Angst/depresjon

Opplevde i fjor (februar) et panikkanfall etter en jobbvakt. Man møtte veggen kan man si. Føltes ut som man ble 50 år eldre over natten og alt ble tungt. I tillegg førte det med seg mye forskjellige uforklarlige kroppslige symptomer. Svimmelhet, problemer med pusten, smerter i muskler og ledd, for å nevne noe.

Jeg merket meg noe bedre mot sommeren, men gikk feil vei utover høsten. Legen sa jeg mest sannsynlig hadde gått inn i en depresjon.

Nå, drøye 10 måneder senere er jeg ikke blitt noe bedre. Sliter fortsatt mye med kroppslige symtomer og utmattelse. Kroppen er generelt veldig stiv og anspent, serlig i nakken. I perioder kan der være vanskelig å svelge, og følelse av at halsen snører seg helt igjen. Pusten har dog blitt noe bedre. Får også episoder med panikkanfall, men det blir ikke så ille og ofte som tidligere. Jeg skal starte i både samtaleterapi og psykomotorisk fysioterapi nå i januar.

Noen som har kommet seg ut av noe lignende og som har noen tips? Merker man begynner å bli ekstremt lei av å gå rundt sånn, hvor man ikke fungerer i hverdagen… Dette har også begynt å påvirke søvn, særlig insovning.

Å gjøre gode ting for en selv og finne måter en kan slappe (litt) av, eller for å få pause fra det, hjelper meg. Og det å ha kontakt med meg selv og her og nå (mindfulness).

Jeg fikk et godt tips av en venn som også har slitt med panikkanfall, om å ikke stoppe å gjøre ting eller det man holdt på med, selv om en får panikk. Jeg hadde panikk selv for ikke så lenge siden, og da følte jeg at jeg var overaktivert, så jeg prøvde å finne ting som ville roe meg ned. Å spise noe med sukker i, hjelper iallfall meg da, og å gjøre ting rolig, f.eks. gå en rolig tur.

Det har også hjulpet meg å få fokusert bort fra at jeg ikke greier ting, til hva jeg faktisk greier, og ikke minst hva jeg trenger. At når man har det slik eller ikke føler man fungerer i hverdagen, så er det fordi man trenger noe man ikke har nå. Jeg har i mange år levd etter hva jeg tenkte jeg burde og skulle gjøre, og skulle ignorere helt hva jeg selv trengte.

Det er veldig bra at du går hjelp :)

Jeg ville ha begynt å finne noen småting som du føler at du vil, har lyst på eller som føles litt godt. Gjør noe godt for deg selv, gi deg selv noe du liker. Det trenger ikke være mer enn en kopp te eller kaffe, og så prøve å kjenne på hvordan det føles å drikke den koppen.