Angst og hjertet, ekstraslag

Hei.
Vet ikke om denne tråden er aktiv men jeg kjenner også på denne angsten nå.
Har hatt helseangstvi mange år og har egentlig blitt «frisk» fra den.

Har flere ganger opplevd et plutselig ekstraslag nå og da men i de siste tre dagene har jeg hatt det hele tiden gjennom hele dagen.
Det er såå skremmende og jeg blir så redd.

Jeg dro til legen og fikk tatt en ekg i går - normal ekg sa de.
De tok også blodprøver som jeg enda venter svar på (stoffskifte bl.a)

Men jeg klarer ikke roe meg med dette. Jeg tror jo jeg dør hver gang.
For meg føles det som et suug i halsen og at pusten liksom stopper opp og så kjenner jeg samtidig det dunket i brystet.
Er det slik for dere også?

Hei. Jeg får det akkurat sånn som du får det, samme symptomene. Vært hos hjerteleger og fast legen så mange ganger pga dette og får samme beskjeden hver gang at det ikke er noe farlig og alle prøver er fine men får fortsatt fullstendig panikk når jeg får ekstra slagene. Helt grusomt :(

Til alle med helseangst, jeg har en opplevelse av at det er en del som sliter med det nå.

Etter å ha lært om helseangst av noen som har vært igjennom det og funnet ting som hjelper henne med å bli kvitt den, så vil jeg bare fortelle dere at det finnes hjelp å få. Men da man tørre å ikke fortsette å sjekke symptomene sine hele tida og tenke på alt man er redd for og være på vakt hele tida.

Jeg vet at det ikke er lett. Og hun jeg har lært om helseangst av, sier også at det å jobbe seg igjennom den, var det vanskeligste hun noen gang måtte gjøre, men det må jo være verdt det for å slippe den?

Jeg ønsker dere alle masse lykke til!

Jeg bare skjønner ikke hvorfor jeg skal få dette nå. Og jeg klarer ikke helt å tro st det ikke er noe farlig. Noe må det jo være som gjør det her? Ekg var helt fint sier legen men likevel fortsetter disse ekstrslagene hele tiden.

Har du opplevd å ha d mye i perioder da? Bare mens jeg skrev d her nå så har jeg hatt 4 ekstraslag som kjennes som er dunk og sug i halsen.

Hei.
Joda tråden lever den :) Vi blåste liv i den. Jeg har hatt ekstraslag/ekstrasystoler på fagspråket hele livet i perioder. Og da snakker jeg om ekstraslag flere ganger pr minutt i perioder noe som igjen har skremt meg voldsomt.

Jeg har vært å tatt Holter registrering snakket med lege/leger om dette før uten å tro helt på det før, følte det på akkurat samme måte som deg. Man får ett skikkelig sug i brystet for å så kjenne at hjertet dunker hardt. Dette er fordi at ekstraslaget kompanserer for ett ufulstendig hjerteslag i forkant som startet i en av cellene i hjerte som ikke “skal” starte hjerteslag. Alle cellene i hjerte har mulighet til å starte ett hjerteslag som da gjør at sinusnerven kommer inn å “rydder” opp å tar over for de “ulydige” cellene som startet det ufulstenige hjerteslaget.

Om du plages mye av det vil jeg anbefale deg å snakke med legen din igjen om ekstraslagene og plagene de gir deg sånn at du kan få en skikkelig utredning på sykehus med holter registrering. Det er ett apperat du har på deg i 24 timer eller kan også være 2-3 døgn som leser av alle hjerteslag. Som da igjen en hjertespesialist ser på og om alt er normalt så trenger du ikke mer utredning. Om de skulle finne noe blir du skjekket opp videre sånn at alt er trygt. Men ut ifra hvordan du beskriver det er du mest sannsynlig helt hjertefrisk sånn som meg :)

Plages du noen ganger av at du får ekstraslag i serier? Som står på i kanskje 3-10 sekunder? Jeg får det noen ganger og det er veldig ubehagelig, men helt ufarlig :)

@Monnila og @Mimi3

Jeg tar magnesium tabletter i tillegg til normal kost, noe jeg føler hjelper litt på ekstraslagene. Jeg ble også utredet for om jeg kunne bruke Betablokkere når plagene var som værst, for dette er noe som kan hjelpe. Men for min del så hadde god form en bakside og det var at jeg hadde en gjennomsnitts puls på 37 hjerteslag i minuttet på natten og betablokkere demper pulsen og senker blodtrykket litt og det hadde blitt for lavt for meg.

Jeg vet hvor ubehagelig og redd man blir av disse ekstraslagene, men jeg har kommet meg dit at jeg ikke får full panikk lenger når de oppstår hyppig. Og det er mye takket være den utredningen jeg hadde i fjor. Men ubehagelig synes jeg de er, uten tvil. Og noen ganger blir jeg også redd, men det er ikke så veldig ofte lenger at jeg blir så redd som jeg ble før.

Om noen av dere vil skrive til meg så er det bare å sende meg en direkte melding, eller vi kan bare fortsette å skrive her inne på tråden :)

Husk det kommer til å gå så bra så ;)

Det der er så slitsomt og skremmende. Jeg får økt mengde ekstrasystoler før mensen. Pms-uka/ukene er verst, og også ved eggløsning. Masse hormoner i sving, og det gir meg flere ekstrasystoler. Kan det være syklusbetinget hos deg også, siden det er i perioder?

Du akkurat det du sier der har jeg tenkt på. Jeg fikk dette dagen før jeg fikk mensen nå, og er i dag på min 5.dag med mens og i går begynte det å roe seg litt. Så ja jeg har tenkt den tanken faktisk.

Jeg tror også jeg er i perimenopause så kan godt hende at drt er syklusbetibget og hornonelt.

Det er ikke unormalt med ekstrasystoler ved hormonelle endringer, noe vi jenter/damer har nok av. Perimemopause merker jeg også, alt har lissom blitt verre de siste 5 årene…utrolig slitsomt altså!

Godt det roet seg litt hos deg på slutten av mensen. Jeg merker økt uro angst og ekstrasystoler i perioden jeg er i nå, så blir jo en ond sirkel når jeg blir så bekymra!