Vurderer å flytte ut

Samboer i snart 3 år , samboer er blitt pensjonist . Var et møkkete hus i dårlig stand da jeg flytta inn samlemani og det var bestemt at huset skulle totalrenoveres . Har vært en kamp da jeg føler at jeg har vært pådriver for dette hele tiden ,han sitter veldig godt i stolen om ting må gjøres ,bli ferdig . Naboen sier det har vært gjort mer de siste årene en de 25 årene før jeg kom hit 😊 Huset er hans jeg eier ikke noe i det ,har spart han for en del penger ja siden vi har gjort alt selv av snekkerarbeid. Alt fra etterisolering ny bordkledning vinduer ,bytte gulv/ bjelker i hele 1 etasje osv Jeg betaler halve i faste utgifter ,gjør alt husarbeid holder orden ute osv . Vi har hatt en del diskusjoner og også utenom der han sier " jeg vet alt er min feil " til og med når det er folk her . Føler han skal få meg til å føle meg liten . Hva legger dere i de ordene der ? Interesant å vite for jeg blir bare sint når jeg hører de ordene .

Sånn først vil jeg tipse om samboerkontrakt slik at det du putter av verdi i huset ikke vil gå tapt om og hvis og dersom, men det er kanskje allerede for seint?

Har en her også som tar all “kritikk” med “alt jeg gjør/sier er vel feil da?” Det trenger ikke være noe viktig heller. Alt av konflikter, store og små, ender med slike utsagn, og det er veldig irriterende!
Jeg synes ikke han tar noe ansvar for konflikten/situasjonen ved å si slike ting, selv om han kanskje tror det. Det er som om han tar på seg offerrollen og at det er jeg som er den som er slem/pådriver, selv om det ikke er noe slem-snill side. Har prøvd å få han til å forstå at han ikke bør si slike ting, men jeg kommer ikke igjennom.

Følger derfor denne tråden for å se om noen har noe tips.

Hei han vil overhode ikke skrive samboerkontrakt . Han vil at jeg skal betale husleie men jeg nekter . Jeg gjør absolutt alt i huset og det er verdt sine kr. Jeg måker snø klipper plen anlegger plen bruker motorsag osv . Leit når partner ikke vil prate og bare bruker skyldfølelse . Og i tilegg har han en aktiv hund som aldri har fått trim . Jeg tenker at hadde jeg vært dec hadde jeg tatt en alvorsprat om veien videre ,her går det ikke ,må selge en bil først så kan jeg slippe bomben og flytte

Manipulativt fordi da må du begynne å fokusere på at det er syndt på han fremfor det du prøver å si. “Alt” er naturligvis ingens feil i en relasjon med mindre den ene parten er veldig bevisst at den utnytter den andre helt urimelig.

Er det jeg mener også . Jeg har sagt i fra tydelig at jeg vil ikke høre sånt prat og sier det også om det er folk her . Trur han har vært manipulerende hele livet ,har samlemani også . Og vil ikke skrive kontrakt så jeg får med meg det som er mitt om det skjer noe med han . Og det er ganske mye av innventaret her . Mannen er snill men også utspekulert .

Hei. Er du veldig forelsket siden du velger å bli i dette forholdet? Slik du beskriver det, er det ikke mye som er positivt. Det virker som om du forakter din samboer, men det kan jo hende at jeg misforstår det du skriver.

Neida er ikke det . Prøver bare å forstå hvorfor folk oppfører seg sånn . Hvorfor folk utrykker seg sånn osv . Flytter nok til våren orker ikke i snø og kulde . Blr nok en kamp om å få med seg det man har kjøpt så greit å vente litt . Må bli kvitt billån også bytte bil

Har du virkelig lyst til å vite det?

Ja for er stadig forundret hbordan godt voksne folk oppføter seg

Jeg antar at du er en godt voksen person, og dermed takler å få en saklig tilbakemelding.

Hvorfor visste du ikke selv bedre enn å gå inn i dette forholdet i utgangspunktet?

(Ser du at det egentlig er akkurat det samme spørsmålet du selv stiller?)

Livet skjer og på 3 år med mye jobbing ,voksne unger som er bortskjemte ( hans sine unger ) ikke tid til å ta tak i sånn som samboerkontrakt osv . Og så er det sånn at det er en del ting som ikke kommer fram i lyset før man har bodd sammen en tid . Til og med ungdommer opplever det 😁. Etterpåklokskapen vet du . Men man bør og må ta sjanser her i livet ellers så blir livet stusslig

Nei, akkurat det vet jeg ingenting om.

(Jeg ble tydeligvis født gammel, for enkelte ting visste jeg allerede som barn. Plukket det muligens opp fra de gamle i slekten uten at det ble sagt et ord.)

Alle viser seg fra godsiden i begynnelsen av et forhold, og så kommer ens sanne natur ut etter hvert.
En er også villig til å godta mer i begynnelsen av et forhold, for en vil jo så gjerne at det skal bli bra.

Å holde hus og hjem i orden er absolutt å bidra til husholdningen. Det hjelper lite å betale på et huslån hvis verdien av huset faller fordi det ikke blir tatt vare på.

Folk blir også mer og mer sær med årene! hihi
En begynner å gi f i hva andre mener, en har sine favorittrutiner, og har gjort seg opp en mening om ditt og datt. Kjenner det selv her, at jeg har mindre tålmodighet for sutter og drama. Jeg liker ikke dager som er annerledes, liker ikke å diskutere banale ting, og gjennomskuer fort folk som prøver å sno seg unna ting.

Begynner å tro at det er en type mannfolk, kanskje en generasjonsdel, som går i forsvar uansett hva det er. At de er oppvokst med gamle rollemodeller der mor er hjemme (eller jobber deltid) og far jobber (dårlig på å bidra i hjemmet fordi en ikke har lært det), ville gå i fars fotspor å være “stor og sterk” (ikke snakke om følelser), selvstendig (dårlig på å samarbeide), flinke/suverene (tar ikke selvkritikk), og dermed bli svært forvirra når en mer moderne kvinne krever at de skal oppføre seg som en moderne mann.

Du har nok rett i mye der ja Oppvokst som enebarn ,hele familien har et kommunikasjonproblem i følge hans ene svigerdatter og det er jeg enig i . Snakker ikke om følelser ,trur hsn har fått gjort det han ville uansett hva hans kone sa . Huset var til nedfals ,råte under vinduer , vinduer som ikke kunne åpnes ,ødelagte vinduer osv . Så ja å ta vare på hus , fikse,renhold er viktig . Men viktigere å samle gårdsplassen full av dritt . Trur mange menn i den alderen er sidrompa ,sure utnytter folk ,kan og vet alt og sta . Min erfaring så langt 😁 har brødre i samme alder ser tendensen men sier i fra til dem 🤣 Litt sårt å flytte fra huset man har brukt uendelig mange timer på men vet jeg får det bedre alene der jeg slipper å måtte jobbe for å få en mann til å gjøre noe 🥺 takk for fine svar er litt kjekt med sånn side får luftet rema og tamkerv

Jada, og så kan vi menn komme med tilsvarende negative karakteristikker av “kjerringer i den alderen”. Men løser det noen problemer?

Hmmm, min erfaring er både kvinner og menn går fort i forsvar, om de føler seg anklaget. Forskjellen er at kvinner bare «vet» at de egentlig har rett og det er ditt problem om du ikke skjønner det, mens mannfolk huffer og stønner til de har fått bevist poenget sitt, eller gir etter fordi ellers blir det ikke no. Det er ikke så rart egentlig, da vi egentlig har gode grunner for alt vi gjør, utifra vår egen virkelighetsforståelse.

Jeg er nok helt for etterpåklokskap i denne innpakningen, Frikar. Vi blir jo faktisk klokere av å feile. Så er det også dette med å ta visse risikoer som blir nevnt, for ja, ellers blir det vanskelig å virkelig leve.

Uten å si gor mye så trur jeg at kjerringer med en 3til 4 barn og mange barnebarn er mer medgjørlige og ikke så sidrumpa som de menn som har fått gjort som de ville de siste 20 år 😄 med å bruke frasen " jeg vet alt er min feil " . Etterpåklokskspen er fin den og vi må også våge å ta sjanser om vi skal leve livet 👍😄

Her går det i forsvar om han vet at det er hans feil 🥺 i dine egene øyne gjør han aldri feil og han har vært over altbi Norge og vet alt om alle steder om det ikke stemmer 😄. Jeg innrømmer glatt jeg ikke er feilfri og alle gjør feil innimellom. 4 voksne barn en masse barnebarn har lært meg at jeg har gjort feil og kommer til å gjøre feil . Sånn er livet 👍 og det med å få seg 😄 ikke f… om han innrømmer feil . Men trur nok at det desverre er noe mer her . Snakker ikke om følelser var på damejakt før det var gått 6 mnd etter kona døde osv . Men vi er alle forskjellige der da .

Vel, da er han helt annerledes enn meg 😆 selv det å slippe å innrømme feil er prioritert lavere for meg enn en god erotisk stemning. Han høres rett og slett litt kald ut. Det er uansett bare du som kan gjøre det rette for deg selv.

Hvis du mener alvor med dette skjønner jeg ikke hvorfor du klager i utgangspunktet. Men “hver sin lyst” som min far pleier å si…