll, så kan man merke mindre, enn når man begynner å løse opp i ting og ting begynner å røre på en innvendig.

Har du snakket noe med behandler om de fysiske smertene dine? Jeg ville også har vurdert fysikalsk behandling av noe slag. Det har vært helt avgjørende for meg, føles det ut som, å få det, for det er som om det skjer så mye i kroppen min når ting løsner, og da er har det vært godt å få hjelp av noen til å “få det ut” på en måte, at det kan føles slik å få behandling for meg, å få hjelp til å få følelsene ut av kroppen, for de hadde en tendens til å sette seg fast på ulike steder i kroppen. Og jeg merket også at jeg trengte å roe både kroppen og hodet samtidig, for hvis kroppen fortsatt var i full spenning, så oppfattet hodet mitt det også som om jeg var i fare og at jeg måtte være på vakt, noe som gjorde kroppen min igjen bare mer på vakt og spenningene i kroppen min større.

Jeg er under veldig god oppfølging,samtaler hos terapeut og timer hos fastlege og sjekk av forskjellig på sykehuset så er egentlig veldig godt ivaretatt. Men det er jo ventetid på timer,ventetid på svar… å på den stunden tenker jo jeg 1 million skrekkscenario. Litt helseangst.
Så er det konflikter i familien som har vart i flere år som har utløst mer stress enn hva jeg har vært klar over… har alltid holdt ting inne,ikke snakket med noen… gått på autopilot på en måte… å nå føles det ut som alt bare skjer på en gang… jeg snakker med masse folk, prøver å ta litt tak i ting, det er ubehagelig, så mulig alle disse smertene rett og slett er en reaksjon ja… men alltid beroligene å snakke med noen her som vet godt hvordan det føles ut. Jeg skal nevne alt til fastlegen neste gang, men litt redd de bare ser på meg som en hypokonder…

Jeg forstår veldig godt hva du mener, og du er ikke alene om det du opplever. Jeg kan bare uttale meg som jeg opplever å leve med angst. Det går i “bølger” noen dager er jeg ok, men så begynner hjertebanken, føler jeg ikke få puste, kjenner på stress/uro. I mitt tilfelle så får jeg panikkanfall nå jeg føler at jeg er i en situasjon som jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere eller komme meg ut av. Det begynner med at tårene presser på og kjenner på ett slags trykk. Så blir jeg ør i hodet, skjelven og føler at beina sviker. Så kommer den følelsen at nå rabler det helt for meg så går det over til hyperventilering. Dette varer ikke så lenge og jeg vet at det ikke er farlig. Jeg har vært plaget av periode depresjoner i 20 år. Har hatt lange perioder der jeg har fungert bra med medisiner, og hvert i jobb. Men jeg har også opplevd å gå på medisiner, men blitt deprimert. Angsten min kom bare for ett par år siden. Depresjon og angst kan gå litt hånd i hånd.
Nå har jeg og er i en dårlig periode og igjen må de medisiner meg annerledes. Jeg har en lege som er fantastisk og lytter og forstår meg, det hjelper mye. Så jeg anbefaler deg å oppsøke lege for å få hjelp og råd. Livet er for kort til å ikke ha det bra…
Håper du snart føler deg “normal” igjen.
Ingen skam om å spørre om hjelp.
Klem

Du sier du anbefaler psykomotorisk fysioterapaut. Hvordan hjelper det?

Kjenner meg veldig godt igjen i det med helseangt. Selv opplevde mitt første panikkanfall i fjor vår. Tenkte at jeg skulle dø. Etter denne episoden opplevde flere panikkanfall hvor jeg ble redd pga sterke symptomer. For min del tror jeg dette sitter i underbevisstheten. Redd for å få nye panikkanfall og oppleve sterkt ubehag. Opplever hvor utrolig sterk kraft tankene kan ha. .

Hei.

Jeg kan bare si hvordan det hjelper meg, men jeg kjenner flere som har god hjelp av å gå til en psykomotorisk fysioterapeut eller annen fysikalsk behandling. Det er fordi spenninger og følelser så veldig kan sette seg eller setter seg i kroppen, men jeg tenker også fordi det er noe godt for kroppen med selv behandlingen.

Jeg har selv vært igjennom kiropraktor og fysioterapeut det siste 1 1/2 året, og har hatt veldig nytte av det. Jeg oppdaget at jeg selv ikke kjente at jeg var stresset eller skikkelig stresset, fordi jeg var så vant til å føle meg slik, at jeg trengte en behandler til å fortelle meg det.

Min opplevelse av en psykomotorisk fysioterapeut, er at det er en mellomting mellom en psykolog og en fysioterapeut, og at de er opptatt av forbindelsen mellom kroppen og psyken. Jeg har vært veldig god på å skjule alt mulig inni meg, slik at det var vanskelig for folk å merke, og tro på, at jeg ikke hadde det bra, men hun merket det på kroppen min hvordan jeg hadde hatt det, og det føltes veldig godt. Som om hun kunne se bevisene, også godt at jeg da følte meg trygg på at hun trodde på meg, og ikke mente at jeg overdrev o.l.

Hun gjør meg også bevisst på kroppen min, og reaksjonene og måtene jeg har skulle beskytte meg selv og holde ting inne. Alt fra kroppsholdning til pusten. Og hun gir meg øvelser og det å oppleve at det går an å gjøre ting annerledes enn jeg har pleid å gjøre, selv om det kan være veldig vanskelig å forandre på ting.

Det er kanskje mest det at kroppen min for oppmerksomhet og forståelse for at det har vært tøft for den og at den har jobbet så hardt for å beskytte og passe på meg selv, og at det gjør at den kan slappe mer av. Jeg tror det betyr veldig mye for meg.

Vi jobber også med grenser og at jeg skal si ifra eller gi tegn hvis hun gjør noe jeg ikke liker osv.

Hos psykologen kan jeg få forståelse for at hjernen har jobbet hardt for å beskytte meg selv og hvilke metoder den har funnet for å gjøre det, og det å se at jeg ikke trenger dem på samme måte lenger. Og at med den psykomotoriske fysioterapeuten får jeg på en måte det samme for kroppen min.

Det er da noe man på samme måte som når man går til en psykolog, trenger å jobbe med og være åpen for. Det er ikke bare å gå til timene og så er det bra eller bedre, jeg kjenner at det er jobb, at hun utfordrer meg og at jeg må selv prøve å ta til meg det hun sier og nyttegjøre meg det. Jeg opplever det som noe annet å gå til fysioterapeut, noe som kan være godt også, men da tar man bare i mot - at behandleren gjør ting som er godt for en. Jeg hadde ikke time hos den psykomotoriske fysioterapeuten i forrige uke, så da tok jeg en tur til fysioterapeuten jeg har gått til tidligere i stede, og det var godt det, fint å slippe å måtte jobbe på den måten, men samtidig har jeg savnet det å være til den psykomotoriske fysioterapeuten.

Får du noe hjelp i forhold til panikkanfall? Jeg tror det finnes god hjelp å få, en venn av meg har iallfall fått det.

Det er typisk at man blir redd for det å bli redd - jeg har selv opplevd det med ting. For meg har det hjulpet veldig å lære teknikker innenfor mindfulness og medfølelse, for å lære meg hvordan jeg skal roe ned og skifte fokus. Og at man ikke trenger å høre på tankene sine.

Takk for svar. Sliter ikke med panikkanfall nå. Det er den konstante angstfølelsen og overaktiveringen, med alle ymptomene det innebærer. Får ikke noe hjelp nå, men skal i samtale med psykolog.

Det virker som du har greie på hva du strever med, og det høres bra ut, også det at du skal snakke med en psykolog. Jeg håper du får god hjelp.

Jeg kan da anbefale på det sterkeste å også gjøre gode ting for kroppen sin, ting som føles godt og som roer ned. Egentlig så skal alle gode sanseinntrykk og vennlighet mot en selv hjelpe med å roe ned nervesystemet. Alt som er godt, er mottoet mitt nå - uansett hvor liten ting det er. Og det å føle at man greier å få og ta en liten pause fra det hele, kan bety så veldig mye.

Har ikke mange råd da jeg sitter i samme smørja selv.

Men om det fortsette å bekymre deg ville jeg hatt en samtale med legen og spør om de kan forklare deg litt hvorfor du får disse symptomene på angst, hva det gjør med kroppen din. Slik at du kan lære å stole på kroppen igjen.

Jeg har vært en stjerne hypokonder i 4 år og har opplevd de fleste fysiske og psykiske symptomer, fra indre svimmelhet, mageproblemer, rykninger/skjelvinger osv.

Jeg vet det er utrolig tungt og slitsomt men du står ikke i den kampen alene.

Jeg sender deg en stor klem!